Ihminen ja susi ovat laumaeläimiä – Päivi Alasalmen Sudenraudat pohtii, kumpi kaipaa enemmän suojelua

Päivi Alasalmen Sudenraudat (Gummerus) on tositapahtumiin perustuva kertomus Turun seudun lapsensurmaajasusien metsästyksestä 1800-luvun lopulla. Traagisen tapahtumasarjan aikana yksi susi tai susipari surmasi 22 lasta. Romaani pohtii kaunokirjallisin keinoin, mikä sai suden ja ehkä myös sen parin ryhtymään saalistamaan lapsia.

Talvella 1880 Mynämäen metsissä viritetään sudenrautoja turkisrahojen toivossa. Saaliiksi jää vain yhden eläimen käpälä. Satimeen joutunut susi on purrut jalkansa poikki.

Pitkän kirjailijauran tehneen Päivi Alasalmen Sudenraudat vie lukijan 1880-luvun torppareiden, kartanonomistajien ja fennomaanien Suomeen.

”Villi susi on kiehtonut minua kauan. Hukka on yhä kummallisen vihattu ja pelätty Suomessa siihen nähden, kuinka arka korpien kasvatti se on”, sanoo kirjailija Päivi Alasalmi.

Sudenraudat on historiallinen ajankuva mutta myös taiteilijan kehityskertomus ja historiallista romantiikkaa tulviva rakkaustarina. Samalla kirja on ylistys luonnolle. Puuttuessaan liikaa luonnon kiertokulkuun ihminen tuhoaa vääjäämättä omatkin elinmahdollisuutensa, Alasalmi huomauttaa. Hän on viettänyt pitkiä aikoja syrjäisellä mökillään erämaiden keskellä Pohjois-Hämeessä.

”Ajattelin olevani juuri oikea ihminen kirjoittamaan aiheesta, koska kaupunkilaisena luonnonsuojelijana minulla oli kurkistusikkuna myös siihen toiseen todellisuuteen, jossa maaseudun vanhemmat pelkäsivät lähettää lapsiaan kävelemään metsän halki koulutielle.”

Tulenarka aihe jakaa jyrkästi kansaa

Sudenraudoissa käsitellään sekä susipelkoa että suden oikeuksia. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomessa pohditaan parhaillaan susikannan tavoitekokoa. Luonnonvarakeskus julkaisi viime viikolla aiheesta väliraportin.

”Aihe on tulenarka. Koko kirjoitusaika on pitänyt tasapainotella, ettei inhimillistä ja sääli liikaa ihmissyöjäsutta, vaan muistaa sen villeyden ja luonnonvaraisuuden. Toisaalta lapsiuhrien muistoa tuli käsitellä kunnioittavasti eikä heitä saanut kuvata vain suden saaliina. Näillä tragedioilla on ollut kauaskantoiset seuraukset, esimerkiksi se, että uhanalaista sutta saa edelleen luvanvaraisesti metsästää Suomessa”, Alasalmi sanoo.

Hän toivookin, että teos lisäisi ymmärrystä eri osapuolten välille.

”Harvassa asiassa Suomessa ollaan yhä 140 vuoden jälkeen näin napit vastakkain kuin tässä. Susikysymys liittyy elimellisesti myös suurempaan yhteiskunnan kahtiajakoon kaupungin ja maaseudun välillä.”

Päivi Alasalmi (s. 1966) on kirjoittanut mm. romaaneja, novelleja ja satukirjoja, ja niitä on käännetty lukuisille kielille. Sudenraudat on Finlandia-ehdokkaanakin tunnetun Alasalmen 24. teos.

Päivi Alasalmi: Sudenraudat
myös äänikirjana, lukija Hannamaija Nikander

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.