IHMISARVOPUHEEN LISÄKSI TARVITSEMME PIKAISTA TUKEA KÄYTÄNNÖN IHMISARVOTYÖHÖN

Köyhyysryhmä arkkipiispa Kari Mäkisen johdolla on julkaissut esityksensä hallitusohjelmaan. Ryhmää voi monesta syystä kiittää tärkeästä, oivaltavasta ja rohkeasta esityksestä.

Sininauhaliitto kannattaa monia esityksen avauksia. Näistä tärkeimpiä ovat ehdottoman ihmisarvon ja vaikeimmassa tilanteessa olevien näkökulman korostaminen. Tärkeää esityksessä on myös eri yhteiskuntapolitiikan alojen kriittinen tarkastelu näistä kahdesta näkökulmasta.

Monet ryhmän näkökulmat ovat tärkeitä puheenvuoroja yhteiskunnalliseen keskusteluun. Sininauhaliitto haluaa nostaa esiin muutamia täydentäviä ja osin kriittisiä havaintoja köyhyysryhmän esitykseen liittyen.

1. Vaikeimmassa tilanteessa olevat tarvitsevat vahvaa tukea aktiivisen kansalaisuuden ensi askeliin.

Vaikeimmassa tilanteessa olevilta ihmisiltä ei voida odottaa aktiivista ja vahvaa kansalaisuutta ennen kuin heille tarjotaan sellaista monialaista tukea, jonka turvin he voivat saavuttaa ko. aktiivisen kansalaisuuden.  Vaikeimmassa tilanteessa elävä on usein menettänyt luottamuksensa yhteiskuntaan, toisiin ihmisiin ja myös itseensä. Tämän luottamuksen uudelleenlöytäminen vaatii vahvaa, sitoutunutta ja ammatillisesti annettua tukea. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla on usein päihteisiin ja mielenterveyteen liittyviä ongelmia, joiden kohtaaminen vaatii erityistä osaamista.

1. Kaikkien ihmisarvon takaamiseksi kaikissa tilanteissa tarvitaan vaikuttavia käytännön tekoja.

Ihmisarvon julistaminen on helppoa, mutta sen toteuttaminen on vaikeaa. Vaikeimmassa tilanteessa olevien ihmisten osalta ei riitä, että heille julistetaan ihmisarvo. Ei myöskään riitä, että tarjolla on laadukkaat ja monipuoliset palvelut, sillä vaikeimmassa tilanteessa olevilla ihmisillä ei ole aina kykyä hakeutua tarkoituksenmukaisten palvelujen piiriin.

Ihmisarvo pitää tuoda vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneille ihmisille konkreettisin teoin ja tarvittaessa vaikka kotiovelle. Sosiaalinen isännöinti ja tuetun asumisen riittävät palvelut tulee taata ihmisarvotekoina lainsäädännössä kaikille. Maassamme on liian laaja ryhmä kansalaisia, jotka jätetään kotiin tai jopa kaduille ilman palveluita vaatien, että he itse aktiivisina kansalaisina hakeutuisivat heille saavuttamattomissa olevien palveluiden ja avun piiriin. Ilman konkreettisia ja vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneiden ihmisten elämäntilannetta huomioivia toimia kaikki puhe ihmisarvosta jää ontoksi.

1. Julkinen valta saavuttaa vaikeassa tilanteessa elävän luottamuksen järjestötyötä tukemalla.

Ihmiset eivät yleisesti - eivätkä etenkään vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneet ihmiset - luota erityisesti abstraktiin ”julkiseen valtaan” vaan niihin ihmisiin, jotka ovat lähellä ja luottamuksen arvoisia. Puhe luottamuksesta on tärkeää, mutta se ei saa etääntyä abstraktiksi vaan sen tulee ankkuroitua ihmisten väliseen konkreettisiin kohtaamisiin.

Järjestöillä on erityisasema vaikeassa tilanteessa elävien ihmisryhmien kohtaamisessa. Julkisen vallan etu onkin edistää järjestöjen asemaa. Sininauhaliitto on huolissaan järjestömuotoisen toiminnan tulevaisuudesta ja sitä kautta erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisryhmien auttamistyön tulevaisuudesta.

Järjestöjen asemaa korostetaan toki juhlapuheissa, mutta käytännössä esimerkiksi järjestölähtöisten palveluiden erityisyyttä ei ole lainsäädännössä tai heikossa asemassa olevien ihmisryhmien palveluiden hankinnoissa riittävästi huomioitu. Järjestöt rinnastetaan useissa viime aikojen päätöksissä yrityksiin tai julkiseen sektoriin, eikä niiden identiteettiä kaikkein heikoimmassa asemassa olevien kohtaajina pyritä tukemaan.

Voi kysyä, miten palveluiden hankintojen ja avustustyön kehittämisen päätöksenteossa huomioidaan tämä. Pohditaanko päätöksiä tehdessä, että järjestöjen edustajan herättämän luottamuksen kautta myös vaikeimpaan tilanteeseen joutunut ihminen voi oppia luottamaan yhteiskuntaan laajemmin?

1. Työelämän käsitteiden uudistaminen on välttämätöntä.

Työelämän kokonaisuus ei tapahdu vain avoimien työmarkkinoiden logiikalla, jossa työntekijä myy työpanostaan työnantajalle.  Mahdollisuus liittyä tuetusti työelämään tulee avata nykyistä laajemmin vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneille ihmisille.

Suomalaisen yhteiskunnan menestystekijäksi nimettyjä vakiintuneita neuvottelu- ja kuulemismenettelyjä tulee tarkastella erityisen kriittisesti siitä näkökulmasta, kuinka hyvin vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneet kansalaiset ja heidän näkökulmansa ovat edustettuina näissä prosesseissa. On aiheellista kysyä, miten vaikeimpaan tilanteeseen ajautuneet kansalaiset ja heidän kokemusasiantuntemuksensa ovat konkreettisesti edustettuina? Tämä on syytä huomioida jatkossa myös arkkipiispa Mäkisen johtaman köyhyysryhmän kaltaisissa kokoonpanoissa.

Helsinki 12.3.2015

Aarne Kiviniemi
Johtaja
aarne.kiviniemi@sininauha.fi
Puh. 050-5223285

Lisätietoja

Sininauhaliitto on lähes sadan järjestön keskusliitto. Se kokoaa laajan yhteistyöverkoston vaikeaan tilanteeseen joutuneen ihmisen auttamiseksi. Liiton ja sen jäsenyhteisöjen erityisosaamista ovat päihde- ja pelihaitat, riippuvuudet, mielenterveysongelmat, pitkäaikaisasunnottomuus sekä sosiaalinen työllistäminen.

www.sininauha.fi