Ihmisen kuukävelystä tulee 50 vuotta – Tintin syntymästä 90 vuotta

Hergén Tintti näki päivänvalon vuonna 1929, eli 90 vuotta sitten. Vuonna 2019 tulee myös kuluneeksi 50 vuotta ihmisen ensimmäisestä matkasta Kuuhun. Juhlavuosien kunniaksi kaksiosainen avaruusseikkailu on koottu yksiin kansiin.

Tintti juhlii tänä vuonna.

Hergén Tintti-albumit Päämääränä Kuu ja Tintti Kuun kamaralla julkaistaan Tintin 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tyylikkäänä yhteisniteenä Tintti Kuussa (Tintin et la Lune). Klassinen sarjakuvaseikkailu huokuu edelleen ihmeen tuntua.

Päämääränä Kuu (Objectif Lune) on 16. Hergén piirtämä ja käsikirjoittama Tintti-sarjakuva-albumi. Se ilmestyi alun perin ranskankielisenä jatkosarjana belgialaisessa Le journal de Tintin -lehdessä vuonna 1950. Teos kertoo Syldavian Atomitutkimuskeskuksesta, jonne professori Tuhatkauno kutsuu Tintin ja kapteeni Haddockin. Syldavian tutkimuskeskus saa valmiiksi kuuraketin, joka laukaistaan teoksen lopussa. Kertomus jatkuu albumissa Tintti kuun kamaralla.

Georges Prosper Remi (1907–1983) alias Hergé tunnetaan kautta maailman Tintin luojana, mutta hän piirsi ja kirjoitti myös muita sarjakuvia, kuten Veikko, Tette ja Jykke. Tintin seikkailuja on käännetty yli 50 kielelle, ja Tintti-albumeita on myyty maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonaa kappaletta.

Arvostelukappaleet: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi 044 531 2225

Tintti juhlii tänä vuonna.

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.