Ihmisoikeudet kuuluvat myös paperittomille

Tilanne turvapaikanhakijoiden lähtömaissa ja väliaikaisen oleskeluluvan poistaminen ovat johtaneet yhteiskunnan ulkopuolelle jäävien ns. paperittomien määrän kasvuun. Ilman oleskelulupaa Suomessa olevien tilanne on erityisen vaikea.

Vuoden 2015 turvapaikanhakijamäärän kasvun jälkeen kielteiset päätökset ovat johtaneet valituskierteeseen. Monet kokevat, että olennaisia asioita on alkuperäisessä hakemuksessa jäänyt huomioimatta. Valitusten jälkeenkin kielteisen päätöksen saaneista osa kertoo, että paluu lähtömaahan ei ole heille vaihtoehto. Paluu tarkoittaisi jatkuvaa pelkoa ja jopa taistelua hengissä säilymisestä.  Moni ottaa mieluummin riskin ja jää paperittomana sinnittelemään Suomeen toivoen, että jossain vaiheessa avautuisi mahdollisuus työpaikkaan ja sitä kautta elämän normalisoimiseen.

Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille, kaikkialla, kaikkina aikoina. Ihmisoikeudet ovat osa kansainvälistä oikeutta. Ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa kirjattuja oikeuksia ovat esimerkiksi mielipiteen- ja sananvapaus, oikeus yksityisyyden ja perhe-elämän suojaan, syrjinnän kielto sekä oikeus sosiaaliturvaan. Julistuksen ovat lähes kaikki maailman valtiot hyväksyneet.

Perustuslain mukaiset perusoikeudet kuuluvat kaikille Suomessa oleskeleville ihmisille, myös paperittomille. Kaikille Suomen oikeudenkäyttöpiirissä oleville on tarjottava välttämätön terveydenhuolto ja muuta apua kansainvälisen ihmisoikeussopimusten ja Suomen perustuslain mukaisesti.  On huolehdittava sekä kantaväestön että paperittomien mielenterveyden perusedellytyksistä, joihin kuuluu välttämätön apu ja tuki. Tämä tarkoittaa myös välttämättömän toimeentulon ja vähintäänkin hätämajoituksen järjestämistä. Turvapaikanhakijoiden ja paperittomien mahdollisuuksia työlupien saamiseen tulee parantaa.

Monien kantasuomalaisten taas on vaikea ymmärtää, miksi kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet eivät poistu Suomesta – kuitenkin kotiinpaluu on monelle täysin mahdotonta. Väliaikaisen oleskelu­luvan palauttaminen voisi estää vastakkainasettelun kärjistymistä ja helpottaisi tilanteita, joissa turvallinen paluu lähtömaahan edellyttäisi oman ammatin ja identiteetin vaihtamista tai vastaavia epäinhimillisiä vaatimuksia.

Suvi Piironen, asiantuntija
suvi.piironen@mielenterveysseura.fi