”Ihmisten ongelmat eivät noudata siilojen rajoja” – lait linjaan ihmislähtöisen sosiaali- ja terveydenhuollon tueksi

Kuntaliitto/AKUSTI-foorumi, Oy Apotti Ab, Aster-projekti ja UNA Oy järjestivät 22.9.2021 seminaarin ihmislähtöisen sosiaali- ja terveydenhuollon edellyttämistä sääntelytarpeista.

Käynnissä oleva sote-uudistus on merkittävä rakenteellinen uudistus ja tarvitsee tuekseen myös muuta lainsäädännön uudistamista, totesi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio avauspuheenvuorossaan.

– Asiakkaan tulee olla keskiössä, kun tehdään alueellista uudistusta. Asiakastiedon käsittely on yksi hyvinvointialueiden keskeisimmistä toiminnoista, Tainio muistutti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastieto sijaitsee tällä hetkellä useissa eri rekistereissä. Asiakkaan kannalta sujuva palvelu- ja hoitoketju edellyttää kuitenkin usein sekä sosiaali- että terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyötä ja tietojen käytettävyyttä nykyiset rekisterirajat ylittäen.

– Ei anneta enää vanhentuneen lainsäädännön kahlita toimintaamme, vaan laitetaan lait linjaan ihmislähtöisen sosiaali- ja terveydenhuollon tueksi, haastoi tietohallintojohtaja Ilkka HaatajaAKUSTI-foorumin johtoryhmän puheenjohtaja.

Eroon suostumusvaatimuksesta

Seminaarissa esiteltiin AKUSTI-foorumin, Oy Apotti Ab:n, Aster-projektin ja UNA Oy:n teettämää selvitystä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon käsittelystä.

Tällä hetkellä Suomen lainsäädäntö edellyttää asiakkaan suostumusta hänen tietojensa siirtämiseen rekistereiden välillä. Käytännössä sote-ammattihenkilöstön täytyy hoito- ja palveluketjun eri vaiheissa pyytää asiakkaalta suostumus hänen tietojensa käsittelyyn ja varmistaa, että asiakas aidosti ymmärtää suostumuksensa merkityksen. Tietosuojan toteutuminen jää siis asiakkaan ja sote-ammattilaisen vastuulle ja on herkkä inhimillisille erehdyksille.

– Nykyisen lain suostumusperusteisuus on myös ristiriidassa EU:n tietosuoja-asetuksen kanssa, koska tietosuoja-asetuksen mukaan viranomaiselle ei voida antaa pätevää suostumusta osapuolten erilaisen valta-aseman johdosta, totesi asianajaja Kim Parviainen Castrén & Snellmanilta.

Tietosuoja-asetus ei myöskään anna suostumukselle etusijaa suhteessa muihin käsittely- ja luovutusperusteisiin.

– Suostumusvaatimuksesta tulisikin pyrkiä irtautumaan. Asiakkaan arkaluonteisten tietojen suoja voidaan turvata vahvoilla teknisillä, ammattirooleihin perustuvilla rajoituksilla.

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.