Ihmisvirtojen ennustamisesta laivateräksiin: Tohtoritarjonnan päähyötyjinä pk-yritykset

Suomen johtavan innovaatioalustan DIMECCin tuloksellinen tohtoriohjelma saa jatkoa. Korkeakouluja, yrityksiä ja säätiöitä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt kahdessa vuodessa jo 51 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Samalla pienet ja suuret suomalaisyritykset ovat saaneet tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan.

Tohtoriohjelman myötä Juho Kokkala palkattiin pysyvästi KONEelle mallintamaan rakennusten henkilöliikennettä.

Nyt käynnistynyt apurahakierros jatkuu marraskuun alkuun. Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumattomatta mikä tahansa yritys, kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö.

Post Docs in Companies (PoDoCo) -projekteissa tohtorit ovat tutkineet muun muassa huippulujien terästen käyttöä laivoissa, biomateriaalinen soveltuvuutta hiomatuotteisiin ja ihmisvirtojen ennustamista rakennuksissa. Moni hanke on liittynyt toimintaympäristön digitalisoitumiseen.

KONEella on erinomaisia kokemuksia DIMECCin PoDoCo-ohjelmasta. Panostamme paljon asiakaskokemukseen, joten haluamme ymmärtää yhä paremmin, miten rakennuksissa ja niiden välillä liikutaan. Juho Kokkalan projekti hissien henkilöliikenteen ennustamiseksi ja siten matkustajien palveluaikojen minimoiseksi sopi tähän erinomaisesti. PoDoCo-projektin päätteeksi saatoimmekin palkata tekniikan tohtorin jatkamaan tutkimustyötään people flow -suunnittelutiimissämme”, kertoo Samu Salmelin, KONEen Services and Solutions R&D -yksikön johtaja.

Juho Kokkala väitteli Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella tila-avaruusmallien todennäköisyyspohjaisesta mallintamisesta, jonka jälkeen hän haki ensimmäiseen PoDoCo-ohjelmaan.

”Olen erittäin tyytyväinen, että minulle avautui tilaisuus hyödyntää akateemista tohtorikoulutustani yrityselämässä. PoDoCo-projekti vaikutti käänteentekevästi urani suuntaan”, kertoo matemaattisen mallintamisen parissa KONEella jatkava Juho.

Erinomainen tilaisuus PK-yrityksille

PoDoCo-ohjelma on tarjonnut myös pk-yrityksille oivia mahdollisuuksia hyödyntää uusinta akateemista tutkimusta. Esimerkiksi Pohjanmaalta maailmalle ponnistanut Mirka sai uutta tietoa puupohjaisten materiaalien hyödyntämisestä liimasovelluksissa. Tämä perheomisteiseen KWH-yhtymään kuuluva, hiomatuotteita valmistava vientiyritys on kasvanut johtavaksi toimijaksi alallaan.

Suomessa tohtoreita työllistyy elinkeinoelämän palvelukseen edelleen esimerkiksi Saksaa ja Yhdysvaltoja vähemmän. PoDoCo edistää elinkeinoelämän pitkäjänteistä uudistumista ja tohtorien siirtymistä elinkeinoelämän palvelukseen kaksivaiheisella ohjelmalla: aluksi nuori tohtori paneutuu annettuun ongelmaan säätiörahoituksella julkisen perustutkimuksen keinoin ja jatkaa sen jälkeen aiheen kehittelyä useimmiten yrityksen palveluksessa.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Nämä säätiöt sijoittavat yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa, mikä mahdollistaa noin 35 apurahan myöntämisen vuosittain.

Lisätietoja: www.podoco.fi

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu