Ihmisvirtojen ennustamisesta laivateräksiin: Tohtoritarjonnan päähyötyjinä pk-yritykset

Suomen johtavan innovaatioalustan DIMECCin tuloksellinen tohtoriohjelma saa jatkoa. Korkeakouluja, yrityksiä ja säätiöitä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt kahdessa vuodessa jo 51 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Samalla pienet ja suuret suomalaisyritykset ovat saaneet tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan.

Tohtoriohjelman myötä Juho Kokkala palkattiin pysyvästi KONEelle mallintamaan rakennusten henkilöliikennettä.

Nyt käynnistynyt apurahakierros jatkuu marraskuun alkuun. Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumattomatta mikä tahansa yritys, kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö.

Post Docs in Companies (PoDoCo) -projekteissa tohtorit ovat tutkineet muun muassa huippulujien terästen käyttöä laivoissa, biomateriaalinen soveltuvuutta hiomatuotteisiin ja ihmisvirtojen ennustamista rakennuksissa. Moni hanke on liittynyt toimintaympäristön digitalisoitumiseen.

KONEella on erinomaisia kokemuksia DIMECCin PoDoCo-ohjelmasta. Panostamme paljon asiakaskokemukseen, joten haluamme ymmärtää yhä paremmin, miten rakennuksissa ja niiden välillä liikutaan. Juho Kokkalan projekti hissien henkilöliikenteen ennustamiseksi ja siten matkustajien palveluaikojen minimoiseksi sopi tähän erinomaisesti. PoDoCo-projektin päätteeksi saatoimmekin palkata tekniikan tohtorin jatkamaan tutkimustyötään people flow -suunnittelutiimissämme”, kertoo Samu Salmelin, KONEen Services and Solutions R&D -yksikön johtaja.

Juho Kokkala väitteli Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella tila-avaruusmallien todennäköisyyspohjaisesta mallintamisesta, jonka jälkeen hän haki ensimmäiseen PoDoCo-ohjelmaan.

”Olen erittäin tyytyväinen, että minulle avautui tilaisuus hyödyntää akateemista tohtorikoulutustani yrityselämässä. PoDoCo-projekti vaikutti käänteentekevästi urani suuntaan”, kertoo matemaattisen mallintamisen parissa KONEella jatkava Juho.

Erinomainen tilaisuus PK-yrityksille

PoDoCo-ohjelma on tarjonnut myös pk-yrityksille oivia mahdollisuuksia hyödyntää uusinta akateemista tutkimusta. Esimerkiksi Pohjanmaalta maailmalle ponnistanut Mirka sai uutta tietoa puupohjaisten materiaalien hyödyntämisestä liimasovelluksissa. Tämä perheomisteiseen KWH-yhtymään kuuluva, hiomatuotteita valmistava vientiyritys on kasvanut johtavaksi toimijaksi alallaan.

Suomessa tohtoreita työllistyy elinkeinoelämän palvelukseen edelleen esimerkiksi Saksaa ja Yhdysvaltoja vähemmän. PoDoCo edistää elinkeinoelämän pitkäjänteistä uudistumista ja tohtorien siirtymistä elinkeinoelämän palvelukseen kaksivaiheisella ohjelmalla: aluksi nuori tohtori paneutuu annettuun ongelmaan säätiörahoituksella julkisen perustutkimuksen keinoin ja jatkaa sen jälkeen aiheen kehittelyä useimmiten yrityksen palveluksessa.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Nämä säätiöt sijoittavat yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa, mikä mahdollistaa noin 35 apurahan myöntämisen vuosittain.

Lisätietoja: www.podoco.fi

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote