Ihmisvirtojen ennustamisesta laivateräksiin: Tohtoritarjonnan päähyötyjinä pk-yritykset

Suomen johtavan innovaatioalustan DIMECCin tuloksellinen tohtoriohjelma saa jatkoa. Korkeakouluja, yrityksiä ja säätiöitä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt kahdessa vuodessa jo 51 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Samalla pienet ja suuret suomalaisyritykset ovat saaneet tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan.

Tohtoriohjelman myötä Juho Kokkala palkattiin pysyvästi KONEelle mallintamaan rakennusten henkilöliikennettä.

Nyt käynnistynyt apurahakierros jatkuu marraskuun alkuun. Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumattomatta mikä tahansa yritys, kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö.

Post Docs in Companies (PoDoCo) -projekteissa tohtorit ovat tutkineet muun muassa huippulujien terästen käyttöä laivoissa, biomateriaalinen soveltuvuutta hiomatuotteisiin ja ihmisvirtojen ennustamista rakennuksissa. Moni hanke on liittynyt toimintaympäristön digitalisoitumiseen.

KONEella on erinomaisia kokemuksia DIMECCin PoDoCo-ohjelmasta. Panostamme paljon asiakaskokemukseen, joten haluamme ymmärtää yhä paremmin, miten rakennuksissa ja niiden välillä liikutaan. Juho Kokkalan projekti hissien henkilöliikenteen ennustamiseksi ja siten matkustajien palveluaikojen minimoiseksi sopi tähän erinomaisesti. PoDoCo-projektin päätteeksi saatoimmekin palkata tekniikan tohtorin jatkamaan tutkimustyötään people flow -suunnittelutiimissämme”, kertoo Samu Salmelin, KONEen Services and Solutions R&D -yksikön johtaja.

Juho Kokkala väitteli Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella tila-avaruusmallien todennäköisyyspohjaisesta mallintamisesta, jonka jälkeen hän haki ensimmäiseen PoDoCo-ohjelmaan.

”Olen erittäin tyytyväinen, että minulle avautui tilaisuus hyödyntää akateemista tohtorikoulutustani yrityselämässä. PoDoCo-projekti vaikutti käänteentekevästi urani suuntaan”, kertoo matemaattisen mallintamisen parissa KONEella jatkava Juho.

Erinomainen tilaisuus PK-yrityksille

PoDoCo-ohjelma on tarjonnut myös pk-yrityksille oivia mahdollisuuksia hyödyntää uusinta akateemista tutkimusta. Esimerkiksi Pohjanmaalta maailmalle ponnistanut Mirka sai uutta tietoa puupohjaisten materiaalien hyödyntämisestä liimasovelluksissa. Tämä perheomisteiseen KWH-yhtymään kuuluva, hiomatuotteita valmistava vientiyritys on kasvanut johtavaksi toimijaksi alallaan.

Suomessa tohtoreita työllistyy elinkeinoelämän palvelukseen edelleen esimerkiksi Saksaa ja Yhdysvaltoja vähemmän. PoDoCo edistää elinkeinoelämän pitkäjänteistä uudistumista ja tohtorien siirtymistä elinkeinoelämän palvelukseen kaksivaiheisella ohjelmalla: aluksi nuori tohtori paneutuu annettuun ongelmaan säätiörahoituksella julkisen perustutkimuksen keinoin ja jatkaa sen jälkeen aiheen kehittelyä useimmiten yrityksen palveluksessa.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Nämä säätiöt sijoittavat yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa, mikä mahdollistaa noin 35 apurahan myöntämisen vuosittain.

Lisätietoja: www.podoco.fi

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.

Suomi ensi kertaa innovaatiomaailman huippufoorumissa – Tampere ja DIMECC nostivat Montrealissa parrasvaloihin uuden P4.0-järjestelmän26.9.2017 16:00Tiedote

Tampere oli kutsuttu ensimmäisenä suomalaiskaupunkina mukaan vajaan kolmenkymmenen maailman keskeisen innovaatiokaupungin huippufoorumiin Montrealissa, Kanadassa. Valttina Tampereella on ollut ensiluokkainen, yritysten ja akateemisen tutkimuksen huiput yhteenkokoava innovaatioekosysteemi, jota Montrealissa on edustanut Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy. Ihmiset innovointiin uudella tavalla mukaan tuova P4.0-innovaatiojärjestelmä sai Montrealissa heti huomiota.

Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma // lisäys Tekesistä rahoittajana26.9.2017 15:35Tiedote

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma26.9.2017 09:00Tiedote

”Jaakonmeri” on testimeri - DIMECC ja One Sea avaavat maailman ensimmäisen kaikille avoimen testialueen: Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin15.8.2017 09:00Tiedote

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%5.7.2017 11:00Tiedote

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.