Ihmisvirtojen ennustamisesta laivateräksiin: Tohtoritarjonnan päähyötyjinä pk-yritykset

Suomen johtavan innovaatioalustan DIMECCin tuloksellinen tohtoriohjelma saa jatkoa. Korkeakouluja, yrityksiä ja säätiöitä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt kahdessa vuodessa jo 51 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Samalla pienet ja suuret suomalaisyritykset ovat saaneet tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan.

Tohtoriohjelman myötä Juho Kokkala palkattiin pysyvästi KONEelle mallintamaan rakennusten henkilöliikennettä.

Nyt käynnistynyt apurahakierros jatkuu marraskuun alkuun. Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumattomatta mikä tahansa yritys, kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö.

Post Docs in Companies (PoDoCo) -projekteissa tohtorit ovat tutkineet muun muassa huippulujien terästen käyttöä laivoissa, biomateriaalinen soveltuvuutta hiomatuotteisiin ja ihmisvirtojen ennustamista rakennuksissa. Moni hanke on liittynyt toimintaympäristön digitalisoitumiseen.

KONEella on erinomaisia kokemuksia DIMECCin PoDoCo-ohjelmasta. Panostamme paljon asiakaskokemukseen, joten haluamme ymmärtää yhä paremmin, miten rakennuksissa ja niiden välillä liikutaan. Juho Kokkalan projekti hissien henkilöliikenteen ennustamiseksi ja siten matkustajien palveluaikojen minimoiseksi sopi tähän erinomaisesti. PoDoCo-projektin päätteeksi saatoimmekin palkata tekniikan tohtorin jatkamaan tutkimustyötään people flow -suunnittelutiimissämme”, kertoo Samu Salmelin, KONEen Services and Solutions R&D -yksikön johtaja.

Juho Kokkala väitteli Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella tila-avaruusmallien todennäköisyyspohjaisesta mallintamisesta, jonka jälkeen hän haki ensimmäiseen PoDoCo-ohjelmaan.

”Olen erittäin tyytyväinen, että minulle avautui tilaisuus hyödyntää akateemista tohtorikoulutustani yrityselämässä. PoDoCo-projekti vaikutti käänteentekevästi urani suuntaan”, kertoo matemaattisen mallintamisen parissa KONEella jatkava Juho.

Erinomainen tilaisuus PK-yrityksille

PoDoCo-ohjelma on tarjonnut myös pk-yrityksille oivia mahdollisuuksia hyödyntää uusinta akateemista tutkimusta. Esimerkiksi Pohjanmaalta maailmalle ponnistanut Mirka sai uutta tietoa puupohjaisten materiaalien hyödyntämisestä liimasovelluksissa. Tämä perheomisteiseen KWH-yhtymään kuuluva, hiomatuotteita valmistava vientiyritys on kasvanut johtavaksi toimijaksi alallaan.

Suomessa tohtoreita työllistyy elinkeinoelämän palvelukseen edelleen esimerkiksi Saksaa ja Yhdysvaltoja vähemmän. PoDoCo edistää elinkeinoelämän pitkäjänteistä uudistumista ja tohtorien siirtymistä elinkeinoelämän palvelukseen kaksivaiheisella ohjelmalla: aluksi nuori tohtori paneutuu annettuun ongelmaan säätiörahoituksella julkisen perustutkimuksen keinoin ja jatkaa sen jälkeen aiheen kehittelyä useimmiten yrityksen palveluksessa.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Nämä säätiöt sijoittavat yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa, mikä mahdollistaa noin 35 apurahan myöntämisen vuosittain.

Lisätietoja: www.podoco.fi

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.