Iida Rauman taidokas romaani Hävitys paljastaa kulttuurin kätketyn lapsivihamielisyyden

Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. Se on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. - Romaani ilmestyy 27.1.

Graafikko Tuomo Parikka

Öisellä juoksulenkillä A näkee joutomaan laidalla tutun hahmon ja tajuaa, ettei mikään lopu, mikään ei ole ohi. Alkaa hengästynyt ja epätoivoinen yritys jahdata ja paeta omaa menneisyyttä läpi Turun runnellun kaupungin, 1990-luvun kosteusvaurioisiin luokkahuoneisiin ja pimeyteen, jolle ei ole sanoja, mutta josta on silti kerrottava.

Hävitys kysyy, kuinka kirjoittaa itsestä, jos oma itse on hajotettu. Kuinka dokumentoida lapsuutensa kauheudet kulttuurissa, jossa aikuiset vihaavat lapsia ja haluavat pyyhkiä jäljet menneistä vääryyksistä?

Rauman romaani onnistuu mahdottomassa. Vimmainen vaatimus muistaa, rakkaus poltetun ja puretun Turun ihmeelliseen historiaan sekä ytimiin yltävä kipu punoutuvat häikäiseväksi kuvaelmaksi väkivallasta, jonka kehät laajenevat aina planeetan ääriin asti. Hävitys näyttää kirjallisuuden kyvyn kertoa totuus silloin, kun kaikki muut tavat puhua on torjuttu tai tuomittu hulluiksi.

Iida Rauma (s. 1984) on turkulainen kirjailija, joka asuu sekä Turussa että Helsingissä. Hänen esikoisromaaninsa Katoamisten kirja ilmestyi vuonna 2011 ja oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana. Rauman toinen romaani Seksistä ja matematiikasta (Gummerus 2015) oli ehdolla muun muassa EU:n kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja voitti sekä Kalevi Jäntin palkinnon että Tulenkantaja-palkinnon. Rauma on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri, pääaineenaan poliittinen historia.

Graafikko Tuomo Parikka
Kuvaaja Marek Sabogal

Murharyhmä-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta - Sarjan ensimmäinen osa ilmestyy huomenna 17.2.16.2.2022 12:54:25 EET | Tiedote

MURHARYHMÄ-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta – poliisin silmin. Tarinat on koottu Helsingin väkivaltarikostutkijat -yhdistyksen julkaisemasta Murharyhmä-lehdestä. Vuodesta 1997 alkaen ilmestyneen lehden tarinat ovat nyt ensimmäistä kertaa suuren yleisön luettavana. – MURHARYHMÄ I – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA -kirjan ovat toimittaneet Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen.

Siltalan helmikuun kirjat28.1.2022 10:13:38 EET | Tiedote

VIIKKO 6 KOMENNUS BUDAPESTIIN on pitkän linjan diplomaatin Pertti Torstilan muistelmateos. Ensimmäisen kerran hän työskenteli Unkarissa 1970-luvun puolivälissä. Kului vuosia ja maita kunnes Unkari kutsui uudelleen. Euroopan "ihmeiden vuoden" 1989 jälkeen Torstila nimitettiin suurlähettilääksi sosialismin kahleista vapautuneeseen maahan. - Ilmestyy 7.2. ************ VIIKKO 7 MURHARYHMÄ – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA I. Vuonna 1997 Helsingin poliisin murharyhmän väkivaltarikostutkijat alkoivat toimittaa Murharyhmä-nimistä lehteä. Sitä ei ole voinut ostaa kioskeilta tai tilata. Lehteä on jaettu poliiseille, ministeriöihin, pelastajille, lehtien toimituksiin... Nyt poikkeukselliseen aineistoon voi ensimmäistä kertaa tutustua valikoiduilta osin kirjana. Lukija pääsee katsomaan rikostapauksia suoraan ammattilaisen silmin, ilman median suodattimia. Kolmiosaisen kirjasarjan toimittavat Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen. - Ilmestyy 17.2. Osa II ilmestyy kesäkuussa ja osa III s