Iiris Suomela aloitti Vihreiden puheenjohtajan sijaisena

Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Iiris Suomela on aloittanut perhevapaalle jääneen puheenjohtaja Maria Ohisalon sijaisena. Suomela johtaa Vihreät maan ensimmäisiin aluevaaleihin ja toimii sijaisena vuoden 2022 kesäkuulle asti.

– Jokainen meistä tarvitsee sosiaali- ja terveyspalveluita jossain vaiheessa elämäänsä, joten jokaisella meistä on valtavasti annettavaa näissä vaaleissa. Näen itse, että nämä ovat todella tärkeät vaalit hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta: nyt on tilaisuus sekä puolustaa että kehittää hyvinvointivaltiota, Suomela sanoo.

Suomela näkee Vihreiden hallitusvastuun tärkeänä myös oman sijaisuutensa kannalta.

– Voin toimia puheenjohtajan sijaisena tärkeänä linkkinä hallituksen ja vihreiden kentän – ja oikeastaan laajemminkin kansalaisten suuntaan. Olemme puolueena antaneet ison lupauksen suomalaisille siitä, miten tulemme torjumaan ilmastokriisiä ja luontokatoa sekä rakentamaan Suomea, joka kuuluu kaikille. Tämä työ ei ole vielä valmis, vaikka Maria Ohisalon johdolla on otettu jo valtavia harppauksia oikeaan suuntaan, Suomela toteaa.

Suomela näkee sijaisuuden tärkeänä myös vihreän liikkeen kasvattamisen näkökulmasta.

– Vihreiden on oltava jatkossakin paikka, jossa on tilaa monenlaisille mielipiteille sekä eri taustoista tuleville ihmisille. Olennaista on se, että löytyy paloa toimia paremman maailman puolesta. Haluan sijaisuuteni aikana kannustaa entistä useamman mukaan vihreään liikkeeseen, Suomela korostaa.

Suomela on 27-vuotias tamperelainen kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu. Ennen kansanedustajaksi nousemista hän toimi Vihreiden nuorten puheenjohtajana ja opiskeli yhteiskuntatieteitä Tampereen yliopistolla.

Ohisalon jäätyä perhevapaalle Emma Kari aloitti ympäristö- ja ilmastoministerinä ja Krista Mikkonen siirtyi sisäministeriksi.

Vihreiden Hanna Holopainen: Irakin sisäisen vakauden kannalta keskeistä on turvallisuussektorin uudistaminen - Suomi on alueen rauhan rakentamisen ytimessä23.11.2021 14:45:43 EET | Tiedote

Vihreiden Hanna Holopainen piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 23.11. osana lähetekeskustelua. Lähetekeskustelun aiheena oli Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Puheessaan Holopainen mainitsi, että selonteon perusteella Irakin tulevaisuuteen voidaan suhtautua varovaisen optimistisesti.

Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus21.11.2021 14:00:01 EET | Tiedote

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.