Ikä on vain numero! Ikärajavalvonnan kampanja jatkuu tubettaja Miklun kanssa
Alkoholimyynnin ikärajavalvonnasta muistuttava Ikä on vain numero, jonka kassa tarkastaa -kampanja on näkynyt päivittäistavarakaupoissa jo vuoden päivät. Tänään kampanja saa uutta potkua, kun Päivittäistavarakauppa ry aloittaa yhteistyön Suomen suosituimpiin tubettajiin kuuluvan Miklu Bäckin kanssa.
Uudessa kampanjamateriaalissa tubettajaveljekset Miklu ja Roni veikkaavat julkkisten ikää. Tilanne on tuttu kaupan kassoille, jotka joutuvat arvioimaan asiakkaan ikää päivittäin.
- Kannattaa pitää paperit mukana ja näyttää ne kaupassa jo pyytämättäkin, jos on ostamassa jotain, missä on ikäraja. On tosi ok, että papereita kysytään. Ikää on hankala arvata eikä vuodet aina näy naamasta, Miklu Bäck sanoo.
Kampanjan ikätestissä voit kokeilla oman ikänäkösi terävyyttä. Testaa, tunnistaisitko sinä alle 30-vuotiaan asiakkaan – eli Bäckin veljesten sanoin: ”Näytä ite, että oot parempi!”
Kauppa tuntee vastuunsa
Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholi- tai tupakkatuotteita myydä alaikäisille. Ikä tarkastetaan kaikilta alkoholia tai tupakkatuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Viiteikä on madaltanut henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä ja vähentänyt inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa.
Myös alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Kauppa ei voi myydä alkoholia täysi-ikäisellekään asiakkaalle, jos myyjällä on perusteltu syy epäillä alkoholin päätyvän edelleen alaikäisen käyttöön.
Kaupan yritykset panostavat ikärajavalvonnan koulutukseen. Päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut jo lähes 200 000 kaupan kassahenkilöä ja alan opiskelijaa.
- Osaava ja sitoutunut kassahenkilöstö on avainasemassa onnistuneessa ikärajavalvonnassa. Siksi myös kaikki kaupan alan tuhannet kesätyöntekijät suorittavat ikärajapassin. On tärkeää, että pelisäännöt ovat selvät kassan molemmin puolin, asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.
Iän voi kaupassa todistaa erilaisilla viranomaisen myöntämillä kuvallisilla henkilökorteilla, passilla, muukalaispassilla, ajokortilla tai pakolaisen matkustusasiakirjalla.
Ikä on vain numero -kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset.
Kampanja Ikäonvainnumero näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa kevääseen 2021 asti. Somessa sitä voi seurata Instagramissa ja Facebookissa. Ikätestin voi tehdä myös osoitteessa Ikätesti.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivittäistavarakauppa ry, asiantuntija Anna Salminen, anna.salminen@pty.fi, p. 09 1728 6118
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. PTY:n jäseniä ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.