Ikääntyneet ovat kuluttajia, ja kuluttajien tarpeet on ymmärrettävä

Ikääntyneille tarvitaan aivan uudenlaisia palveluita, ja niiden luominen saattaa vaatia uudenlaisia ajattelutapoja. Ikääntyneet ovat heterogeeninen joukko siinä missä muutkin kuluttajat. Palveluntarjoajien on turha kuvitella menestyvänsä, jos ne eivät ymmärrä kuluttajien tarpeita.

Finanssiala ry (FA) on aloittamassa pilottihanketta, jolla sähköisten laskujen maksamisesta tulisi helpompaa ikääntyneille. Muun muassa vanhusneuvostot ovat huolissaan ikääntyneiden vaikeuksista hoitaa pankkiasioitaan. Esimerkiksi Helsingin kaupungin laskuista ja maksumuistutuksista vain runsas neljännes oli verkkolaskuja vuonna 2017. Kaupungin mukaan laskutusta pitäisi siirtää paperilaskuista e-laskuun ja suoramaksuun erityisesti senioriasiakkailla.

FA:n pilotin kohteena ovat erityisesti Helsingin kaupungin kotipalveluasiakkaat, jotka eivät käytä verkkopankkia. Mukana pilotissa ovat Helsingin taloushallintopalvelu, Helsingin Vanhusneuvosto ja Kaapelin Mediakeskus. Pilotin suunnittelu käynnistyy ensi vuoden alussa.

”Ongelmien edessä ei auta väännellä käsiään. Pilottihanke auttaa osaltaan digitalisaation tuomisessa lähemmäs ikääntyneitä”, toteaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Pilotti on käynnistyessään osa FA:n kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta, jonka tavoitteena on digitalisaation avulla pienentää hiilijalanjälkeä ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.

Älä ylläty

Finanssiala ry on julkaissut oppaan auttamaan ikääntymiseen varautumisessa. Suunnittele itse elämäsi -opas on koottu joulukuussa 2017 ja kesäkuussa 2018 järjestettyjen työpajojen tuloksista. Mitä paremmin talouttaan suunnittelee ja varautuu jo ennalta tulevaan, sitä turvallisemmin mielin voi ajatella huomista.

”Normaalien elämisen kulujen kattamiseen tarkoitettu työeläke antaa hyvän taloudellisen pohjan tulevaisuudelle. Sitä kannattaa kuitenkin täydentää: jo pienen summan säännöllisesti säästämällä saa hyvän lisäturvan eläkevuosille”, Kauppi sanoo.

Oman hyvinvoinnin rahoitus, asuminen, digitalisaatio sekä taloudellinen turvallisuus ovat kaikenikäisille tärkeitä asioita. Elämäntilanteet vaihtelevat, ja muun muassa ikääntyminen voi tuoda nopeitakin yllätyksiä. Suunnittelu ja varautuminen erilaisiin iän mukanaan tuomiin muutoksiin, on tärkeää aloittaa hyvissä ajoin ennen eläkkeelle siirtymistä.

Opas antaa vinkkejä ja ohjeita hyvinvoinnin rahoituksen ja taloudellisen varautumisen lisäksi muun muassa edunvalvontavaltuutuksen ja valtakirjojen tekemiseen ja huijausten tunnistamiseen. Huijarit piinaavatkin erityisesti ikääntyneitä.

”Pankki ei koskaan kysy puhelimitse mitään tunnuksia. Jos hätätilanne vaatii vaikkapa tilin sulkemisen, pankilla on kyllä keinot siihen”, muistuttaa FA:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala.

FA:lla on asiaa: Kukaan meistä ei koskaan vanhene

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.