Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Ikääntyneiden kotikuntoutuspalveluiden kustannusvaikuttavuutta tutkitaan nyt myös Suomessa

Arkikuntoutus - avain ikäihmisten kotona asumiseen

Suurten ikäluokkien ikääntyessä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi. Tämä aiheuttaa haasteita julkisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen rahoitukselle. Ikäihmisten on pystyttävä asumaan kotona ja säilyttävä toimintakyvyltään itsenäisenä mahdollisimman pitkään, jotta hoivapalveluita riittää kaikille niitä tarvitseville. Pohjoismaisen arkikuntoutusmallin on todettu olevan kustannusvaikuttava ja lisäävän ikäihmisten laatupainotteisia elinvuosia. Nyt sitä tutkitaan myös Suomessa. Akava myönsi toimintaterapeutti, tutkija Satu Niskaselle tutkimusstipendin arkikuntouksen vaikuttavuutta käsittelevään väitöskirjatutkimukseen.

Kustannustehokas ratkaisu

Arkikuntoutus on pohjoismainen kotikuntoutusmalli. Se tarkoittaa ikääntyneiden omassa kodissa ja sen ympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta, jolla tuetaan omatoimisuutta moniammatillisesti ja asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksen tavoitteet määritellään yhdessä ammattilaisten ja kuntoutujan kanssa.

Arkikuntoutuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista on tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa näyttöä. Sen on havaittu tukevan ikääntyneen omatoimisuutta arjessa ja olevan kustannusvaikuttavampi ratkaisu verrattuna tavanomaiseen kotihoitoon.

Suomessa arkikuntoutuksen vaikuttavuudesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimusta. Niskasen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten sosiaali- ja terveyspalveluja voidaan kehittää taloudellisesti kestävillä ratkaisuilla tukien samanaikaisesti ikääntyneiden elämänlaatua ja toimintakykyä.

Suomessa kuntoutuksen asiantuntijoiden osaamisen tunnistaminen on puutteellista

Suomessa ikääntyneiden palveluista on keskusteltu pääasiallisesti hoito- ja hoivatyön resurssien riittävyyden kautta. Kuntoutuksen asiantuntijoiden osaaminen ikääntyneiden palveluissa tunnistetaan heikosti. Kestävän ratkaisun löytäminen edellyttää moniammatillista lähestymistapaa ja myös toimintaterapeuttien osaamisen hyödyntämistä linjassa muiden Pohjoismaiden käytäntöjen kanssa.

Arkikuntoutus: http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/toimintaterapia/

Akavan OP-tutkimusstipendi:
Johtaja Risto Kauppinen Akava

Lisätietoja:

Väitöskirjatutkija, toimintaterapeutti
Satu Niskanen, puh. 050 338 0908
satu.niskanen@tuni.fi

Puheenjohtaja Kristina Holmberg
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry,
kristina.holmberg@toimintaterapeuttiliitto.fi

Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
Rautatieläisenkatu 6

Toimintaterapeuttiliitto on akavalainen ammattiliitto, jossa on noin 3000 jäsentä. Liiton tarkoitus on toimintaterapeuttien ja toimintaterapia-alan opiskelijoiden yhteisönä ja ammattijärjestönä valvoa toimintaterapeuttien ammatillisia, oikeudellisia, palkkauksellisia ja yhteiskunnallisia etuja, vaikuttaa heidän ammattitaitonsa kehittymiseen ja asiantuntemuksensa hyödyntämiseen sekä edistää toimintaterapian ja kuntoutuksen kehittämistä Suomessa ja kansainvälisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Suomen Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia9.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) toteaa.

Elämäni kirja - toimintaterapeuttien uusi julkaisu edistää asiakaslähtöisyyttä terveydenhuollossa26.10.2012 11:58:16 EEST | Tiedote

Suomen Toimintaterapeuttiliiton uusi julkaisu Elämäni kirja on tarkoitettu mahdollistamaan yksilöllistä kohtaamista erilaisissa elämäntilanteissa. Se kertoo Sinusta. Elämäni kirjaan voit kirjata tapoja ja tottumuksia, siihen voit listata mitä haluat syödä, kuunnella ja harrastaa, mitä toiveita sinulla on siitä, miten sinusta huolehditaan ja kuka saa olla osallisena hoitopäätöksiä tehtäessä. Kirjan voit täyttää itse tai sen voi antaa omaisille ja läheisille täytettäväksi – jotta voisimme elää mielekästä elämää läpi koko elämän.