Kuntoutuksen edistämisyhdistys ry

Ikääntyneiden kuntoutuksen kehittäminen vähenee - Kuntoutuksen edistämisyhdistyksen toiminta päättyy STEA-rahoituksen lakattua

MEDIATIEDOTE 22.10.2018. Sosiaali-ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA on päättänyt lopettaa Ikääntyneiden ja ikääntyneiden vammaisten kuntoutuksen kehittämiseen keskittyvän Kuntoutuksen edistämisyhdistys KEY ry:n toiminnan avustamisen. Yhdistyksen toiminnan kannalta välttämätön rahoitus loppuu vuoteen 2018, minkä vuoksi yhdistys joutuu lopettamaan toimintansa.

Perustamisestaan, vuodesta 1995 lähtien yhdistys on kehittänyt uusia ikääntyneiden toimintakykyä edistäviä toimintamalleja lukuisissa hankkeissa Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) ja sen seuraajan STEA:n avustuksilla sekä jäsenmaksutuotoilla. Rahoituksen lakattua ei yhdistyksellä ole mahdollisuuksia hankkia korvaavaa rahoitusta ylläpitääkseen toimintaansa.

Vaikka Kuntoutuksen edistämisyhdistyksen toiminta nyt joudutaan lakkauttamaan, ei ehkäisevän ikäkuntoutuksen tarve ole hävinnyt mihinkään. ”Yli 65-vuotaiden määrä kasvaa Suomessa koko ajan. On surullista, että järjestöjen ja julkisen terveydenhuollon yhteistyölle ja ylipäätään ikääntyneiden kuntoutuksen kehittämiselle ei nähdä maassamme enempää arvoa. Mitä pidempään pidämme ikääntyneet kansalaiset toimintakykyisinä, sitä enemmän säästämme myös terveydenhuoltojärjestelmämme resursseja”, muistuttaa Kuntoutuksen edustamisyhdistyksen puheenjohtaja Anssi Kemppi.

Voidakseen elää ja asua mahdollisimman toimintakykyistä, hyvinvoivaa ja hyvää arkea ikääntyneemme ansaitsevat yksilölliseen tarpeeseensa perustuvaa tukea ja apua. Ikäkuntoutusta tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin koskaan. Toimintansa lopettava yhdistys haastaa suomalaiset tekemään työtä ikääntyneiden toimintakyvyn edistämisen hyväksi.

KEY on kehittänyt toimintansa aikana ikäkuntoutuksen ja ikäterveyden edistämiseen hyviä toimintamalleja, jotka ovat edelleen vapaasti hyödynnettävissä:

www.kuntoutusneuvola.info
www.omaishoitajakuntoutus.info