Finanssiala ryFinanssiala ryFinanssiala ryFinanssiala ry

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

• Millä tavoin ikääntyneet voisivat parhaiten nostaa elintasoaan?
  • Miten elinikään ja hoivantarpeeseen liittyvät riskit hankaloittavat ikääntyneiden omaa taloutta?
  • Mitä apua eläke- ja hoivavakuutuksista voisi olla hyvinvoinnin lisäämisessä

Tilaisuus on osa korkean tason Silver Economy Forumin ohjelmaa, joka järjestetään Finlandia-talolla 9.-10. heinäkuuta. Sosiaali- ja terveysministeriö, valtiovarainministeriö, Suomen Pankki ja Finanssiala järjestävät yhdessä yhdysvaltalaisen kumppaninsa Global Coalition on Agingin kanssa ensimmäisen korkean tason Forumin ja se on osa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallista ohjelmaa.

Ikääntyminen muovaa yhteiskuntia ja vaikuttaa kaikilla politiikan ja yritystoiminnan osa-alueilla. Viisisataa poliittista päättäjää, yritysjohtajaa ja ikääntymisen teemojen kanssa työskentelevää asiantuntijaa, tutkijaa ja vaikuttajaa ympäri maailmaa kokoontuu Helsinkiin keskustelemaan haasteista, innovaatioista ja ratkaisuista.

Olet lämpimästi tervetullut tapahtumaan! Median akkreditoituminen on nyt auki:

Ilmoittauduthan viimeistään 24.6. Huomaathan, että tarvitset akkreditoitumista varten kuvan passisi henkilötietosivusta tai henkilökortistasi.

High-Level Forum on the Silver Economy, 9.-10.7.2019

Silver Economy Forum on ainutlaatuinen poliittisten päättäjien, hallinnon ja yritysmaailman yhteisponnistus. Samalla se on yksi lähtölaukauksista YK:n terveen ikääntymisen vuosikymmeneen (Decade of Healthy Ageing) ja sosiaali- ja terveysministeriön suurin EU-puheenjohtajuuskauden tapahtuma. Lue lisää Forumin verkkosivuilta https://silvereconomyforum.eu/

Johtava asiantuntija Päivi Luna puh. +358 20 793 4223
Kehityspäällikkö, viestintä Kristiina Siikala puh. +358 40 7375117
ETLA
Tiedottaja Justiina Airas puh. +358 40 052 9652
Sosiaali- ja terveysministeriö
Neuvotteleva virkamies Sarita Friman puh. +358 50 553 5530
Viestintäpäällikkö Milla Meretniemi puh. + 358 050 471 5214

Kivisaari kolumnissaan: Yhteiset pelisäännöt eduksi kaikille - eläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminta pitää kirjata lakiin14.10.2019 13:37:00 EESTTiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää vuosittain noin 20 000 ihmistä. Erityisenä huolenaiheena on nuorehkojen työntekijöiden joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle psyykkisten syiden takia. Eläkkeitä alkaa aivan liian paljon muun muassa hallituksen työllisyystavoitteen näkökulmasta. Lisäksi syntyvyyden arvioitua suurempi lasku rasittaa huoltosuhdetta ja eläkejärjestelmän rahoitusta. Tässä yhtälössä panostus työkykyä ylläpitävään toimintaan korostuu.

Uusilla velkarajoitteilla ei saa vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta1.10.2019 11:19:46 EESTTiedote

Ylivelkaantumisen suitsiminen kotitalouksissa on tärkeää, mutta keinovalikoima ei saa olla niin järeä, että se hyydyttää asuntomarkkinoita ja vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta. Tätä mieltä on Finanssiala ry (FA) valtiovarainministeriön velkaantumista pohtineen työryhmän ehdotuksista, jotka sisältyvät tiistaina 1.10. luovutettuun mietintöön. Sen sijaan positiivinen luottotietorekisteri on otettava käyttöön mahdollisimman pian.

Sijoittamisen ympäristövaikutuksia koskeva kestävyysluokittelu etenee26.9.2019 13:38:57 EESTTiedote

EU:ssa on otettu selkeitä askeleita kohti kestävän kasvun rahoitusta sekä vähähiiliseen ja resurssitehokkaaseen talouteen siirtymisessä. Suomalainen finanssiala on ollut vahvasti mukana edistämässä EU:n sijoituskohteiden kestävyysluokittelua, joista EU-suurlähettiläät vahvistivat keskiviikkona 25. syyskuuta neuvoston kannan. Seuraavaksi puheenjohtajamaa Suomi voi aloittaa kolmikantaneuvottelut parlamentin ja komission kanssa.