Finanssiala ryFinanssiala ryFinanssiala ryFinanssiala ry

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

• Millä tavoin ikääntyneet voisivat parhaiten nostaa elintasoaan?
  • Miten elinikään ja hoivantarpeeseen liittyvät riskit hankaloittavat ikääntyneiden omaa taloutta?
  • Mitä apua eläke- ja hoivavakuutuksista voisi olla hyvinvoinnin lisäämisessä

Tilaisuus on osa korkean tason Silver Economy Forumin ohjelmaa, joka järjestetään Finlandia-talolla 9.-10. heinäkuuta. Sosiaali- ja terveysministeriö, valtiovarainministeriö, Suomen Pankki ja Finanssiala järjestävät yhdessä yhdysvaltalaisen kumppaninsa Global Coalition on Agingin kanssa ensimmäisen korkean tason Forumin ja se on osa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallista ohjelmaa.

Ikääntyminen muovaa yhteiskuntia ja vaikuttaa kaikilla politiikan ja yritystoiminnan osa-alueilla. Viisisataa poliittista päättäjää, yritysjohtajaa ja ikääntymisen teemojen kanssa työskentelevää asiantuntijaa, tutkijaa ja vaikuttajaa ympäri maailmaa kokoontuu Helsinkiin keskustelemaan haasteista, innovaatioista ja ratkaisuista.

Olet lämpimästi tervetullut tapahtumaan! Median akkreditoituminen on nyt auki:

Ilmoittauduthan viimeistään 24.6. Huomaathan, että tarvitset akkreditoitumista varten kuvan passisi henkilötietosivusta tai henkilökortistasi.

High-Level Forum on the Silver Economy, 9.-10.7.2019

Silver Economy Forum on ainutlaatuinen poliittisten päättäjien, hallinnon ja yritysmaailman yhteisponnistus. Samalla se on yksi lähtölaukauksista YK:n terveen ikääntymisen vuosikymmeneen (Decade of Healthy Ageing) ja sosiaali- ja terveysministeriön suurin EU-puheenjohtajuuskauden tapahtuma. Lue lisää Forumin verkkosivuilta https://silvereconomyforum.eu/

Johtava asiantuntija Päivi Luna puh. +358 20 793 4223
Kehityspäällikkö, viestintä Kristiina Siikala puh. +358 40 7375117
ETLA
Tiedottaja Justiina Airas puh. +358 40 052 9652
Sosiaali- ja terveysministeriö
Neuvotteleva virkamies Sarita Friman puh. +358 50 553 5530
Viestintäpäällikkö Milla Meretniemi puh. + 358 050 471 5214

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.