Ikääntyvät asukkaat otettava huomioon taloyhtiöissä

Väestön ikääntyminen näkyy taloyhtiöiden arjessa. Yhä useampi ikäihminen haluaa asua mahdollisimman pitkään omassa asunnossaan. Pitkään kotona asuminen on hyvä tavoite sekä yhteiskunnan että yksilön kannalta, mutta asiaan liittyy myös ongelmia.

Tilastollisesti ikääntyminen tuo mukanaan riskejä. Suomessa on lähes 200 000 muistisairasta henkilöä, ja joka vuosi muistisairauteen sairastuu lähes 15 000 henkilöä. Myös erilaisia liikkumishaasteita potevia ihmisiä on runsaasti, jolloin esteetön liikkuminen kotiin on kirjaimellisesti elinehto. Taloyhtiöissä ikääntymisen aiheuttamien haasteiden huomioon ottaminen on hyvää asukasdemokratiaa.

”Usein tullaan samalla auttaneeksi nuorempiakin asukkaita, joten vastakkainasettelusta ei ole kyse.”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä. ”Jos esimerkiksi parannetaan esteetöntä kulkua jälkiasennushisseillä, huolehditaan entistä paremmin paloturvallisuudesta tai ohjeistetaan selkeästi taloyhtiön käytännöistä, niin hyötyjiä ovat kaikki asukkaat.”

Hissien rakentamiseen ja muihinkin esteettömyyttä edistäviin toimiin on saatavissa ARAn avustuksia jopa 45 % hyväksytyistä kokonaiskustannuksista.

”Osa ikääntyvistä kaipaa myös ulkopuolista apua, jonka tuojat usein liikkuvat autolla. Lyhytaikaisen pysäköinnin järjestäminen ei aina ole helppoa, mutta keskustelemalla asioista taloyhtiön isännöitsijän ja hallituksen kanssa näihinkin kysymyksiin useimmiten löytyy kaikille osapuolille sopiva ratkaisu.”, Heikkilä jatkaa.

Laajempi artikkeli aiheesta on julkaistu Kiinteistölehti Uusimaassa 4/2020 (s. 16-22).

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, mika.heikkila@ukl.fi tai 050 591 0995

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toimintamme on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 16 asiantuntijan voimin 11 900 jäsentaloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin tulossa hurja määrä latauspisteitä - yli puolet rakentamassa latauspaikkoja 5 vuoden sisällä2.11.2021 14:10:57 EET | Tiedote

Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneen viisivuotiskauden selvästi yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa. Tämä käy ilmi Suomen Kiinteistöliiton tekemästä taloyhtiöiden korjausrakentamiskyselystä. Kun koko maassa yli 40 prosenttia taloyhtiöistä aikoo toteuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana, pääkaupunkiseudulla osuus on jopa 52 prosenttia.

Kiinteistöliitto Uusimaan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin 6.10.2021 DI eMBA Juhani Aalto7.10.2021 16:01:02 EEST | Tiedote

Kiinteistöliitto Uusimaa järjesti jo kolmesti koronan vuoksi siirretyn sääntömääräisen vuosikokouksensa 28.9.2021. Kokoukseen osallistui jäsentalojen edustajia niin hotelli Presidentin auditoriossa kuin etäyhteydellä, molempiin reilut 60 osallistujaa. Kokous oli yhdistyksen historian pisin, lähes kahdeksan tuntia, viisi äänestystä sekä lukuisia puheenvuoroja. Kokous pidettiin kehittävässä hengessä ja jäsenet saivat äänensä kuuluviin, niin puheenvuoroissa kuin tehdyissä päätöksissä.

Oikeus ilmalämpöpumpun asentamiseen parvekkeelle ei ole itsestäänselvyys23.8.2021 16:04:18 EEST | Tiedote