Ikääntyvät asukkaat otettava huomioon taloyhtiöissä

Väestön ikääntyminen näkyy taloyhtiöiden arjessa. Yhä useampi ikäihminen haluaa asua mahdollisimman pitkään omassa asunnossaan. Pitkään kotona asuminen on hyvä tavoite sekä yhteiskunnan että yksilön kannalta, mutta asiaan liittyy myös ongelmia.

Tilastollisesti ikääntyminen tuo mukanaan riskejä. Suomessa on lähes 200 000 muistisairasta henkilöä, ja joka vuosi muistisairauteen sairastuu lähes 15 000 henkilöä. Myös erilaisia liikkumishaasteita potevia ihmisiä on runsaasti, jolloin esteetön liikkuminen kotiin on kirjaimellisesti elinehto. Taloyhtiöissä ikääntymisen aiheuttamien haasteiden huomioon ottaminen on hyvää asukasdemokratiaa.

”Usein tullaan samalla auttaneeksi nuorempiakin asukkaita, joten vastakkainasettelusta ei ole kyse.”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä. ”Jos esimerkiksi parannetaan esteetöntä kulkua jälkiasennushisseillä, huolehditaan entistä paremmin paloturvallisuudesta tai ohjeistetaan selkeästi taloyhtiön käytännöistä, niin hyötyjiä ovat kaikki asukkaat.”

Hissien rakentamiseen ja muihinkin esteettömyyttä edistäviin toimiin on saatavissa ARAn avustuksia jopa 45 % hyväksytyistä kokonaiskustannuksista.

”Osa ikääntyvistä kaipaa myös ulkopuolista apua, jonka tuojat usein liikkuvat autolla. Lyhytaikaisen pysäköinnin järjestäminen ei aina ole helppoa, mutta keskustelemalla asioista taloyhtiön isännöitsijän ja hallituksen kanssa näihinkin kysymyksiin useimmiten löytyy kaikille osapuolille sopiva ratkaisu.”, Heikkilä jatkaa.

Laajempi artikkeli aiheesta on julkaistu Kiinteistölehti Uusimaassa 4/2020 (s. 16-22).

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, mika.heikkila@ukl.fi tai 050 591 0995

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toimintamme on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 16 asiantuntijan voimin 11 900 jäsentaloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.

Taloyhtiö, naapurisopu ja turvallisuus uuden vuoden juhlinnassa30.12.2020 11:10:02 EETTiedote

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EESTTiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.