Ikkuna-asentajat siirtyvät tablettiaikaan

– Sähköinen tiedonkulku sujuvoittaa Tiivin ammattilaisten työtä ja parantaa tiedonkulkua tehtaiden ja asentajien välillä.
Tabletti helpottaa Tiivi-asentaja Ari Issakaisen työtä. Hänen mukaansa myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ovi- ja ikkuna-asennuksiin liittyvän tiedonkulun nopeutumiseen.

Suomalainen ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivi siirtyy nopeaan tahtiin paperittomaan työnkulkuun. Jatkossa kaikki tarvittava tieto on asentajien mukana sähköisessä muodossa.

Vuoden 2014 alussa jokainen Tiivin asennustiimi on saanut käyttöönsä tablettitietokoneen. Ajantasaisten tietojen helppo saatavuus on sujuvoittanut asennustyötä merkittävästi ja nopeuttanut myös tiedon kulkua asiakkaalle.

”Ennen paperit printattiin pöytäkoneelta mukaan ennen kohteeseen lähtemistä, mutta nyt ne ovat automaattisesti aina mukana”, Tiivi-asentaja Ari Issakainen kertoo.

Tiivituote Oy on ikkunaremonttien markkinajohtaja Suomessa: Tiivi asentaa vuosittain lähes 50 000 ikkunaa ja haapajärveläisyhtiön palveluksessa on yli 400 ammattilaista.

Tiivin käyttämässä selainpohjaisessa ohjelmassa on tallessa kaikki kohteeseen, tuotteisiin ja asennukseen liittyvä tieto. Tarvittavat lomakkeet täytetään sähköisesti ja ne tallentuvat digimuotoon. Myös asiakas allekirjoittaa asennuspöytäkirjan tabletilla.

”Asiointi asennuksen yhteydessä on siistiä ja nopeaa, ja tiedot pysyvät taatusti tallessa. Paperittomuus on Tiivin asennuksissa toteutunut jo suurelta osin”, kertoo Tiivituote Oy:n asennusjohtaja Ilkka Tissari.

Tabletilta asentaja voi tarkistaa esimerkiksi ikkunoiden ja ovien tuotantovaiheen tehtaalla ja sen avulla sopia asiakkaan kanssa asennusajankohdan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Vahvistus sovitusta ajasta lähtee asiakkaalle yhdellä klikkauksella. Myös muun muassa laaduntarkkailussa ja muiden ammattilaisten konsultaatiota vaativissa tehtävissä tabletti on ehdoton apu.

Hyötyjä asiakkaalle, asentajalle ja yritykselle

”Tabletista tuli nopeasti tärkeä apuväline meille asentajille, se on jo työkalu siinä missä vasarakin. Käyttö lähti sujumaan hyvin, sillä Tiivillä on siihen hyvät ohjelmat ja ohjeistukset”, Ari Issakainen kertoo.

Yritykselle sähköinen tiedonkulku ja raportointi on vähintään yhtä iloinen edistysaskel kuin asentajille. Se on tehostanut Tiivin toimintaa, sillä yhteys tehtaiden ja asentajien välillä on aina avoinna. Raportoinnin, lomakkeiden ja tarvittaessa kuvien nopea siirtyminen tietokantaan on poistanut turhia työvaiheita ja helpottanut myös ISO 9001–2000 -laatusertifikaatin edellyttämää dokumentointia.

”Sujuva tiedonkulku on ratkaisevan tärkeää, jos kohteen asennustiimi jostain syystä vaihtuu. Olennaiset tiedot siirtyvät nyt tiimiltä toiselle yhdellä klikkauksella. Osaaminen ja asiantuntemus jokaisella tiimillä on omasta takaa”, Tissari sanoo.

Tiivituote Oy – Tiivi on ikkunaremonttien markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö työllistää Suomessa yli 400 ammattilaista ja asentaa vuosittain lähes 50 000 ikkunaa. Tiivituote Oy:n tehdas sijaitsee Haapajärvellä Pohjois-Pohjanmaalla. www.tiivi.fi