Pirkanmaan OsuuskauppaPirkanmaan Osuuskauppa

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.
Food Market manager Jukka-Pekka Alanko (vas.), teollisesta, hevistä ja kassa-alueesta vastaava osastopäällikkö Henri Halmela, Bakeryn ja juustotiskin osastopäällikkö Iida Mantere sekä liha-, kala- ja Meals-tiskin sekä Bistron osastopäällikkö Sumit Kumar ovat uudistukseen tyytyväisiä.

Juhannuksesta startanneessa remontissa päätettiin kyseenalaistaa melkeinpä kaikki ja unohtaa ”näin on aina tehty” -ajattelu. Miten Herkusta rakennettiin yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa?

– Kulkusuunnat muutettiin loogisemmiksi, hedelmävihannesosaston tuotteet järjestettiin niin, että ne löytyvät helpommin, kassa-alue siirrettiin asiakkaiden toivomaan paikkaan lähemmäksi sisäänkäyntiä ja samalla mukaan tuotiin itsepalvelukassat. Leipomo-, valmisruoka-, kala- ja lihatiskit saivat lisää neliömetrejä. Myymälän avaruutta ja viihtyisyyttä lisättiin kauttaaltaan rauhallisemmalla värimaailmalla ja matalammilla kalusteilla. Lisäksi uudistuneen juustotiskin viereen avattiin Bistro, mistä saa muuten kaupungin parasta kalakeittoa, maistuvia tapaksia sekä viiniä ja virvokkeita, Herkusta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela vinkkaa.

Food Market manager Jukka-Pekka Alanko on yhä fiiliksissä onnistuneesta projektista.

– Olemme saaneet niitä ihastuksen huokauksia ja hihkaisuja, joita etukäteen toivoimme. Tämä on urani ensimmäinen myymäläuudistus, jonka aikana en ole kuullut ainuttakaan negatiivista kommenttia mistään, edes kaupan remonttijärjestelyistä tai tuotteiden tiuhaan vaihtuneista paikoista. Se kertoo mielestäni yhdestä asiasta – asiakkaat olivat odottaneet tätä uudistusta yhtä paljon kuin mekin, J-P iloitsee.

Identiteetin kirkastus kiikarissa – tuotevalikoima kasvaa yli tuhannella

Herkun uudistus erosi tavanomaisesta myös siten, että asiakkaat osallistettiin suunnitteluun. Kauppa kutsui keväällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita sekä paikallisia vaikuttajia myymälävierailulle ja ideoimaan uutta.

– Hullunkurista, että olemme yrittäneet itse arvailla, mitä asiakkaat haluavat, emmekä ole kysyneet sitä. Meitä onneksi haastettiin paljon, ja voin ilokseni kertoa, että hyvin moni toive on saatu toteutettua. Koska juustotiskimme keräsi erityisen paljon kiitosta, päätimme olla kajoamatta siihen. Joku asiakkaista taisi kuvailla sitä koko myymälän sydämeksi ja toinen kruununjalokiveksi. Aika komeat kehut, marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki tuulettaa.

Valtaosa palautteista oli hyvin konkreettisia ja niihin oli helppo löytää ratkaisu. Asiakkaille ei kuitenkaan ole auennut, minkälaiseksi ruokakaupaksi Herkku profiloituu. Uudistuksen myötä valikoima päivittyy yli 1 000 uudella tuotteella ja elää entistä vahvemmin viikonpäivien mukaan.

– Meidän identiteettimme ei ole välittynyt selkeästi, ja tämä remontti oli luonteva hetki pysähtyä asian äärelle. Aiomme olla kaupungin elämyksellisin ruokakauppa, joka toimii inspiraation lähteenä niin arkeen kuin juhlaankin. Alkuviikosta asiakkaiden ostoskorit täyttyvät kevyellä ja nopealla ruoalla, loppuviikosta herkutellaan ja hemmotellaan. Hintoja onkin perustuotteiden osalta laskettu kautta linjan, minkä lisäksi Herkun omat tuorevalmistuotteet, Prepsit, ja palvelutiskien antimet tuovat kiireeseen helpotusta. Nautiskeluun taas suosittelen itse tehtyjen pizzojemme, erikoisjuustojen ja vastapaistettujen leipien lisäksi Herkun omia pestoja, tryffeli-tattitahnoja, makusokereita ja kastikkeita, J-P ehdottaa.

Mirkka Saikanmäki, marketkaupan toimialajohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Mikko Korpela, Food Market Herkun ryhmäpäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597

Myyjä Kaija Ekman on työskennellyt Herkun juustotiskin takana jo lähes 30 vuoden ajan.
Bistron listalta löytyy Eero Vottosen kalakeittoa, vaihtuva päivän keitto, virvokkeita, viinejä ja samppanjaa.
Bistron tarjontaa tullaan muovaamaan asiakaspalautteiden ja -toiveiden mukaan.
Asiakkaat olivat toivoneet heviosastolle torin tuntua.
Entinen heviosasto sai paljon palautetta, ettei tuotteita tahdo löytyä. Remontin jälkeen osasto on avarampi ja loogisempi.
Vaikka myymälän koko ei remontissa kasvanut, on osastojen uudelleen sijoittelun myötä valikoimaan saatu mahdutettua yli 1 000 uutta tuotetta.
Uudistunut Food Market Herkku haluaa olla niin arjen kuin juhlankin inspiraatio. Näin ollen perustuotteiden hintatasoa on laskettu kautta linjan.
Kaikki tuoretiskit kokivat mittavan muodonmuutoksen.
Juustotiskissä komeilee yhteensä yli 200 vaihtoehtoa.
Uudistuksen myötä valikoima elää viikonpäivien mukaan: alkuviikosta syödään kevyempää ja nopeampaa, viikonloppuisin halutaan herkutella.
Myyymälän visuaalista ilmettä muutettiin valoisammaksi maanläheisemmillä väreillä ja matalammilla kalusteilla.

Yli 46 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – korkein äänestysprosentti Pohjois-Pirkanmaalla4.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän kaikki 19 alueosuuskauppaa ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon jäsenet voivat osallistua monella tapaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaalien äänestysaika oli 4.–20.3.2024, ja uusi edustajisto on nyt valittu.