Pirkanmaan OsuuskauppaPirkanmaan Osuuskauppa

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.

Food Market manager Jukka-Pekka Alanko (vas.), teollisesta, hevistä ja kassa-alueesta vastaava osastopäällikkö Henri Halmela, Bakeryn ja juustotiskin osastopäällikkö Iida Mantere sekä liha-, kala- ja Meals-tiskin sekä Bistron osastopäällikkö Sumit Kumar ovat uudistukseen tyytyväisiä.

Juhannuksesta startanneessa remontissa päätettiin kyseenalaistaa melkeinpä kaikki ja unohtaa ”näin on aina tehty” -ajattelu. Miten Herkusta rakennettiin yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa?

– Kulkusuunnat muutettiin loogisemmiksi, hedelmävihannesosaston tuotteet järjestettiin niin, että ne löytyvät helpommin, kassa-alue siirrettiin asiakkaiden toivomaan paikkaan lähemmäksi sisäänkäyntiä ja samalla mukaan tuotiin itsepalvelukassat. Leipomo-, valmisruoka-, kala- ja lihatiskit saivat lisää neliömetrejä. Myymälän avaruutta ja viihtyisyyttä lisättiin kauttaaltaan rauhallisemmalla värimaailmalla ja matalammilla kalusteilla. Lisäksi uudistuneen juustotiskin viereen avattiin Bistro, mistä saa muuten kaupungin parasta kalakeittoa, maistuvia tapaksia sekä viiniä ja virvokkeita, Herkusta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela vinkkaa.

Food Market manager Jukka-Pekka Alanko on yhä fiiliksissä onnistuneesta projektista.

– Olemme saaneet niitä ihastuksen huokauksia ja hihkaisuja, joita etukäteen toivoimme. Tämä on urani ensimmäinen myymäläuudistus, jonka aikana en ole kuullut ainuttakaan negatiivista kommenttia mistään, edes kaupan remonttijärjestelyistä tai tuotteiden tiuhaan vaihtuneista paikoista. Se kertoo mielestäni yhdestä asiasta – asiakkaat olivat odottaneet tätä uudistusta yhtä paljon kuin mekin, J-P iloitsee.

Identiteetin kirkastus kiikarissa – tuotevalikoima kasvaa yli tuhannella

Herkun uudistus erosi tavanomaisesta myös siten, että asiakkaat osallistettiin suunnitteluun. Kauppa kutsui keväällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita sekä paikallisia vaikuttajia myymälävierailulle ja ideoimaan uutta.

– Hullunkurista, että olemme yrittäneet itse arvailla, mitä asiakkaat haluavat, emmekä ole kysyneet sitä. Meitä onneksi haastettiin paljon, ja voin ilokseni kertoa, että hyvin moni toive on saatu toteutettua. Koska juustotiskimme keräsi erityisen paljon kiitosta, päätimme olla kajoamatta siihen. Joku asiakkaista taisi kuvailla sitä koko myymälän sydämeksi ja toinen kruununjalokiveksi. Aika komeat kehut, marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki tuulettaa.

Valtaosa palautteista oli hyvin konkreettisia ja niihin oli helppo löytää ratkaisu. Asiakkaille ei kuitenkaan ole auennut, minkälaiseksi ruokakaupaksi Herkku profiloituu. Uudistuksen myötä valikoima päivittyy yli 1 000 uudella tuotteella ja elää entistä vahvemmin viikonpäivien mukaan.

– Meidän identiteettimme ei ole välittynyt selkeästi, ja tämä remontti oli luonteva hetki pysähtyä asian äärelle. Aiomme olla kaupungin elämyksellisin ruokakauppa, joka toimii inspiraation lähteenä niin arkeen kuin juhlaankin. Alkuviikosta asiakkaiden ostoskorit täyttyvät kevyellä ja nopealla ruoalla, loppuviikosta herkutellaan ja hemmotellaan. Hintoja onkin perustuotteiden osalta laskettu kautta linjan, minkä lisäksi Herkun omat tuorevalmistuotteet, Prepsit, ja palvelutiskien antimet tuovat kiireeseen helpotusta. Nautiskeluun taas suosittelen itse tehtyjen pizzojemme, erikoisjuustojen ja vastapaistettujen leipien lisäksi Herkun omia pestoja, tryffeli-tattitahnoja, makusokereita ja kastikkeita, J-P ehdottaa.

Mirkka Saikanmäki, marketkaupan toimialajohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Mikko Korpela, Food Market Herkun ryhmäpäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597

Myyjä Kaija Ekman on työskennellyt Herkun juustotiskin takana jo lähes 30 vuoden ajan.
Bistron listalta löytyy Eero Vottosen kalakeittoa, vaihtuva päivän keitto, virvokkeita, viinejä ja samppanjaa.
Bistron tarjontaa tullaan muovaamaan asiakaspalautteiden ja -toiveiden mukaan.
Asiakkaat olivat toivoneet heviosastolle torin tuntua.
Entinen heviosasto sai paljon palautetta, ettei tuotteita tahdo löytyä. Remontin jälkeen osasto on avarampi ja loogisempi.
Vaikka myymälän koko ei remontissa kasvanut, on osastojen uudelleen sijoittelun myötä valikoimaan saatu mahdutettua yli 1 000 uutta tuotetta.
Uudistunut Food Market Herkku haluaa olla niin arjen kuin juhlankin inspiraatio. Näin ollen perustuotteiden hintatasoa on laskettu kautta linjan.
Kaikki tuoretiskit kokivat mittavan muodonmuutoksen.
Juustotiskissä komeilee yhteensä yli 200 vaihtoehtoa.
Uudistuksen myötä valikoima elää viikonpäivien mukaan: alkuviikosta syödään kevyempää ja nopeampaa, viikonloppuisin halutaan herkutella.
Myyymälän visuaalista ilmettä muutettiin valoisammaksi maanläheisemmillä väreillä ja matalammilla kalusteilla.

Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”15.11.2019 12:00:00 EETTiedote

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä. Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit. Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke

Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu28.10.2019 08:59:00 EETTiedote

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto. – Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen. Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille. Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuu

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Kodin Terra Nokian toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä – Prismojen rautakauppaa kehitetään9.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Elokuussa käynnistyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksena Kodin Terra Nokian toiminta on päätetty lopettaa vuoden loppuun mennessä. Yksikön kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Yhteistoimintaneuvottelut koskivat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. – Kiitämme jo tässä vaiheessa Nokian Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja loistavasta palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstö on ollut tämän yksikön vahvuus, ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä. Rautakauppa siirtyy vahvemmin Prismoihin ja verkkokauppaan Kodin Terran Nokian kiinteistö säilyy toiminnan päätyttyä Pirkanmaan Osuuskaupan omistuksessa. Tavoitteena on löytää liikepaik

Nokian laavapesu paljasti auton todellisen värin27.9.2019 10:15:00 EESTTiedote

Siinä missä ruotsalainen pesettää biilinsä keskimäärin kerran kuukaudessa, suomalaiset tyytyvät tilastojen mukaan pesaisuun kolme tai neljä kertaa vuodessa. Tällä pesusyklillä Pohjolan rapaisilla ja suolaisilla teillä menopelin maalipinta ehtii pinttyä, jolloin likakerros vaatii puhdistuakseen jo peruspesua ronskimman käsittelyn. Nokialaisten pesupulmien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi Prisma Nokian viereen on avattu ABC CarWash ‑autopesupaikka, jonka ansiosta paikkakuntalaisten nelipyöräiset silmäterät erottuvat syksyn harmaasta automassasta kirkkaasti edukseen. Helppo pesuelämys myös suurille autoille ABC CarWash Nokialla on käytössä näyttävä laavavaahto, joka laskeutuu pesujärjestelmästä verhona auton päälle. Vaahtoa pesussa käytetään tavallista konepesua runsaammin, ja vaahto levittyy tasaisemmin auton pinnalle. Kaikkien ABC CarWash -pesupaikkojen pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Pesupaikalla on kaksi hallia, joiden pesukorkeus on 2,90 m ja -leveys 2,50 m. Pesulle mahtuu si

Peliala valtaa Pirkanmaan Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:01:00 EESTTiedote

Pirkanmaalaisten e-urheilun ystävien ”HP:t” nousevat tappiin, kun syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot Pirkanmaan Prismoihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on saatavilla Pirkanmaan Prismoissa sekä Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria pelaamaan reilusti ja tyylillä.