Pirkanmaan OsuuskauppaPirkanmaan Osuuskauppa

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.

Food Market manager Jukka-Pekka Alanko (vas.), teollisesta, hevistä ja kassa-alueesta vastaava osastopäällikkö Henri Halmela, Bakeryn ja juustotiskin osastopäällikkö Iida Mantere sekä liha-, kala- ja Meals-tiskin sekä Bistron osastopäällikkö Sumit Kumar ovat uudistukseen tyytyväisiä.

Juhannuksesta startanneessa remontissa päätettiin kyseenalaistaa melkeinpä kaikki ja unohtaa ”näin on aina tehty” -ajattelu. Miten Herkusta rakennettiin yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa?

– Kulkusuunnat muutettiin loogisemmiksi, hedelmävihannesosaston tuotteet järjestettiin niin, että ne löytyvät helpommin, kassa-alue siirrettiin asiakkaiden toivomaan paikkaan lähemmäksi sisäänkäyntiä ja samalla mukaan tuotiin itsepalvelukassat. Leipomo-, valmisruoka-, kala- ja lihatiskit saivat lisää neliömetrejä. Myymälän avaruutta ja viihtyisyyttä lisättiin kauttaaltaan rauhallisemmalla värimaailmalla ja matalammilla kalusteilla. Lisäksi uudistuneen juustotiskin viereen avattiin Bistro, mistä saa muuten kaupungin parasta kalakeittoa, maistuvia tapaksia sekä viiniä ja virvokkeita, Herkusta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela vinkkaa.

Food Market manager Jukka-Pekka Alanko on yhä fiiliksissä onnistuneesta projektista.

– Olemme saaneet niitä ihastuksen huokauksia ja hihkaisuja, joita etukäteen toivoimme. Tämä on urani ensimmäinen myymäläuudistus, jonka aikana en ole kuullut ainuttakaan negatiivista kommenttia mistään, edes kaupan remonttijärjestelyistä tai tuotteiden tiuhaan vaihtuneista paikoista. Se kertoo mielestäni yhdestä asiasta – asiakkaat olivat odottaneet tätä uudistusta yhtä paljon kuin mekin, J-P iloitsee.

Identiteetin kirkastus kiikarissa – tuotevalikoima kasvaa yli tuhannella

Herkun uudistus erosi tavanomaisesta myös siten, että asiakkaat osallistettiin suunnitteluun. Kauppa kutsui keväällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita sekä paikallisia vaikuttajia myymälävierailulle ja ideoimaan uutta.

– Hullunkurista, että olemme yrittäneet itse arvailla, mitä asiakkaat haluavat, emmekä ole kysyneet sitä. Meitä onneksi haastettiin paljon, ja voin ilokseni kertoa, että hyvin moni toive on saatu toteutettua. Koska juustotiskimme keräsi erityisen paljon kiitosta, päätimme olla kajoamatta siihen. Joku asiakkaista taisi kuvailla sitä koko myymälän sydämeksi ja toinen kruununjalokiveksi. Aika komeat kehut, marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki tuulettaa.

Valtaosa palautteista oli hyvin konkreettisia ja niihin oli helppo löytää ratkaisu. Asiakkaille ei kuitenkaan ole auennut, minkälaiseksi ruokakaupaksi Herkku profiloituu. Uudistuksen myötä valikoima päivittyy yli 1 000 uudella tuotteella ja elää entistä vahvemmin viikonpäivien mukaan.

– Meidän identiteettimme ei ole välittynyt selkeästi, ja tämä remontti oli luonteva hetki pysähtyä asian äärelle. Aiomme olla kaupungin elämyksellisin ruokakauppa, joka toimii inspiraation lähteenä niin arkeen kuin juhlaankin. Alkuviikosta asiakkaiden ostoskorit täyttyvät kevyellä ja nopealla ruoalla, loppuviikosta herkutellaan ja hemmotellaan. Hintoja onkin perustuotteiden osalta laskettu kautta linjan, minkä lisäksi Herkun omat tuorevalmistuotteet, Prepsit, ja palvelutiskien antimet tuovat kiireeseen helpotusta. Nautiskeluun taas suosittelen itse tehtyjen pizzojemme, erikoisjuustojen ja vastapaistettujen leipien lisäksi Herkun omia pestoja, tryffeli-tattitahnoja, makusokereita ja kastikkeita, J-P ehdottaa.

Mirkka Saikanmäki, marketkaupan toimialajohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Mikko Korpela, Food Market Herkun ryhmäpäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597

Myyjä Kaija Ekman on työskennellyt Herkun juustotiskin takana jo lähes 30 vuoden ajan.
Bistron listalta löytyy Eero Vottosen kalakeittoa, vaihtuva päivän keitto, virvokkeita, viinejä ja samppanjaa.
Bistron tarjontaa tullaan muovaamaan asiakaspalautteiden ja -toiveiden mukaan.
Asiakkaat olivat toivoneet heviosastolle torin tuntua.
Entinen heviosasto sai paljon palautetta, ettei tuotteita tahdo löytyä. Remontin jälkeen osasto on avarampi ja loogisempi.
Vaikka myymälän koko ei remontissa kasvanut, on osastojen uudelleen sijoittelun myötä valikoimaan saatu mahdutettua yli 1 000 uutta tuotetta.
Uudistunut Food Market Herkku haluaa olla niin arjen kuin juhlankin inspiraatio. Näin ollen perustuotteiden hintatasoa on laskettu kautta linjan.
Kaikki tuoretiskit kokivat mittavan muodonmuutoksen.
Juustotiskissä komeilee yhteensä yli 200 vaihtoehtoa.
Uudistuksen myötä valikoima elää viikonpäivien mukaan: alkuviikosta syödään kevyempää ja nopeampaa, viikonloppuisin halutaan herkutella.
Myyymälän visuaalista ilmettä muutettiin valoisammaksi maanläheisemmillä väreillä ja matalammilla kalusteilla.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk

#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa24.3.2020 07:55:00 EETTiedote

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.