Ikonisen ravintola Palacen uusi ilme on luovan yhteistyön hedelmä

Legendaarinen ravintola Palace saa uuden sisustuksen ja identiteetin Arkkitehtitoimisto SARCin, tukholmalaisen Note Design Studion ja helsinkiläisen design-toimisto Agency Leroyn toimesta. Viisikymmentäluvun modernismia edustava rakennus ja sen 10. kerroksessa sijaitseva ikoninen ravintola on päivitetty 2020-luvun Suomeen Helsingin Kaupunginmuseon valvonnan alla.

Palace Moods 2017 001

Ravintola Palace, legendaarinen suomalaisen gastronomian huippu, saa uuden ilmeen. Sitä suunnitelleet Arkkitehtitoimisto SARC, Note Design Studio ja design-toimisto Agency Leroy loivat vanhaa kunnioittavan, tulevaisuuteen katsovan ilmeen niin ravintolan sisustusta, kuin sen identiteettiä varten. Marraskuun 22. päivä aukeava Palace on restauroitu päivitettyyn loistoonsa Helsingin Kaupunginmuseon hyväksynnällä. Uudistetun Palacen keittiömestarina toimii Hans Välimäki ja ravintoloitsijana Royal Ravintolat.

Legenda tuodaan nykypäivään
Helsingin kesäolympialaisten vieraita vuonna 1952 vastaanottamaan valmistunut Eteläranta 10 kattojen yllä sijaitsevine ravintoloineen edustaa modernismia. Arkkitehti Viljo Revellin suunnitteleman, Le Corbusierin mestariteoksista innoituksensa saanut rakennus on entisöity laajassa remontissa, jonka yhteydessä myös 10. kerroksen ravintola Palace on saanut uuden, ravintolan juuria kunnioittavan identiteetin. Arkkitehtitoimisto SARC on laatinut yhteistyössä Helsingin Kaupunginmuseon kanssa alkuperäistä sisustusta kunnioittavan sisustussuunnitelman, johon sisältyvät alkuperäiset pinnat, kuten katto, hissin tiikkipaneelit ja lattiat. Myös Palacen historiallinen valokyltti on restauroitu ja nostetaan takaisin paikalleen Eteläranta 10:n katolle vuodenvaihteessa. Ravintolan sisustuksessa tulee näkymään sekä suomalaisen että pohjoismaisen designin klassikoita, sekä kotimaista taidetta keraamikko Anu Pentikin ja lasimuotoilija Pasi Kärkkäisen teosten muodossa.

Tukholmalaistoimiston suomalaisen sisustussuunnittelijan näkemys
Ravintola Palacen uuden sisustuksen yhteistyössä projektin pääsuunnittelijan Arkkitehtitoimisto SARCin ja Skanskan kanssa toteuttanut Note Design Studio pestasi projektin johtajaksi suomalaissyntyisen, Walesin yliopistossa ja Firenzessä opiskelleen My Degerthin. Note Design Studio on kansainvälistä tunnustusta nauttiva Tukholmassa sijaitseva design-studio, joka toimii sisustussuunnittelun, arkkitehtuurin ja graafisen suunnittelun saroilla.

Suomalaisen ravintola-alan ikonia kunnioittavan työn tavoitteena oli kuvitella, millainen Palacen sisustuksen pitäisi olla; kokonaisuus, joka kunnioittaa mennyttä, mutta hyödyntää paikallisen kulttuurin elementtejä ja toimii myös irrallisena elementtinä. “Kiinnostavaa projektissa on se, ettei meiltä haluttu modernia ja trendikästä sisustusta. Päinvastoin, meitä pyydettiin suunnittelemaan sisustus, joka kestää aikaa ja kunnioittaa Palacen historiaa ja traditioita”, kertoo Degerth. “Muistan isoisäni puhuneen Palacen loisteliaisuudesta, kun olin lapsi”, hän muistelee, “Olen nöyrästi onnellinen, että olen saanut olla osa tämän legendan uudistamista.”

Arkistojen kautta kohti uutta identiteettiä
Uudistuva ravintola kaipasi myös päivitettyä visuaalista identiteettiä, jota rakentamaan valittiin ravintola Palacen naapurissa Etelärannassa sijaitseva helsinkiläinen design-toimisto Agency Leroy. Uusi identiteetti, joka sisältää muiden muassa Palacen uuden logon sekä kaikki painotuotteet, luotiin vanhaa kunnioittaen. Palacelle luotiin myös sen arvoa vastaava laaja valokuvakonsepti.

“Kaiken suunnittelumme perustana oli sukellus ravintola Palacen arkistoihin. Halusimme tuoda ravintolan nykypäivään kunnioittaen sen juuria ja perinteistä estetiikkaa. Tavoitteenamme on nostaa Palace kansainvälisen ravintolamaailman kärkeen”, pohtii creative director Janne Hänninen, joka vastaa Palacen visuaalisesta ilmeestä. Toteutusta leimasi tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa. Luonnoksista syntyi päivitetty, mutta Palacen rikasta menneisyyttä arvostava visuaalinen identiteetti.

Aku Vikström, toimitusjohtaja, Royal Ravintolat Oy
p. +358 50 524 9445, aku.vikstrom@royalravintolat.com

Haastattelupyynnöt
Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
p. +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Palace Moods 2017 001
Palace Moods 2017 002
Palace Moods 2017 003

ROYAL RAVINTOLAT OY on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa sekä 20 Hanko Sushi- ja 6 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2017 on yli 100 miljoonaa euroa.

Ravintola Farouge tekee paluun23.10.2017 09:00Tiedote

Värikkään ja maistuvan libanonilaiskeittiön Suomeen vuonna 1995 tuonut ravintola Farouge tekee paluun yhteistyössä Royal Ravintoloiden kanssa. Mannerheimintielle alkujaan perustettu ja sittemmin lähes kaksi vuosikymmentä Yrjönkadun ja Iso-Roobertinkadun kulmassa ilahduttanut Farouge tuli tunnetuksi paitsi erinomaisesta ja Suomessa tuolloin uudesta, lähi-idän yrttipitoisesta makumaailmastaan, myös niin ikään eksoottisesta, sydämellisen palvelun synnyttämästä tunnelmastaan. Yhteistyö Royal Ravintoloiden kanssa herättää legendaarisen Farougen henkiin aluksi tapahtuma- ja catering-palveluna samalla, kun ravintolalle etsitään Helsingistä sopivaa liiketilaa.

Ravintola Nokka suurempaan rooliin suomalaisen ruoan lähettiläänä19.10.2017 15:00Tiedote

Royal Ravintolat luo suomalaisen ruokakulttuurin hyväksi tekemästään intohimoisesta työstään tunnetun Nokka-ravintolan ympärille ravintolaryhmän. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja aisaparinsa, vuoden ravintolapäällikkönä keväällä palkitun Terhi Vitikan luotsaaman Nokka-ryhmän tehtävä on toimia entistä aktiivisempana linkkinä kotimaisten tuottajien ja kuluttajien välillä. Nokka-ravintolat käsittävät Katajanokalla sijaitsevan nimeään kantavan lippulaivaravintolan lisäksi ruoanlaittoon liittyvää koulutusta, pientilallisia esitteleviä kuluttajatapahtumia, lähiruokaan liittyvää konsultointia, sekä uutena yksikkönä myös keväällä avatun Hieta-ravintolan.

Hans Välimäki ja Eero Vottonen isännöivät Palacen maatilamarkkinoita 17.10.12.10.2017 12:05Tiedote

Legendaarisen ravintola Palacen 22. marraskuuta avaavat keittiömestarit Hans Välimäki ja Eero Vottonen ovat kutsuneet laadukkaat suomalaiset ruokatuottajat esittäytymään Palacen maaatilamarkkinoille Helsingin Vanhalle Ylioppilastalolle tiistaina 17.10. Yleisölle avoimen tapahtuman tarkoituksena on saattaa yhteen Suomen parhaat raaka-aineet ja niiden tuottajat sekä laadukkaimpia raaka-aineita käyttävät ravintolat ja muut kotimaisen ruoan ystävät.

Hans Välimäki nostaa ravintola Palacen takaisin loistoonsa27.9.2017 09:30Tiedote

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki ottaa marraskuussa uudelleen avautuvan ravintola Palacen keittiön haltuunsa. Neljän vuoden sapattivapaaltaan fine diningin pariin palaava Välimäki on pyytänyt Palacen keittiöön aisaparikseen suomalaiskokkien oman ranking-listan kärkisijaa pitävän Eero Vottosen. Parivaljakon tavoitteena on palauttaa Palace ansaitsemaansa asemaan, eli kirjaimellisesti modernin suomalaisen gastronomian huipulle.

Hans Välimäki will restore restaurant Palace to its former glory27.9.2017 09:30Tiedote

Finland’s most successful and internationally renowned chef of all time, Hans Välimäki, will start operating restaurant Palace, reopening in November. Välimäki, who’s returning to fine dining after a four-year-sabbatical, has chosen Eero Vottonen, who’s at the top of the Finnish chefs’ own ranking list, as his partner in the kitchen. The pair aims to return Palace to its rightful place, the top of modern Finnish gastronomy.