Ikonisen ravintola Palacen uusi ilme on luovan yhteistyön hedelmä

Legendaarinen ravintola Palace saa uuden sisustuksen ja identiteetin Arkkitehtitoimisto SARCin, tukholmalaisen Note Design Studion ja helsinkiläisen design-toimisto Agency Leroyn toimesta. Viisikymmentäluvun modernismia edustava rakennus ja sen 10. kerroksessa sijaitseva ikoninen ravintola on päivitetty 2020-luvun Suomeen Helsingin Kaupunginmuseon valvonnan alla.

Palace Moods 2017 001

Ravintola Palace, legendaarinen suomalaisen gastronomian huippu, saa uuden ilmeen. Sitä suunnitelleet Arkkitehtitoimisto SARC, Note Design Studio ja design-toimisto Agency Leroy loivat vanhaa kunnioittavan, tulevaisuuteen katsovan ilmeen niin ravintolan sisustusta, kuin sen identiteettiä varten. Marraskuun 22. päivä aukeava Palace on restauroitu päivitettyyn loistoonsa Helsingin Kaupunginmuseon hyväksynnällä. Uudistetun Palacen keittiömestarina toimii Hans Välimäki ja ravintoloitsijana Royal Ravintolat.

Legenda tuodaan nykypäivään
Helsingin kesäolympialaisten vieraita vuonna 1952 vastaanottamaan valmistunut Eteläranta 10 kattojen yllä sijaitsevine ravintoloineen edustaa modernismia. Arkkitehti Viljo Revellin suunnitteleman, Le Corbusierin mestariteoksista innoituksensa saanut rakennus on entisöity laajassa remontissa, jonka yhteydessä myös 10. kerroksen ravintola Palace on saanut uuden, ravintolan juuria kunnioittavan identiteetin. Arkkitehtitoimisto SARC on laatinut yhteistyössä Helsingin Kaupunginmuseon kanssa alkuperäistä sisustusta kunnioittavan sisustussuunnitelman, johon sisältyvät alkuperäiset pinnat, kuten katto, hissin tiikkipaneelit ja lattiat. Myös Palacen historiallinen valokyltti on restauroitu ja nostetaan takaisin paikalleen Eteläranta 10:n katolle vuodenvaihteessa. Ravintolan sisustuksessa tulee näkymään sekä suomalaisen että pohjoismaisen designin klassikoita, sekä kotimaista taidetta keraamikko Anu Pentikin ja lasimuotoilija Pasi Kärkkäisen teosten muodossa.

Tukholmalaistoimiston suomalaisen sisustussuunnittelijan näkemys
Ravintola Palacen uuden sisustuksen yhteistyössä projektin pääsuunnittelijan Arkkitehtitoimisto SARCin ja Skanskan kanssa toteuttanut Note Design Studio pestasi projektin johtajaksi suomalaissyntyisen, Walesin yliopistossa ja Firenzessä opiskelleen My Degerthin. Note Design Studio on kansainvälistä tunnustusta nauttiva Tukholmassa sijaitseva design-studio, joka toimii sisustussuunnittelun, arkkitehtuurin ja graafisen suunnittelun saroilla.

Suomalaisen ravintola-alan ikonia kunnioittavan työn tavoitteena oli kuvitella, millainen Palacen sisustuksen pitäisi olla; kokonaisuus, joka kunnioittaa mennyttä, mutta hyödyntää paikallisen kulttuurin elementtejä ja toimii myös irrallisena elementtinä. “Kiinnostavaa projektissa on se, ettei meiltä haluttu modernia ja trendikästä sisustusta. Päinvastoin, meitä pyydettiin suunnittelemaan sisustus, joka kestää aikaa ja kunnioittaa Palacen historiaa ja traditioita”, kertoo Degerth. “Muistan isoisäni puhuneen Palacen loisteliaisuudesta, kun olin lapsi”, hän muistelee, “Olen nöyrästi onnellinen, että olen saanut olla osa tämän legendan uudistamista.”

Arkistojen kautta kohti uutta identiteettiä
Uudistuva ravintola kaipasi myös päivitettyä visuaalista identiteettiä, jota rakentamaan valittiin ravintola Palacen naapurissa Etelärannassa sijaitseva helsinkiläinen design-toimisto Agency Leroy. Uusi identiteetti, joka sisältää muiden muassa Palacen uuden logon sekä kaikki painotuotteet, luotiin vanhaa kunnioittaen. Palacelle luotiin myös sen arvoa vastaava laaja valokuvakonsepti.

“Kaiken suunnittelumme perustana oli sukellus ravintola Palacen arkistoihin. Halusimme tuoda ravintolan nykypäivään kunnioittaen sen juuria ja perinteistä estetiikkaa. Tavoitteenamme on nostaa Palace kansainvälisen ravintolamaailman kärkeen”, pohtii creative director Janne Hänninen, joka vastaa Palacen visuaalisesta ilmeestä. Toteutusta leimasi tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa. Luonnoksista syntyi päivitetty, mutta Palacen rikasta menneisyyttä arvostava visuaalinen identiteetti.

Aku Vikström, toimitusjohtaja, Royal Ravintolat Oy
p. +358 50 524 9445, aku.vikstrom@royalravintolat.com

Haastattelupyynnöt
Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
p. +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Palace Moods 2017 001
Palace Moods 2017 002
Palace Moods 2017 003

ROYAL RAVINTOLAT OY on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa sekä 20 Hanko Sushi- ja 6 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2017 on yli 100 miljoonaa euroa.

Royal Ravintolat laajentaa Tapahtumakeskus Telakalle - ravintolabrändien avulla tarjontaan uudenlaisia tapahtumaelämyksiä22.11.2017 09:00Tiedote

Royal Ravintolat mukaan viinimarkkinoille - ostaa osuuden Viinitiestä21.11.2017 10:00Tiedote

Royal Ravintolat ostaa vähemmistöosuuden Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluvasta Viinitie Oy:stä. Viinitie on erikoistunut artesaaniviinien saattamiseen yhä useampien kuluttajien ulottuville, sillä yhtiön omissa ja sen edustamissa laatuviineissä pyritään parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Royal Ravintolat uskoo osallisuuden pienten viinitalojen tuotteiden maahantuontiin paitsi antavan ravintoloille paremman mahdollisuuden erottautua viinilistoillaan, myös osaltaan tukevan suomalaisen viinikulttuurin yleistä kehitystä.