Ilkka Myllymäki ny direktör för Kommunförbundets Brysselkontor

Ilkka Myllymäki har valts till direktör för Kommunförbundets Brysselkontor. Uppdraget gäller tre år, med en option på ytterligare två år.

Ilkka Myllymäki ny direktör för Kommunförbundets Brysselkontor

Myllymäki lämnar sin nuvarande post som vice chef och EU-sakkunnig vid Helsingfors EU-kontor. Till sin utbildning är Myllymäki politices magister.

– Europeiska unionens verksamhet och beslut har stor inverkan på de finländska regionernas och kommunernas verksamhetsförutsättningar. Därför är det viktigt att den finländska region- och lokalförvaltningens synpunkter lyfts fram ordentligt i EU:s beslutsfattande. Här har Kommunförbundets Brysselkontor en central roll, framhåller Myllymäki.

Direktören för Brysselkontoret ansvarar för beredningen, utvecklingen och genomförandet av Kommunförbundets EU-intressebevakning tillsammans med förbundets sakkunniga i Finland. Till direktörens uppgifter hör också att följa beredningen av lagstiftningen i EU och att bygga upp och upprätthålla samarbetsnätverk.

Vid Brysselkontoret arbetar två anställda från Kommunförbundet, men EU-frågor ingår i arbetsuppgifterna för nästan alla sakkunniga vid förbundet.

Närmare upplysningar

José Valanta, relationsdirektör, jose.valanta@kommunforbundet.fi

Laura Parsama, chef för internationella ärenden, laura.parsama@kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund