Illan aikana varmistuu, aukeaako Rautatientorin metroasema maanantaina

Teknisten järjestelmien testausten jälkeen varmistuu, voidaanko Rautatientorin metroasema avata maanantaina matkustajille. Tilojen siivous ja tarkastaminen sekä järjestelmien testaus ovat edenneet suunnitellusti.

- Viimeisten testauksien jälkeen selviää, voidaanko Rautatientorin asema avata huomenna matkustajille. Toivomme, että asema voidaan avata, mutta matkustajien turvallisuus on kaikkein tärkeintä, siinä emme ota riskejä, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Jo tässä vaiheessa on selvää, että hissit Rautatientorin metroasemalla tulevat olemaan poissa käytöstä pitkään. Hissillä liikkuvia pyydetään välttämään Rautatientoria. Tarvittaessa järjestyksenvalvojat avustavat asemalla. Esimerkiksi polkupyörien ja lastenrattaiden kuljettaminen liukuportaissa on kielletty. Hissien lisäksi pienempiä korjauksia asemalla tullaan tekemään vielä jonkin aikaa.

Aseman avaamisesta tiedotetaan klo 19 jälkeen.

Toimitusjohtaja, Ville Lehmuskoski (HKL), ville.lehmuskoski@hel.fi, 040 5206710

Helsingin hallinto-oikeus jatkaa toimenpidekieltoa Patterimäessä – tunnelin louhintaa valmistellaan hiekkasiilon kautta19.2.2020 14:05:00 EETTiedote

Helsingin hallinto-oikeus on antanut 18. helmikuuta päätöksensä valituksesta, joka koski Raide-Jokerin rakentamisen edellyttämiä puunkaatoja Pajamäessä sijaitsevassa Patterimäessä. Sen mukaan puunkaatojen täytäntöönpanokielto pysyy voimassa, ja asia palautettiin Uudenmaan ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi. Jotta vaikutukset pikaraitiotiehankkeen aikatauluun ja kustannuksiin pystytään minimoimaan, käynnistetään tunnelin rakentaminen Patterimäen pohjoispuolella sijaitsevan hiekkasiilon kautta.

Raide-Jokerin työmaiden aiheuttamat muutokset pääkaupunkiseudun liikenteeseen keväällä 202010.2.2020 15:52:03 EETTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakennustyöt ovat käynnissä jo suurimmalla osalla 25 kilometrin mittaista linjaa. Helmi–maaliskuun 2020 aikana työmaa-alueet laajenevat, mistä aiheutuu uusia työnaikaisia liikennejärjestelyitä. Liikennesuunnittelijat simuloivat järjestelyistä aiheutuvia vaikutuksia liikennevirtojen mallinnuksella. Uusimman helmi–maaliskuun työmaatilanteen pohjalta tehdyn simuloinnin mukaan työnaikaisten liikennejärjestelyiden vaikutukset pysyvät paikallisina. Uusien työvaiheiden vaikutukset näkyvät erityisesti neljällä alueella