Ilmalan raitiotieyhteyden rakennustyöt valmistuneet
Uusittua kunnallistekniikkaa ja turvallisempaa katutilaa
Kaksivuotisen urakan aikana Pasilan ja Ilmalan alueella rakennettiin paljon niin katujen päällä kuin allakin. Pasilankadun ja Kyllikinportin risteykseen asti aiemmin ulottuneita raitiotiekiskoja jatkettiin Pasilankatua, Radiokatua ja Ilmalankujaa pitkin kohti Ilmalantoria, jonne rakennettiin linjan 9 päätepysäkki Ilmalan rautatieaseman lähettyville.
Raitiotien rakentamisen yhteydessä saneerattiin Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita. Samalla katujen pinnat ja rakenteet uusittiin. Kaduilla liikkuminen on nyt aiempaa turvallisempaa, kun käytössä ovat uudet jalkakäytävät ja niistä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet.
”Kokonaisuutena urakan rakennustyöt sujuivat hyvin. Kunnallistekniikan uusiminen sekä raitiotiekiskojen ja katujen rakentaminen Pasilankadulla ja Radiokadulla valmistuivat pääosin vuoden 2021 lopulla ja kadut palautettiin liikenteen käyttöön useita kuukausia alkuperäistä urakka-aikataulua edellä”, kertoo GRK:n rakennuspäällikkö Heikki Haavikko.
Ilmalan raitiotien työmaalla käytettiin uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa polttoöljyä ja tuulivoimalla tuotettua sähköä, joiden avulla vähennettiin hiilidioksidipäästöjä. Työmaalla käytettävien työkoneiden ja kuorma-autojen päästöluokkavaatimusten ansiosta myös ilmanlaatua heikentävät lähipäästöt vähentyivät.
Uusi Ilmalantori
Huomattavimman muodonmuutoksen hankkeen myötä koki Ilmalantorin alue, jolta urakan ensimmäisten kuukausien aikana louhittiin pois kalliota noin 6 100 kuutiota. Raitiotien kääntöpaikan vaatiman tilan mahdollistamiseksi alueelle rakennettiin muun muassa yli 15 metriä korkeita kallioon ankkuroituja tukimuureja. Täysin yllätyksittä Ilmalantoria ei päästy rakentamaan. Haasteita Ilmalantorin alueen rakentamisessa aiheuttivat rikkonainen kallio ja kallioruhje, minkä vuoksi suunnitelmiin ja aikatauluihin tuli muutoksia urakan aikana.
Ilmalantori on kokonaisuudessaan lähes puolen hehtaarin kokoinen. Torin pintamateriaalina ovat punaiset ja mustat kivet, joista muodostuu koko torin kattava raidallinen kokonaisuus. Rakentaminen Ilmalantorin ympärillä jatkuu edelleen, sillä torin ympärille rakennetaan parhaillaankin toimistorakennusta.
Rakennamme raitiotietä Pasilassa jatkossakin
Raitioteiden rakentaminen Pasilassa jatkuu tulevinakin vuosina. GRK on mukana Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa, jossa rakennetaan Kalasataman ja Pasilan välille raitiotie. Urakkaan sisältyy myös paljon katualueiden, jalankulun ja pyöräilyn reittien sekä kunnallistekniikan uusimista. Hankkeen Pasilan työmaalohkon rakennustyöt alkoivat kesällä 2021 ja ensimmäiset raitiotieosuudet valmistuivat kesän 2022 aikana. Kokonaisuudessaan hankkeen on määrä valmistua syksyllä 2024, jolloin Kalasatamasta Pasilaan kulkeva raitiolinja 13 aloittaa liikennöinnin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki Haavikko, rakennuspäällikkö, GRK Suomi Oy, 050 364 0316, etunimi.sukunimi@grk.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy ja GRK Road Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa19.2.2024 10:27:43 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa.
GRK on valittu toteuttamaan valtatie 9:n parantamista, urakan arvo on noin 32 miljoonaa euroa30.1.2024 09:17:30 EET | Tiedote
GRK aloittaa valtatie 9:n parannusurakan Siilinjärvellä, Lotteisen ja Jännevirran välillä. GRK toteuttaa valtatielle myös lentokoneiden varalaskupaikan. Kokonaisuudessaan urakka on valmis syksyllä 2026. Noin 32 miljoonan euron arvoisen urakan rakennuttajana on Väylävirasto.
GRK on valittu toteuttamaan kantaverkon kaapeliyhteyden rakennustöitä Helsinkiin, sopimuksen arvo 22 milj. euroa26.1.2024 15:01:31 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsinkiin uuden kantaverkon 400 kilovoltin kaapeliyhteyden rakennustöitä. Yhteydellä vastataan pääkaupunkiseudun kasvavaan sähkönkulutukseen ja edistetään vihreää siirtymää. GRK:n sopimuksen arvo on 22 miljoonaa euroa. Hankkeen on määrä valmistua vuonna 2026. Suomessa ei ole aiemmin tehty 400 kilovoltin maakaapeliyhteyttä tässä mittakaavassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme