Ilmanlaatu oli talvella pääkaupunkiseudulla yleisesti hyvä – Talvipakkasilla ilmanlaatu voi kuitenkin heikentyä ajoittain voimakkaastikin

Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli HSY:n mittausten mukaan talven aikana suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Vilkasliikenteisillä alueilla ilmanlaatu heikkeni kuitenkin ajoittain jopa erittäin huonoksi.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan liikenne heikensi ilmanlaatua erityisesti tammikuun 22. päivänä, jolloin oli kylmä ja heikkotuulinen pakkassää. Tällöin ilmansaasteiden pitoisuudet kohosivat tavallista korkeammiksi. Liikenteen pakokaasuista peräisin olevan typpidioksidin määrä ylitti raja-arvotason kahden tunnin ajan HSY:n mittausasemalla Mäkelänkadulla Helsingissä.

- Hyvin korkeat typpidioksidin pitoisuudet ovat harvinaisia. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että liikenteen päästöt voivat edelleen heikentää voimakkaasti ilmanlaatua. Pitoisuudet kohosivat korkeiksi ruuhka-aikaan kylmässä säätilanteessa, jolloin oli tyyntä eikä ilma päässyt sekoittumaan riittävästi, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski.

Ilmanlaatua heikensi talvella välillä myös katupöly, jota alkoi olla ilmassa helmikuun loppupuolella. HSY:n mittausasemilla mitattiin korkeita hiukkaspitoisuuksia vilkasliikenteisillä alueilla ja katupölyn määrä ylitti paikoin pölyisen päivän kriteerit. Yleisesti talven ilmanlaatu oli kuitenkin suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä.

- Ilmanlaatukartasta hsy.fi/ilmanlaatukartta on mahdollista tarkistaa ilmanlaatu esimerkiksi juuri siellä, missä liikkuu ja valita sen mukaan ilmanlaadultaan puhtaimman reitin, Kaski kuvailee.

Kartasta voi myös tarkistaa, miten ilmanlaatu muuttuu lähituntien aikana. Kartan uusimpana ominaisuutena on se, että siitä voi katsoa, kuinka paljon ilmassa on eri ilmansaasteita, kuten typenoksideja tai hiukkasia.

Tietoa ilmanlaadusta
  • Typpidioksidin tuntiraja-arvo on 200 µg/m3 ja se saa ylittyä 18 tuntia vuodessa.
  • Tyypillisiä ilmansaasteiden aiheuttamia oireita ovat nuha ja yskä. Hengitys- ja sydänsairaat voivat saada sairauksilleen tyypillisiä oireita, kuten hengenahdistusta tai rintakipua. Pakkanen voi pahentaa ilmansaasteista aiheutuvia oireita.
  • Ilmansaasteet ovat erityisen haitallisia riskiryhmien terveydelle. Riskiryhmiä ovat kaikenikäiset astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät, sepelvaltimotautia tai keuhkoahtaumatautia sairastavat.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen päätökset 24.5.201924.5.2019 10:57:13 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman yhtymäkokoukselle sekä uudistaa Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka tilataan Rakennusliike Karjaluoto Oy:ltä - betoniputkista ja betonisista kaivonkansista kolme neljäsosaa tilataan Rudus Oy:ltä ja yksi neljäsosa Ruskon Betoni Oy:ltä - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsijaksi valittiin GRK Infra Oy - Jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen tilataan Uponor Infra Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY t

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti