Ilmarinen hakee LEED-ympäristöluokitusta vanhoille kiinteistöille

Ilmarinen laajentaa toimitilakiinteistöjensä ympäristöluokittelua ulottamalla luokitukset vanhoihin kiinteistöihin. Ensimmäisenä LEED-ympäristöluokitusta haetaan Ilmarisen omalle pääkonttorille, ja seuraavassa vaiheessa luokituksen saa joukko Helsingin ydinkeskustan historiallisia arvokiinteistöjä.

Ilmarisen pääkonttorille haetaan ympäristöluokitusta.Toimitalon katolla on Helsingin suurin kiitenteistökohtainen aurinkovoimala.

Ilmarinen on tähän asti edellyttänyt uusilta toimitilakiinteistöiltä vähintään LEED kultatason ympäristöluokitusta, ja nyt luokitusta haetaan myös vanhoille kiinteistöille. Ilmarinen on pitkäjänteisen vastuullisuustyönsä ansiosta hyväksytty mukaan ensimmäisten joukossa maailmassa LEED Volume Programme v4-luokitteluohjelmaan, joka mahdollistaa olemassa olevan kiinteistökannan sertifioinnin tehokkaasti.

– Ilmarinen on pitkäjänteinen ja vastuullinen kiinteistösijoittaja, ja haluamme olla edelläkävijä myös rakennusten ympäristöluokittelun käyttöönotossa. Toimitilojen käyttäjät antavat nykyään entistä suuremman arvon tilojen ympäristöystävällisyydelle ja ekotehokkuudelle. Laajentamalla ympäristöluokitusten käyttöä vastaamme osaltamme näihin vaatimuksiin ja odotuksiin, sanoo Ilmarisen kiinteistöjohtaja Tomi Aimonen.

Volume Program -mallin mukaisen sertifioinnin ensimmäisenä kohteena on Ilmarisen omana pääkonttorina toimiva Kiinteistö Oy Helsingin Lepakko Ruoholahdessa. Ilmarisen lisäksi kiinteistössä toimii mm. Team Finland -verkoston toimijoita. Luokitusprosessi on aloitettu kesällä 2017 ja se on määrä saada päätökseen vuoden lopulla. Tavoitteena on toiseksi korkeimman kultatason saavuttaminen.

Luokitusprosessi laajenee muihin Ilmarisen omistamiin toimitilakiinteistöihin syksyllä 2017 sekä keväällä 2018. Sertifikaattia haetaan 12 kiinteistölle, joista suurin osa sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa. Luokiteltavien kiinteistöjen joukossa ovat mm. Helsingin Pääpostitalo, Graniittitalo, Galleria Esplanadin kiinteistöt sekä useita Aleksanterinkadun ja Pohjoisesplanadin vanhoja arvokiinteistöjä.

– Vanhojen arvokiinteistöjen kunnostus ja ylläpito vaatii erityistä huomiota, jossa on sovitettava yhteen kulttuurihistorialliset arvot ja ympäristön kannalta kestävät ratkaisut. Aikaa kestävä rakentaminen ja vanhan kiinteistökannan ylläpito on vastuullista kiinteistösijoittamista, Aimonen sanoo.

Luokitusprosessin yhteydessä kiinteistöissä toteutetaan energiakatselmus sekä parannetaan ympäristöä säästäviä toimintamalleja mm. jätehuollossa ja siivouksessa. Luokituksessa huomioidaan tilan käyttäjien toiminta sekä kokemukset rakennuksen sisäolosuhteista, joita selvitetään käyttäjäkyselyllä.

LEED on maailman eniten käytetty työkalu rakennusten ekologisen jalanjäljen arviointiin sekä rakennusten suunnittelun, rakentamisen ja käytön vastuullisuuden kehittämiseen. LEED-luokitus huomioi sijainnin, energiatehokkuuden, vedenkäytön, materiaalitehokkuuden, sisäympäristön laadun sekä käyttäjäviihtyvyysasiat.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.