Ilmarinen laajentaa sijoituksiaan USA:n kiinteistömarkkinoilla

Ilmarinen ja New York Life -henkivakuutusyhtiö ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta Yhdysvaltojen kiinteistömarkkinoilla. Yhtiöiden omistama yhteisyritys alkaa sijoittaa pitkäaikaisesti yhdysvaltalaisiin toimitilakiinteistöihin.

The Westory Building, Washington DC

Ensimmäisiin sijoituksiin kuuluu kuusi toimistokiinteistöä Bostonissa, Washington DC:ssa, Charlottessa, San Franciscossa, Los Angelesissa ja Orange Countyssa. Kiinteistöjen arvo on yhteensä noin 620 miljoonaa dollaria. Yhteisyrityksen kiinteistösijoitusten määrä on tarkoitus arviolta kaksinkertaistaa lähivuosina.

– Hankittavat kiinteistöt on maantieteellisesti hajautettu kasvaville metropolialueille Yhdysvaltojen itä- ja länsirannikolla. Sijoituksissa keskitymme toimistokiinteistöihin, jotka ovat teknisesti ja toiminnallisesti ajanmukaisia ja joiden käyttöaste on hyvä, kertoo Ilmarisen kansainvälisistä kiinteistösijoituksista vastaava salkunhoitaja Mikko Antila.

Ilmarinen omistaa yhteisyrityksestä 49 prosenttia ja New York Life 51 prosenttia. Yhteisyrityksen hallinnoinnista vastaa New York Life Real Estate Investors, joka on osa NYL Investors LLC:tä. New York Life on Yhdysvaltojen suurin keskinäinen henkivakuutusyhtiö, joka hallinnoi yli 534 miljardin dollarin sijoitusvarallisuutta, sisältäen yli 51 miljardin dollarin kiinteistöomaisuuden.

– Strateginen kumppanuus perinteikkään ja arvostetun institutionaalisen sijoittajan kanssa tarjoaa meille vahvan pohjan laajentaa sijoituksiamme Yhdysvaltojen kiinteistömarkkinoilla. Kumppanuuden kautta saamme syvällistä markkinatuntemusta paikallisista toimitilamarkkinoista, Antila sanoo.

Uusi kiinteistöyhteistyö tukee Ilmarisen sijoitusstrategiaa, jossa yhtenä tavoitteena on jatkaa kiinteistösijoitusten kansainvälistä hajauttamista. Ilmarinen on viime vuosina sijoittanut Yhdysvaltain asuntomarkkinoille sekä toimistokiinteistöön Washington DC:ssä. Euroopassa suoria kiinteistösijoituksia on Suomen lisäksi mm. Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa.

Ilmarisen kiinteistösijoitusten arvo on lähes 4,4 miljardia euroa, josta noin 16 prosenttia on ulkomaisia kiinteistösijoituksia. Kotimaiset kiinteistösijoitukset muodostavat silti jatkossakin keskeisen osan kiinteistösalkkua, ja myös kotimaisten kiinteistösijoitusten määrä on kasvussa. Lähivuosina Ilmarinen esimerkiksi rakennuttaa tuhat uutta asuntoa pääkaupunkiseudulle.

Lisätietoja: Mikko Antila, salkunhoitaja, p. 050 5779066

The Westory Building, Washington DC

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.