Ilmarinen saavutti lähes kaikki kauden 2016–2020 ilmastotavoitteet – vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 julkaistu

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kaudelle 2016–2020 asettamansa ilmastotavoitteet. Merkittävimpänä onnistumisena kiinteistöjen hiilijalanjälki väheni 14 prosenttia. Lisäksi sijoitukset kestävään kehitykseen lähes kaksinkertaistuivat ja metsäsijoitusten hiilinielut kasvoivat 44 prosenttia. Tänään julkaistu vuosi- ja yritysvastuuraportti vuodelta 2020 esittelee myös uutta eteenpäin katsovaa tietoa ja analyysia sijoitusten ilmastovaikutuksista.

Tavoitekaudella 2016–2020 ei päästy vielä tavoitteeseen, että sijoitussalkku olisi linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisen alle kahden asteen skenaarion kanssa. Ilmarinen asetti vuonna 2016 tavoitteen, että toimialoista olennaisimmat eli sähköyhtiöt, polttoaineiden valmistajat ja autoyhtiöt olisivat linjassa vuoteen 2020 mennessä. Lähimpänä onnistumista olivat polttoaineiden valmistajat, joista sijoituksista listatussa arvopaperisalkussa 67 prosenttia on linjassa tavoitteen kanssa.

Ilmarinen asetti jo vuosi sitten uuden kunnianhimoisen tavoitteen: sijoitussalkun tulee olla hiilineutraali vuoden 2035 loppuun mennessä. Vuonna 2020 Ilmarinen ulotti sijoitustensa hiiliriskin tarkastelun kivihiiltä laajemmin fossiilisiin energianlähteisiin. Korkean hiiliriskin liiketoimintarajaa lasketaan asteittain nykyisestä 30 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Kunnianhimoinen ilmastotavoite vaatii jatkuvaa kehittämistä, ja Ilmarinen työstää vuoden 2021 aikana ilmastotiekarttaansa edelleen.

Uudenlaisia skenaariomalleja ilmastotavoitteista

Vuoden 2020 raportti esittelee uusia tietoja esimerkiksi Pariisin ilmastosopimuksen mukaisen kahden asteen skenaariomallin osalta sekä fyysisten ja transitioriskien osalta. Ilmarinen julkaisee myös ensimmäisen kerran valtionlainasalkun hiilijalanjäljen.

llmastoraportointi sai vuonna 2020 myös kansainvälistä tunnustusta, kun Ilmarinen valittiin mukaan PRI:n Leaders´Groupiin.

– Meille on tärkeää vaikuttaa sijoittajana siihen, että yritykset tekevät oikeita päästövähennyksiä. Samalla, kun odotamme yritysten parantavan päästöraportointiaan, kehitämme jatkuvasti omaa toimintaamme. Vuonna 2020 lisäsimme verotusta koskevat linjaukset vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin sekä laadimme sisäisiä vastuullisuutta koskevia ohjeita eri omaisuusluokkiin. Jatkokehitimme myös omaa analysointityökaluamme, joka auttaa eri lähteistä tulevan vastuullisuustiedon integroinnissa sijoituspäätöksentekoon, vastuullisen sijoittamisen päällikkö Karoliina Lindroos toteaa.

Vuonna 2020 vastuulliseen vertailuindeksiin sijoittavat osakeindeksirahastot kattavat jo 90 prosenttia listatun osakesalkun passiivisijoituksista. Kiinteistöpuolella Ilmarinen jatkoi LEED-sertifiointeja ja kierrätti myös toimitalonsa lasikattojen lämpölasit lasivillaksi. Lisäksi verkkopalvelu tehtiin kaikille saavutettavaksi.

Vakavaraisimmaksi työeläkeyhtiöksi koronavuonna

Koronapandemian aiheuttamista poikkeuksellisista olosuhteisthuolimatta Ilmarinen onnistui vahvistamaan asemaansa johtavana työeläkeyhtiönä vuonna 2020. Hyvän sijoitustuoton myötä Ilmarinen nousi vakavaraisimmaksi työeläkeyhtiöksi ja toiminnan kustannustehokkuus parani merkittävästi. Markkinatilanteen haasteista huolimatta sijoitukset tuottivat 7,1 prosenttia eli 3,5 miljardia euroa. Sijoitusvarallisuuden arvo nousi ennätystasolle yli 53 miljardiin euroon ja vakavaraisuus vahvistui 130,2 prosenttiin.

Ilmarisen vuosi- ja yritysvastuuraportti tarjoaa kattavan katsauksen siihen, miten eläketurvaa hoidettiin vuonna 2020.

– Vastuullinen eläketurvan hoitaminen tarkoittaa meille sitä, että toimimme mahdollisimman asiakaslähtöisesti, kustannustehokkaasti ja jatkuvasti toimintaamme parantaen. Vahva vakavaraisuus suojaa eläkevaroja markkinoiden heilahdellessa ja mahdollistaa pitkäjänteisen sijoitustoiminnan. Työeläkejärjestelmän rahoitukseen kohdistuu tulevaisuudessa yhä kasvavia haasteita. Eläkkeiden rahoitukseen vaikuttavat erityisesti työllisyysasteen heikkeneminen, nollakorkoympäristö ja matala syntyvyys, toimitusjohtaja Jouko Pölönen kommentoi.

Ilmarisen vuosi- ja yritysvastuuraportti auttaa jokaista tutustumaan omaan eläketurvaansa riippumatta siitä, onko työntekijä vai yrittäjä. Tuoreeseen raporttiin on tuotu aiempaa enemmän myös asiantuntijoiden ja asiakkaiden ääntä kuuluville.

– Vastuullisuus ei ole yhden yrityksen asia, vaan koskettaa laajasti koko yhteiskuntaa. Siksi haluamme nostaa esille myös asiakkaiden tekoja vastuullisuuden saralla ja sitä, miksi eläketurvan vastuullinen hoitaminen on tärkeää myös asiakkaillemme. Tuomme myös aiempaa laajemmin eri asiantuntijoitamme esille, yritysvastuu- ja viestintäpäällikkö Heidi Lehmuskumpu sanoo.

Vuosi- ja yritysvastuuraportti on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Se on toteutettu saavutettavassa muodossa. Ilmarinen raportoi nyt kuudetta kertaa GRI-ohjeistuksen mukaisesti. Ilmastoasioita koskien hyödynnetään myös kansainvälistä TCFD-viitekehystä (Task Force on Climate-related Financial Disclosures). Raportin on varmentanut Ernst & Young rajoitetun laajuuden varmennuksella.

Lataa raportti

Lisätietoja:

Heidi Lehmuskumpu, yritysvastuu- ja viestintäpäällikkö, p. 050 577 9870, heidi.lehmuskumpu@ilmarinen.fi

Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 770 9400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Lue myös:

Ilmarisen tilinpäätös 2020

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli viisi prosenttia – alueelliset erot pienenivät15.4.2021 10:38:27 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski maaliskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Alueelliset erot pienenivät hieman, vaikka Pohjois-Suomessa henkilöstövuokrauksen sekä matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski edelleen voimakkaasti. Pudotus oli suurinta Lapin maakunnassa, missä kotimaanmatkailu toi kuitenkin hieman helpotusta tilanteeseen.

Glasshouse Helsinki avaa vastuullisten toimijoiden myymäläkonseptin Ilmarisen Aleksanterikadun kiinteistöön30.3.2021 10:01:20 EEST | Tiedote

Glasshouse Helsinki Oy avaa keväällä Ilmarisen omistamaan perinteikkääseen Aleksanterinkadun kiinteistöön, Aleksi 13 -tavaratalon entisiin tiloihin, uudenlaisen, tulevaisuuteen orientoituneen vastuullisen ajattelun myymäläkonseptin. Tarkoituksena on koota yhteen muodin, designin, taiteen, teollisten innovaatioiden ja kulttuurin toimijoita, joilla kaikilla on yhteisenä nimittäjänä tekemisessään vastuullisuuden näkemys.

Ilmarinen reached almost all of its climate targets for 2016–2020 – Annual and Sustainability Report 2020 published24.3.2021 10:10:44 EET | Press release

Ilmarinen reached almost all of the climate targets it had set for the period 2016–2020. The most notable success was the 14 per cent decrease in the carbon footprint of real estate. Furthermore, investments in sustainable development nearly doubled and the carbon sinks of forest investments grew 44 per cent. The Annual and Sustainability Report for 2020, which is published today, also presents new forward-looking data and analysis on the climate impacts of investments.

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen under perioden 2016–2020 – årsberättelsen och företags-ansvarsrapporten 2020 har publicerats24.3.2021 10:09:29 EET | Tiedote

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen för perioden 2016–2020. En av de största framgångarna var att klimatavtrycket av fastigheterna minskade med 14 procent. Därtill nästan fördubblades antalet placeringar i hållbar utveckling och skogsplaceringarnas kolsänka ökade med 44 procent. Årsberättelsen och företagsansvarsrapporten för 2020, som publicerades idag, innehåller även ny framåtblickande information och en analys om placeringarnas klimatpåverkan.