Ilmarinen, Skanska ja Stora Enso selvittivät: Nuorten asumistoiveet yllättävänkin perinteisiä

Suomalaisten nuorten toiveet tulevaisuuden asumisesta, työpaikasta ja liikkumisesta ovat yllättävänkin perinteisiä, selviää Ilmarisen, Skanskan ja Stora Enson Taloustutkimukselta tilaamasta kyselytutkimuksesta. Kyselyssä kartoitettiin 18–28-vuotiaiden nuorten tulevaisuuden toiveita aiheesta.

Nuoret muistuttavat erittäin paljon omien vanhempiensa sukupolvea, kun tarkastellaan heidän arvostuksiaan asumisen, työpaikan ja liikkumisen suhteen. – Valtaosa nuorista toivoo 20 vuoden kuluttua asuvansa esikaupunkialueella sijaitsevassa omakotitalossa, jonka he itse omistavat, asuvansa siellä oman perheensä kanssa ja liikkuvansa omalla autolla, summaa tutkimusjohtaja Merja Tuominen Taloustutkimuksesta.

Tarkoittavatko tutkimustulokset, että tulevaisuudessa mikään ei muutu rakentamisessakaan? Tutkimuksen tuloksista keskustellaan Ilmarisen, Skanskan ja Stora Enson yhdessä järjestämässä rakentamisen laatua ja tulevaisuutta käsittelevässä Rakennusseikkailu 2100 -tilaisuudessa SuomiAreenan Aika-lavalla tänään 12.7.2017 klo 16:00–17:15. Keskustelua voi seurata myös MTV Katsomossa.

Rakentamisesta keskustelevat Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski sekä asumis- ja sisustusohjelmista tuttu trendisuunnittelija Teuvo Loman, Skanskan kaavakehitysjohtaja Hille Kaukonen, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine, Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen ja kansanedustaja, arkkitehti Anders Adlercreutz.

Omistusasuminen ja omakotitalo houkuttelevat nuoria

– Isoissa kaupungeissa on vetovoimaa: 60 % vastaajista haluaa asua ison kaupungin keskustassa tai sen lähellä. Vaikka asunnon laatua pidetäänkin alueen ominaisuuksia tärkeämpänä, kaupunkikeskustojen ja niiden lähialueiden rakentaminen tarkoittaa vahvaa panostusta kaupunkiympäristön laatuun, toteaa tutkimuksen tuloksista Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine.

Omakotitalo on lähes kahdelle kolmesta halutuin asumismuoto. Kerrostalossa haluaa asua noin joka kuudes. – Omakotitalosta haaveilevat nuoret näyttävät samaan aikaan arvostavan myös palveluita ja esimerkiksi hyviä joukkoliikenneyhteyksiä. Tämä tulee olemaan entistäkin keskeisemmässä roolissa, kun uusia asuinkohteita suunnitellaan, toteaa Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski.

Asumisessa tärkeää viihtyisyys, turvallisuus ja terveellisyys

Nuorten mielestä tulevaisuuden asumisessa erittäin tärkeitä asioita ovat asunnon viihtyisyys, turvallisuus, rakennuksen terveellisyys, laadukkaat ja kestävät materiaalit, asuinalueen viihtyisyys ja oma rauha. Melko tärkeitä vastaajien mielestä olivat esimerkiksi hyvät liikenneyhteydet, palvelujen läheisyys, piha-alueiden toimivuus ja viihtyisyys, rakennuksen älykkäät ratkaisut sekä ekologiset rakennusmateriaalit ja ekologisen elämäntavan mahdollisuus.

– On ilahduttavaa huomata, että nuoret ovat entistä paremmin perillä rakentamisen ympäristönäkökohdista ja esimerkiksi ekologiset materiaalit kiinnostavat. Rakennusmateriaalien jäljitettävyys, terveellisyys ja vastuullisuus ovat tulevaisuuden keskeisiä trendejä”, kertoo Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen.

Vähemmän tärkeiksi seikoiksi osoittautuvat asuinalueen arkkitehtoninen ilme, alueen monipuolinen asukasrakenne sekä yhteisöllisyys. Omat tontit ja pihat ovat suositumpia kuin yhteispihat.

Tulevaisuuden kodista toimivan tekevät nuorten mielestä toimivat tilat ja pohjaratkaisu, se että on riittävästi tilaa, nykyaikainen tekniikka, hyvät liikenneyhteydet, ekologisuus ja kestävä rakentaminen. Viihtyisyyteen vaikuttavat eniten oman näköinen sisustus, asuinympäristön maisemat ja luonto, valoisuus, rauhallisuus ja ihmiset. – Skanskalla suunnittelemme asunnot ja niiden lähiympäristöt aina kokonaisuutena. Näistäkin tuloksista näkyy, että viihtyisyyden kokemus ei rajoitu pelkästään omien seinien sisäpuolelle, vaan myös lähiympäristöllä on keskeinen merkitys, kommentoi Skanskan kaavakehitysjohtaja Hille Kaukonen.

Tutkimuksesta käy ilmi myös se, että yrittäjyys on jollakin tavalla tulevaisuudenhaaveissa neljänneksellä nuorista. Kotona työskenteleminen on haaveissa myös monella, jopa 26 prosentilla.

Tutkimus: nuorten toiveet tulevaisuuden asumisesta, työpaikasta ja liikkumisesta

• Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomessa asuvat nuoret 18-28-vuotiaat valtakunnallisesti.
  • Kysely toteutettiin Taloustutkimus Oy:n Internet-paneelissa 8.-15.5.2017.
  • Kyselyyn vastasi 425 henkilöä.
  • Koko tutkimusraportti tiedotteen liitteenä.

Lisätietoja: