Ilmarinen, Skanska ja Stora Enso selvittivät: Nuorten asumistoiveet yllättävänkin perinteisiä

12.7.2017 08:00 | Ilmarinen

Suomalaisten nuorten toiveet tulevaisuuden asumisesta, työpaikasta ja liikkumisesta ovat yllättävänkin perinteisiä, selviää Ilmarisen, Skanskan ja Stora Enson Taloustutkimukselta tilaamasta kyselytutkimuksesta. Kyselyssä kartoitettiin 18–28-vuotiaiden nuorten tulevaisuuden toiveita aiheesta.

Nuoret muistuttavat erittäin paljon omien vanhempiensa sukupolvea, kun tarkastellaan heidän arvostuksiaan asumisen, työpaikan ja liikkumisen suhteen. – Valtaosa nuorista toivoo 20 vuoden kuluttua asuvansa esikaupunkialueella sijaitsevassa omakotitalossa, jonka he itse omistavat, asuvansa siellä oman perheensä kanssa ja liikkuvansa omalla autolla, summaa tutkimusjohtaja Merja Tuominen Taloustutkimuksesta.

Tarkoittavatko tutkimustulokset, että tulevaisuudessa mikään ei muutu rakentamisessakaan? Tutkimuksen tuloksista keskustellaan Ilmarisen, Skanskan ja Stora Enson yhdessä järjestämässä rakentamisen laatua ja tulevaisuutta käsittelevässä Rakennusseikkailu 2100 -tilaisuudessa SuomiAreenan Aika-lavalla tänään 12.7.2017 klo 16:00–17:15. Keskustelua voi seurata myös MTV Katsomossa.

Rakentamisesta keskustelevat Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski sekä asumis- ja sisustusohjelmista tuttu trendisuunnittelija Teuvo Loman, Skanskan kaavakehitysjohtaja Hille Kaukonen, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine, Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen ja kansanedustaja, arkkitehti Anders Adlercreutz.

Omistusasuminen ja omakotitalo houkuttelevat nuoria

– Isoissa kaupungeissa on vetovoimaa: 60 % vastaajista haluaa asua ison kaupungin keskustassa tai sen lähellä. Vaikka asunnon laatua pidetäänkin alueen ominaisuuksia tärkeämpänä, kaupunkikeskustojen ja niiden lähialueiden rakentaminen tarkoittaa vahvaa panostusta kaupunkiympäristön laatuun, toteaa tutkimuksen tuloksista Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine.

Omakotitalo on lähes kahdelle kolmesta halutuin asumismuoto. Kerrostalossa haluaa asua noin joka kuudes. – Omakotitalosta haaveilevat nuoret näyttävät samaan aikaan arvostavan myös palveluita ja esimerkiksi hyviä joukkoliikenneyhteyksiä. Tämä tulee olemaan entistäkin keskeisemmässä roolissa, kun uusia asuinkohteita suunnitellaan, toteaa Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski.

Asumisessa tärkeää viihtyisyys, turvallisuus ja terveellisyys

Nuorten mielestä tulevaisuuden asumisessa erittäin tärkeitä asioita ovat asunnon viihtyisyys, turvallisuus, rakennuksen terveellisyys, laadukkaat ja kestävät materiaalit, asuinalueen viihtyisyys ja oma rauha. Melko tärkeitä vastaajien mielestä olivat esimerkiksi hyvät liikenneyhteydet, palvelujen läheisyys, piha-alueiden toimivuus ja viihtyisyys, rakennuksen älykkäät ratkaisut sekä ekologiset rakennusmateriaalit ja ekologisen elämäntavan mahdollisuus.

– On ilahduttavaa huomata, että nuoret ovat entistä paremmin perillä rakentamisen ympäristönäkökohdista ja esimerkiksi ekologiset materiaalit kiinnostavat. Rakennusmateriaalien jäljitettävyys, terveellisyys ja vastuullisuus ovat tulevaisuuden keskeisiä trendejä”, kertoo Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen.

Vähemmän tärkeiksi seikoiksi osoittautuvat asuinalueen arkkitehtoninen ilme, alueen monipuolinen asukasrakenne sekä yhteisöllisyys. Omat tontit ja pihat ovat suositumpia kuin yhteispihat.

Tulevaisuuden kodista toimivan tekevät nuorten mielestä toimivat tilat ja pohjaratkaisu, se että on riittävästi tilaa, nykyaikainen tekniikka, hyvät liikenneyhteydet, ekologisuus ja kestävä rakentaminen. Viihtyisyyteen vaikuttavat eniten oman näköinen sisustus, asuinympäristön maisemat ja luonto, valoisuus, rauhallisuus ja ihmiset. – Skanskalla suunnittelemme asunnot ja niiden lähiympäristöt aina kokonaisuutena. Näistäkin tuloksista näkyy, että viihtyisyyden kokemus ei rajoitu pelkästään omien seinien sisäpuolelle, vaan myös lähiympäristöllä on keskeinen merkitys, kommentoi Skanskan kaavakehitysjohtaja Hille Kaukonen.

Tutkimuksesta käy ilmi myös se, että yrittäjyys on jollakin tavalla tulevaisuudenhaaveissa neljänneksellä nuorista. Kotona työskenteleminen on haaveissa myös monella, jopa 26 prosentilla.

Tutkimus: nuorten toiveet tulevaisuuden asumisesta, työpaikasta ja liikkumisesta

• Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomessa asuvat nuoret 18-28-vuotiaat valtakunnallisesti.
  • Kysely toteutettiin Taloustutkimus Oy:n Internet-paneelissa 8.-15.5.2017.
  • Kyselyyn vastasi 425 henkilöä.
  • Koko tutkimusraportti tiedotteen liitteenä.

Lisätietoja:

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.

Ilmarinen and Etera to merge – customers will benefit from improved cost-effectiveness29.6.2017 14:18Tiedote

The earnings-related pension insurance companies Ilmarinen and Etera intend to merge as of 1 January 2018. Their merger will create a solvent and cost-effective earnings-related pension company with the most competitive client benefits in the sector. By combining the strengths of each company, the goal is to build an innovative and agile service company that offers even more diverse and higher-quality services than before.

Ilmarinen och Etera går samman – kunderna gynnas av den förbättrade kostnadseffektiviteten29.6.2017 08:17Tiedote

Arbetspensionsförsäkringsbolagen Ilmarinen och Etera har för avsikt att gå samman fr.o.m. den 1 januari 2018. I och med sammangåendet bildar bolagen ett solvent och kostnadseffektivt arbetspensionsbolag som har de mest konkurrenskraftiga kundförmånerna inom branschen. Genom att förena bägge bolagens styrkor är målet att bygga ett innovativt och smidigt serviceföretag som erbjuder ännu bättre och mångsidigare tjänster än tidigare.

Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – asiakkaat hyötyvät parantuvasta kustannustehokkuudesta /// INFO TÄNÄÄN KLO 11 ///29.6.2017 08:15Tiedote

Työeläkevakuutusyhtiöt Ilmarinen ja Etera aikovat yhdistyä 1.1.2018 alkaen. Yhtiöt muodostavat yhdistyessään vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan kilpailukykyisimmät asiakasedut. Molempien yhtiöiden vahvuudet yhdistämällä tavoitteena on rakentaa innovatiivinen ja ketterä palveluyritys, joka tarjoaa entistäkin laadukkaammat ja monipuolisemmat palvelut. Yhdistymisen johdosta järjestetään lehdistötilaisuus tänään klo 11, mediakutsu tiedotteen lopussa.