Ilmarinen uudistaa vakuutus- ja eläketoimintoja

Ilmarinen suunnittelee vakuutus- ja eläkepalvelutoimintojen uudelleenorganisointia. Uudistukseen liittyen käynnistetään yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat yhteensä reilua 200 henkilöä vakuutus- ja eläkepalvelut -linjalla sekä kuntoutuspalveluosastolla.

Suunnitelmana on organisoida toimintoja ja tehtäviä uudelleen sujuvampien ja tehokkaampien palveluprosessien ja parhaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi. Tavoitteena on myös tehostaa toimintaa ja sopeuttaa henkilöstön määrää vastaamaan liiketoiminnan digitalisoitumista sekä asiakaskäyttäytymisen muutosta.

– Huolehdimme asiakkaidemme eläketurvasta vastuullisesti, mikä tarkoittaa meille sitä, että haluamme koko ajan parantaa toimintaamme ja hoitaa perustehtäväämme mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti. Palvelujen digitalisointi mahdollistaa entistä sujuvamman asioinnin. Henkilöstölle se tarkoittaa uudenlaisia osaamisvaatimuksia, ja valitettavasti myös tehtävien vähentymistä, sanoo Ilmarisen vakuutus- ja eläkejohtaja Tiina Nurmi.

Henkilöstövaikutukset tarkentuvat neuvotteluprosessin edetessä. Alustavan arvion mukaan enintään noin 45 tehtävää voi päättyä tai muuttua olennaisesti. Henkilöstölle pyritään mahdollisuuksien mukaan löytämään myös vaihtoehtoisia työtehtäviä Ilmarisesta tai sen ulkopuolelta.

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 10.11.2020 ja niiden vähimmäiskesto on 6 viikkoa neuvotteluesityksen antamisesta.

Tiina Nurmi, vakuutus- ja eläkejohtaja, p. 050 402 9275, tiina.nurmi@ilmarinen.fi

Sami Ärilä, henkilöstöjohtaja, p. 0400 271 066, sami.arila@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski viisi prosenttia – toimialoissa isoja alueellisia eroja16.11.2020 10:27:54 EETTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lokakuussa noin viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli noin 18 prosenttia. Toimialojen tilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Pohjois-Suomessa tilanne ja näkymä on haastava matkailun vähenemisen vuoksi. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korona on kurittanut eniten alle kolmekymppisiä työntekijöitä.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January–30 September 2020: Return on investments turned positive, cost-effectiveness of operations continued to improve30.10.2020 09:07:54 EETPress release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 1.1 (8.2 per cent), i.e. EUR 0.6 (3.7) billion. The third-quarter investment portfolio return was 3.2 per cent, driven by the continued positive development in the investment markets. At the end of September, the market value of investments stood at EUR 50.3 billion (31 Dec 2019: EUR 50.5 billion).

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2020: Placeringsintäkterna vände på plus, verksamhetens kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare30.10.2020 09:05:07 EETTiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 1,1 (8,2) procent, dvs. 0,6 (3,7) miljarder euro. Under det tredje kvartalet avkastade placeringsportföljen 3,2 procent tack vare den fortsatta positiva utvecklingen på placeringsmarknaden. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av september till 50,3 miljarder euro (50,5 miljarder euro 31.12.2019).