Ilmarinens bolagsstämma beslutade om fusion med Etera

Ilmarinens extra bolagsstämma beslutade 14.9.2017 att godkänna Eteras fusionering med Ilmarinen. Tillsammans bildar bolagen från och med 1.1.2018 ett solvent och kostnadseffektivt pensionsbolag med branschens mest konkurrenskraftiga kundförmåner samt bättre och mångsidigare tjänster.

– Bolagsstämman delade styrelsens uppfattning om att kunderna hos båda företagen gynnas av sammangåendet. Synergifördelarna kommer att bland annat avspeglas i en förbättrad kostnadseffektivitet och därmed större kundåterbäringar. Bolaget kommer dessutom att kunna erbjuda sina försäkringskunder och pensionstagare mångsidigare och bättre tjänster. Fusionen kommer att förbättra hela pensionssystemets kostnadseffektivitet och stärka solvensen för branschen som helhet, säger Ilmarinens styrelseordförande Mikko Helander.

Eteras extra bolagsstämma godkände fusionsplanen tidigare i veckan. Konkurrens- och konsumentverket har i sitt utlåtande 31.8.2017 konstaterat att det inte finns några konkurrensrättsliga hinder för fusionen. Fusionen kräver ännu godkännande från Finansinspektionen.

Avsikten med fusionen är att kombinera styrkorna hos båda företagen och bygga upp ett modernt, innovativt och flexibelt serviceföretag som effektivt utnyttjar de möjligheter som digitaliseringen innebär.

– Det är en viktig aspekt i fusionen. Vår ambition är att tillsammans bli Finland mest kostnadseffektiva och attraktiva arbetspensionsbolag och nu har vi fått stöd för detta av båda bolagsstämmorna. Tillsammans kan vi göra ännu mer för att främja finländska företags arbetsförmåga och produktivitet. Vi kommer att förnya och utveckla tjänsterna genom att ta tillvara de bästa tillvägagångssätten och kunskaperna hos båda företagen”, säger Ilmarinens verkställande direktör Timo Ritakallio.

Fusionen uppskattas möjliggöra årliga kostnadsbesparingar på 20 miljoner euro genom att eliminera överlappningar och effektivisera verksamheten. Dessutom finns det inom placeringsverksamheten möjlighet att uppnå direkta och indirekta besparingar på minst 20 miljoner euro om året.

Efter fusionen kommer Ilmarinen att sköta pensionsskyddet för över 1,1 miljoner finländare med över 675 000 försäkrade och 460 000 pensionstagare. Bolagets marknadsandel av försäkringsavgifterna kommer att vara 37 procent. Det nya bolaget blir därmed Finlands största arbetspensionsbolag för de privata branscherna både vad gäller antalet kunder och premieinkomsten.

Fusionen kräver inga åtgärder av kunderna. Efter fusionen övergår Eteras befintliga kunder till Ilmarinen och försäkringarna och pensionsutbetalningen fortsätter som vanligt.

Nya medlemmar i förvaltningsrådet

Ilmarinens extra bolagsstämma beslutade även om förändringar av bolagsordningen som innebär att förvaltningsrådet utökas med fyra medlemmar och att styrelsen kommer att ha 14 medlemmar i stället för nuvarande 12. Avsikten med förändringarna är att garantera att det nya bolagets förvaltning har så mångsidig kundkännedom som möjligt.

Till nya medlemmar i Ilmarinens förvaltningsråd från och med 1.1.2018 utsågs personalchef Markku Ainasoja från Byggnadsförbundet rf, verkställande direktör Heimo Hakkarainen från Varamiespalvelu-Group Oy, verkställande direktör Harri Kailasalo från Lemminkäinen Infra Oy och verkställande direktör Matti Peltola från Maskinföretagarnas förbund rf.

Besluten är villkorliga och träder i kraft när fusionen har registrerats.

Mandatperioden för Ilmarinens nuvarande styrelse upphör i slutet av 2017 och en ny styrelse väljs mot slutet av hösten.

• styrelseordförande Mikko Helander, tfn 010 532 2301
  • verkställande direktör Timo Ritakallio, tfn 0500 536 346
  • Ilmarinens kommunikationsenhet, tfn 010 284 2570

Ilmarinens uppgift är att säkerställa att kunderna får den pension som de intjänar i sitt arbete. Med cirka 590 experter främjar vi ett bättre arbetsliv och hjälper på så sätt våra kunder att nå framgång. Sammanlagt ansvarar vi för pensionsskyddet för nästan 900 000 personer. Nästan var tredje finländskt företag är kund hos oss och våra placeringstillgångar som utgör täckning för pensionsansvaret uppgår till över 37 miljarder euro.
Närmare information:
www.ilmarinen.fi.

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326