Ilmarisen hallituksen kokoonpanoon muutoksia, puheenjohtaja vaihtuu

Ilmarisen hallituksen kokoonpano uudistuu uuden yhtiöjärjestyksen mukaisesti 1.1.2020 alkaen. Kesko Oyj:n pääjohtaja Mikko Helander luopuu puheenjohtajan tehtävästä ja hallituksen jäsenyydestä.
Ilmarisen toimitalo Helsingin Ruoholahdessa

Helander on toiminut Ilmarisen hallituksen jäsenenä vuodesta 2015 ja puheenjohtajana vuodesta 2016.

– Haluan lämpimästi kiittää Mikko Helanderia ja muita hallituksesta pois jääviä Ilmarisen ja koko suomalaisen eläkejärjestelmän eteen tehdystä työstä. Helanderin johdolla valmisteltiin ja vietiin onnistuneesti läpi Etera-fuusio, jonka myötä Ilmarinen nousi Suomen suurimmaksi yksityisten alojen työeläkevakuuttajaksi. Yhtiön kustannustehokkuus on parantunut merkittävästi ja strategiaa on uudistettu entistäkin asiakaslähtöisemmäksi, Ilmarisen hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Kähkönen sanoo.

Hallintoneuvosto valitsi uudeksi jäseneksi Ilmarisen hallitukseen 1.1.2020 alkaen Rakennusliitto ry:n puheenjohtajan Matti Harjuniemen, joka samalla luopuu hallintoneuvoston jäsenyydestä. Insinööriliitto IL ry:n puheenjohtaja Samu Salo siirtyy Ilmarisen hallituksen varajäsenestä varsinaiseksi jäseneksi.

Helanderin lisäksi Ilmarisen hallituksesta jäävät pois Akava ry:n puheenjohtaja Sture Fjäder, OP Ryhmän liiketoimintajohtaja Olli Lehtilä ja Rakennusliitto ry:n varapuheenjohtaja Kyösti Suokas.

Myös nykyiset varajäsenet EK:n johtaja Jouni Hakala, Antell-konsernin hallituksen jäsen Annukka Lantto sekä Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy:n Head of Human Resources and Knowledge Management Taina Tenhunen luopuvat tehtävistään vuoden vaihteessa.

Muut hallituksen jäsenet jatkavat tehtävissään. Kaikkiaan hallitukseen tulee 12 jäsentä nykyisen 14 jäsenen ja 4 varajäsenen sijaan. Hallituksen kokoonpano 1.1.2020 alkaen on:

• Jarkko Eloranta, puheenjohtaja, SAK ry
  • Matti Harjuniemi, puheenjohtaja, Rakennusliitto ry
  • Jyri Häkämies, toimitusjohtaja, EK
  • Tero Kiviniemi, toimitusjohtaja, Destia Group Oyj
  • Timo Kokkila, toimitusjohtaja, Pontos Group
  • Pasi Laine, toimitusjohtaja, Valmet Oyj
  • Leena Laitinen, toimitusjohtaja, Alko Oy
  • Katarina Murto, johtaja, STTK ry
  • Juho Nummela, toimitusjohtaja, Ponsse Oyj
  • Seppo Parvi, talousjohtaja, Stora Enso Oyj
  • Kristian Pullola, talous- ja rahoitusjohtaja, Nokia Oyj
  • Samu Salo, puheenjohtaja, Insinööriliitto IL ry

Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan alkuvuodesta 2020.

Muutosten taustalla uusi yhtiöjärjestys

Ilmarisen yhtiökokous päätti keväällä 2019 yhtiöjärjestyksen muutoksesta niin, että hallituksessa on jatkossa enintään 14 jäsentä ja varajäsenistä luovutaan. Taustalla on vuoden 2016 kilpailukykysopimuksen yhteydessä tehty työmarkkinaosapuolten sopimus, jonka mukaan eläkeyhtiöiden hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenistä vähintään kolmasosa valitaan palkansaajia ja vähintään kuudesosa työnantajia edustavien keskeisten keskusjärjestöjen ehdotuksesta. Muutoksen tarkoituksena on vahvistaa työntekijöiden edustusta eläkeyhtiöiden hallinnossa samalla kun eläkemaksuista aiempaa suurempi osa tuli työntekijöiden maksettavaksi.

Samalla Ilmarisen yhtiöjärjestystä muutettiin niin, että jatkossa sekä hallintoneuvoston että hallituksen jäsenien toimikauden pituus on kolme vuotta ja jäsenistä kolmasosa on vuosittain erovuorossa.

Hallintoneuvosto päätti myös muutoksista hallituksen jäsenten palkkioihin. Puheenjohtajan vuosipalkkio nousee 1.1.2020 alkaen 46 000 euroon (nykyisin 44 290 euroa), varapuheenjohtajan 29 942 (29 355) euroon ja hallituksen jäsenen vuosipalkkio 18 386 (18 025 euroa) euroon. Tarkastus- ja riskienhallintavaliokunnan puheenjohtajan vuosipalkkio on jatkossa sama kuin hallituksen varapuheenjohtajan palkkio eli 29 942 euroa (nykyisin 23 690 euroa). Hallituksen kokouspalkkio on 1.1.2020 alkaen 600 euroa (nykyisin 500 euroa), tarkastus- ja riskienhallintavaliokunnan kokouspalkkio 800 (750) euroa ja nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan kokouspalkkio 600 (500) euroa.

Mikko Helanderin haastattelu: Työkyky on kilpailutekijä - eläkeyhtiöiden asiantuntemus työkykyhaasteiden ratkaisemisessa täytyy hyödyntää

Leena Siirala, lakiasiainjohtaja p. 050 483 4263
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja p. 040 770 9400