Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2019: Sijoitustuotto 4,6 %, päivitetyn strategian tavoitteeksi vetovoimaisin työelämän kumppani

Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 1,5 miljardia euroa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna 60 miljoonaa euroa. Eläkkeitä maksettiin yhteensä 1,5 miljardia euroa 460 000 eläkkeensaajalle. Ilmarisen sijoitussalkku tuotti tammi-maaliskuussa 4,6 prosenttia (-0,1 prosenttia 1.1.-31.3.2018) eli 2,1 miljardia euroa. Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 47,4 miljardia euroa (46,0 miljardia euroa 31.12.2018).

Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen nimellistuotto oli 5,7 prosenttia, mikä vastaa 4,1 prosentin reaalivuosituottoa.

Vakavaraisuus vahvistui vuoden vaihteeseen verrattuna. Vakavaraisuuspääoma oli maaliskuun lopussa 9 625 (8 918) miljoonaa euroa ja vakavaraisuusaste oli 124,8 (123,7) prosenttia.

Huhtikuussa hyväksyttiin Ilmarisen päivitetty strategia, jonka mukaan tavoitteenamme on olla vetovoimaisin työelämän kumppani – vastuullisesti sinua varten. Strategiassa korostuvat vastuullisuus, asiakaskokemus ja henkilöstökokemus.

Toimitusjohtaja Jouko Pölönen:

”Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 1,5 miljardia euroa. Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen asiakashankinta oli maksutulolla mitattuna 116 miljoonaa euroa. Asiakaskanta kasvoi alkuvuoden aikana 60 miljoonalla eurolla. Eläkkeitä maksoimme 1,5 miljardia euroa 460 000 eläkkeensaajalle. Uusia eläkepäätöksiä teimme alkuvuonna yhteensä lähes 10 000 kappaletta.

Eläkevakuuttamisessa siirryimme vuodenvaihteessa kansallisen tulorekisterin käyttöön. Työnantajat ilmoittavat palkkatiedot kuukausittain tulorekisteriin, josta työeläkeyhtiöt ja muut tiedon tarvitsijat saavat ne reaaliajassa. Erillisiä vuosi- tai kuukausi-ilmoituksia työeläkeyhtiöön ei tarvitse enää tehdä. Ilmarisen järjestelmien integrointi tulorekisteriin onnistui hyvin. Suurin osa asiakkaistamme siirtyi alkuvuoden aikana tulorekisteriin onnistuneesti. Osalla asiakkaista oli alkuun vaikeuksia tulotietojen ilmoittamisessa, mikä näkyi myös asiakaspalvelumme tilapäisenä ruuhkautumisena. Sujuvan siirtymisen varmistamiseksi kontaktoimme puutteellisen ilmoituksen tehneitä asiakkaita ja tehostimme asiakasviestintää ja -neuvontaa.

Integraation loppuunsaattaminen eteni alkuvuoden aikana suunnitellusti. Vuodenvaihteessa kaikki TyEL-asiakkaamme siirtyivät käyttämään samoja verkkopalveluja. Otimme käyttöön uuden asiakastietojärjestelmän. Synergiahyödyt alkavat näkyä myös kustannustehokkuuden paranemisena: hoitokustannustulos nousi 13,1 miljoonaan euroon ja kustannustehokkuutta mittaava hoitokulusuhde parani vuoden takaiseen verrattuna 7 prosenttiyksiköllä 71,5 prosenttiin.

Sijoitusmarkkinoilla nähtiin alkuvuonna korjausliike viime vuoden lopun laajan kurssilaskun jälkeen, ja osakemarkkina tuotti erinomaisesti. Ilmarisen sijoitukset tuottivat tammi–maaliskuussa 4,6 prosenttia eli 2,1 miljardia euroa. Sijoitusvarallisuus kasvoi 47,4 miljardiin euroon. Osakesijoitukset tuottivat 8,8 prosenttia ja korkosijoitukset tuottivat 2,0 prosenttia. Pitkän aikavälin keskimääräinen vuosituotto on 5,7 prosenttia, mikä vastaa 4,1 prosentin reaalituottoa. Vakavaraisuusaste vahvistui alkuvuoden aikana 1,1 prosenttiyksikköä 124,8 prosenttiin.

Ilmarisen päivitetty strategia vahvistettiin huhtikuussa. Perustehtävämme on huolehtia asiakkaidemme työeläketurvasta. Visiomme on olla vetovoimaisin työelämän kumppani – vastuullisesti sinua varten. Strategiassa asetimme pitkän aikavälin tavoitteet olla yksi Suomen parhaista työpaikoista, tarjota alan paras asiakaskokemus sekä kasvaa kannattavasti ja markkinaa nopeammin. Hoitokulusuhteen ja vakavaraisuuden osalta tavoitteemme on olla toimialan keskiarvoa parempia. Tavoitteisiin päästäksemme menestymme yhdessä ja uudistumme rohkeasti, toimimme asiakaslähtöisesti ja edistämme työkykyä, kasvamme kannattavasti asiakkaidemme mukana, digitalisoimme asiakaspolut ja prosessit sekä sijoitamme tuottavasti, turvaavasti ja vastuullisesti. Strategiassamme korostuvat vastuullisuus, asiakaslähtöisyys ja henkilöstökokemus. Arvomme säilyvät ennallaan ja niiden mukaisesti työskentelemme tavoitteidemme eteen: avoimesti, vastuullisesti ja yhdessä menestyen.

Strategian toteutukseen liittyy myös organisaatiomuutos, jonka tavoitteena on uudistaa Ilmarista entistä asiakaslähtöisemmäksi sekä muuttaa toimintamalleja nykyistä ketterämmiksi, madaltaa organisaatiota ja samalla tehostaa toimintaa. Uudistamme myös kehittämisen toimintamallia ja siirrymme järjestelmäkehittämisestä asiakaslähtöiseen liiketoiminnan ja prosessien kehittämiseen. Organisaation uudelleen järjestelyn vuoksi käynnistimme huhtikuussa koko henkilöstöä ja johtoa koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka on tarkoitus viedä läpi toisen vuosineljänneksen aikana.

Eläketurvakeskus julkisti maaliskuussa eläkejärjestelmän kestävyyttä koskevan pitkän aikavälin laskelmansa, jonka mukaan eläkkeiden rahoitusnäkymät ovat lähivuosikymmeninä vakaat. Työeläkemaksu voidaan pitää alle 25 prosentissa 2050-luvulle asti. Pitkällä aikavälillä syntyvyyden lasku aiheuttaa kuitenkin maksuun merkittävän korotuspaineen, johon on syytä varautua hyvissä ajoin.”

Osavuosiraportissa esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia. Tuloksen vertailulukuina on käytetty vuoden 2018 vastaavien jaksojen lukuja. Tase- ja muiden poikkileikkaustyyppisten erien vertailulukuina on käytetty lukua vuoden 2018 lopun tilanteesta, ellei toisin mainita.

Reaalivuosituotto on päivitetty tiedotteeseen 30.4.2019.