Ilmarisen suhdanneindeksi: Lasku tasaantuu – Työntekijämäärä putosi elokuussa kuitenkin lähes seitsemän prosenttia

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä elokuussa lähes seitsemän prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lasku on tasoittunut, mutta työntekijämäärä on selvästi matalammalla tasolla kuin ennen korona-aikaa. Suurin lasku oli henkilöstövuokrausalalla, missä pudotusta tuli 18 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemusalalla lasku hidastui selkeästi.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukosta.

Työntekijämäärä laski elokuussa noin seitsemän prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Kevään jälkeen tuli kesällä varovainen mutta selkeä muutos kohti parempaa. Elokuussa nousuvauhti tasaantui ja on yhä selvästi korona-aikaa alhaisemmalla tasolla, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

– Näkymä loppuvuoteen on sumea. Toistaiseksi yritykset ovat pärjänneet moneen muuhun maahan verrattuna hyvin. On kuitenkin huomioitava Suomen teollisuuden jälkisyklinen luonne ja riippuvaisuus ulkomaisen teollisuuden toipumisesta. Suomi kokee usein talouden kolaukset pienellä viiveellä. Tilastokeskuksen viimeisimmän heinäkuun tilaston mukaan teollisuuden uudet tilaukset laskivat 28,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Toistaiseksi teollisuuden yrityksissä työntekijämäärät eivät ole laskeneet yhtä paljon kuin joillain muilla toimialoilla. Jos uudet tilaukset jatkavat laskua, niin ennen pitkää se vaikuttaa myös teollisuusyritysten työntekijämääriin, Jouni Vatanen arvioi.

Erityisen kovasti koronatilanne vaikutti henkilöstövuokrausalalla.

– Henkilöstövuokrausalan työntekijämäärä oli elokuussa yli 18 prosenttia pienempi kuin vuosi sitten. Uskon, että yritysten on helpompi leikata käyttämistään henkilöstövuokrauksen palveluista taloudellisen tilanteen eläessä. Myös koronaviruksesta raskaasti kärsineellä ravintola-alalla on perinteisesti käytetty paljon vuokratyövoimaa, Jouni Vatanen pohtii.

Elokuun tarkastelussa ei yksikään suhdanneindeksin toimialoista ollut plussan puolella.

– Voimakkaasti koronasta johtuvista rajoituksista kärsineellä majoitus- ja ravitsemusalalla laskua kertyi noin 17 prosenttia. Silti suunta on tällä alalla selkeästi ylöspäin, koska kesäkuussa laskua alalla oli jopa 58 prosenttia ja heinäkuussakin vielä noin 24 prosenttia.

Kuljetusalalla vähennystä tuli hiukan yli 12 prosenttia. Vähiten laskua työntekijämäärissä oli teollisuudessa (noin neljä prosenttia) ja tietotekniikka- ja viestintäalalla (noin 0,3 prosenttia).

Työntekijämäärät laskivat kaikkialla Suomessa

Ilmarisen elokuun suhdanneindeksin alueellisissa tuloksissa työntekijämäärät laskivat suhteellisen tasaisesti koko Suomessa.

– Elokuussa työntekijämäärät laskivat vähimmillään Etelä-Suomessa noin kuusi prosenttia ja suurimmillaan Itä-Suomessa lähes yhdeksän prosenttia. Muutokset pysyivät alueellisesti tarkasteltuna samalla tasolla kuin edellisessä kuussa, Jouni Vatanen sanoo.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu tulorekisteriuudistuksen jälkeen yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin:

Suhdanneindeksin kuvaliite

www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen tutkimus: Työnsä tulevaisuudesta innostuu alle puolet suomalaisista – työkyky koetaan melko hyväksi25.11.2020 09:48:16 EETTiedote

Työelämän muutos haastaa suomalaisia. Joka kolmas työikäinen suhtautuu luottavaisesti työnsä tulevaisuuteen, mutta toisaalta työn kuormittavuuden, työmäärän ja kiireessä työskentelyn nähdään kasvavan. Uuden oppiminen, uusien ratkaisujen löytäminen ja työn merkityksellisyyden kasvu lisäävät voimavaroja. Tiedot selviävät Ilmarisen tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski viisi prosenttia – toimialoissa isoja alueellisia eroja16.11.2020 10:27:54 EETTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lokakuussa noin viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli noin 18 prosenttia. Toimialojen tilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Pohjois-Suomessa tilanne ja näkymä on haastava matkailun vähenemisen vuoksi. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korona on kurittanut eniten alle kolmekymppisiä työntekijöitä.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January–30 September 2020: Return on investments turned positive, cost-effectiveness of operations continued to improve30.10.2020 09:07:54 EETPress release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 1.1 (8.2 per cent), i.e. EUR 0.6 (3.7) billion. The third-quarter investment portfolio return was 3.2 per cent, driven by the continued positive development in the investment markets. At the end of September, the market value of investments stood at EUR 50.3 billion (31 Dec 2019: EUR 50.5 billion).

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2020: Placeringsintäkterna vände på plus, verksamhetens kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare30.10.2020 09:05:07 EETTiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 1,1 (8,2) procent, dvs. 0,6 (3,7) miljarder euro. Under det tredje kvartalet avkastade placeringsportföljen 3,2 procent tack vare den fortsatta positiva utvecklingen på placeringsmarknaden. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av september till 50,3 miljarder euro (50,5 miljarder euro 31.12.2019).