Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkoi laskua – alueelliset erot pienenivät

Työntekijämäärä laski Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä helmikuussa lähes kuusi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -29 prosenttia. Alueelliset erot pienenivät hieman, vaikka Pohjois-Suomessa matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski edelleen. Hiihtolomakausi toi hieman helpotusta pohjoisen tilanteeseen.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä väheni helmikuussa -5,9 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun tammikuussa laskua tuli -5,6 prosenttia.

– Työntekijämäärä on jatkanut helmikuussa tasaista laskua. Toimialoista majoitus- ja ravitsemusalan työntekijämäärä putosi -29 prosenttia. Trendi oli vastaava myös henkilöstövuokrauksessa, jossa henkilöstömäärän muutos oli -22 prosenttia eli matalampi kuin viime vuoden kevään koronakuopassa. Myös kuljetusalan työntekijämäärä on yhä hieman yli -10 prosentin laskussa, tosin alan osalta tilanne on pysynyt samalla tasolla vuoden 2020 heinäkuusta lähtien, kommentoi Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Helmikuun luvuissa on myös valoisia pilkahduksia paremmasta tulevaisuudesta.

– Toimialoista teollisuuden tilanne kehittyi tammikuun lailla parempaan päin ja alan työntekijämäärä oli enää hieman yli yhden prosenttiyksikön päässä vuoden takaisesta tilanteesta. Vaikka teollisuuden tilaukset olivat tammikuussa kuuden prosentin laskussa vuoden takaisesta tilanteesta, niin työntekijämäärä ei ole laskenut yhtä paljoa. Tämä osaltaan kertoo, että tulevaisuuden näkymiin uskotaan ja hyvistä tekijöistä halutaan pitää kiinni.

Rakennusalalla henkilöstömäärän muutos oli helmikuussa -6,7 prosenttia eli hieman parempi kuin tammikuussa. Tietotekniikka ja viestintä alan tilanne oli hyvä, vaikka myös siellä työntekijämäärän muutos oli pakkasella -0,8 prosenttia.

Alueelliset erot kaventuivat

Helmikuun suhdanneindeksissä alueiden väliset erot kaventuivat hieman. Etelä-Suomessa suhdanneindeksi laski helmikuussa -5,5 prosenttia (tammikuussa -4,7 %), kun Pohjois-Suomessa se laski -8,5 prosenttia ( -10 %). Pudotus oli suurinta Lapin maakunnassa, jossa työntekijämäärä laski helmikuussa -13 prosenttia vuoden takaisesta.

Etelä-Suomi (-5,5 %): Pahimpia kärsijöitä ovat olleet majoitus- ja ravitsemusala sekä kuljetus. Helmikuussa majoitus- ja ravitsemusalan työntekijämäärä laski hieman ja oli -29 prosenttia (-28 %). Terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijöitä oli helmikuussa prosentin vähemmän kuin vuosi sitten, kun vielä joulukuussa työntekijöitä oli kolme prosenttia enemmän.

Länsi-Suomi (-6,2 %): Myös Länsi-Suomessa majoitus- ja ravitsemusaloilla (-29 %) sekä kuljetusalalla (-8 %) työntekijöitä oli merkittävästi vuoden takaista vähemmän. Tietotekniikka-ala kasvoi selvästi koko vuoden 2020, ja myös helmikuussa työntekijöitä oli noin neljä prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Itä-Suomi (-5,2 %): Itä-Suomessa kaikkien seurattujen toimialojen työntekijämäärän muutos oli negatiivinen. Erityisesti erottuivat majoitus- ja ravitsemus (-17 %) sekä kuljetus (-7 %). Myös kaupan alan tilanne oli synkkä, koska siellä työntekijämäärä laski kuusi prosenttia. Pienintä lasku oli teollisuudessa (-1 %).

Pohjois-Suomi (-8,5 %): Pohjois-Suomessa tilanne parantui hieman majoitus- ja ravitsemusalan sekä matkajärjestäjien ja henkilöstövuokrausalan osalta. Myönteisen kehityksen taustalla oli talvilomakausi ja kotimaan matkailu. Kotimaan matkailu ei kuitenkaan riitä korvaamaan ulkomaisten turistien katoa, joten henkilöstömäärät olivat yhä merkittävästi matalammat kuin vuosi sitten. Helmikuussa työntekijämäärät olivat matkajärjestäjien toiminnassa laskeneet -68 prosenttia, henkilöstövuokrauksessa -42 prosenttia sekä majoitus- ja ravitsemusalalla -35 prosenttia. Myönteistä on, että kaivostoiminnan osalta työntekijämäärä oli helmikuussa seitsemän prosenttia plussalla.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Suhdanneindeksin kuvaliite (pdf)
Suhdanneindeksi

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Glasshouse Helsinki avaa vastuullisten toimijoiden myymäläkonseptin Ilmarisen Aleksanterikadun kiinteistöön30.3.2021 10:01:20 EEST | Tiedote

Glasshouse Helsinki Oy avaa keväällä Ilmarisen omistamaan perinteikkääseen Aleksanterinkadun kiinteistöön, Aleksi 13 -tavaratalon entisiin tiloihin, uudenlaisen, tulevaisuuteen orientoituneen vastuullisen ajattelun myymäläkonseptin. Tarkoituksena on koota yhteen muodin, designin, taiteen, teollisten innovaatioiden ja kulttuurin toimijoita, joilla kaikilla on yhteisenä nimittäjänä tekemisessään vastuullisuuden näkemys.

Ilmarinen reached almost all of its climate targets for 2016–2020 – Annual and Sustainability Report 2020 published24.3.2021 10:10:44 EET | Press release

Ilmarinen reached almost all of the climate targets it had set for the period 2016–2020. The most notable success was the 14 per cent decrease in the carbon footprint of real estate. Furthermore, investments in sustainable development nearly doubled and the carbon sinks of forest investments grew 44 per cent. The Annual and Sustainability Report for 2020, which is published today, also presents new forward-looking data and analysis on the climate impacts of investments.

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen under perioden 2016–2020 – årsberättelsen och företags-ansvarsrapporten 2020 har publicerats24.3.2021 10:09:29 EET | Tiedote

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen för perioden 2016–2020. En av de största framgångarna var att klimatavtrycket av fastigheterna minskade med 14 procent. Därtill nästan fördubblades antalet placeringar i hållbar utveckling och skogsplaceringarnas kolsänka ökade med 44 procent. Årsberättelsen och företagsansvarsrapporten för 2020, som publicerades idag, innehåller även ny framåtblickande information och en analys om placeringarnas klimatpåverkan.

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kauden 2016–2020 ilmastotavoitteet – vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 julkaistu24.3.2021 10:04:08 EET | Tiedote

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kaudelle 2016–2020 asettamansa ilmastotavoitteet. Merkittävimpänä onnistumisena kiinteistöjen hiilijalanjälki väheni 14 prosenttia. Lisäksi sijoitukset kestävään kehitykseen lähes kaksinkertaistuivat ja metsäsijoitusten hiilinielut kasvoivat 44 prosenttia. Tänään julkaistu vuosi- ja yritysvastuuraportti vuodelta 2020 esittelee myös uutta eteenpäin katsovaa tietoa ja analyysia sijoitusten ilmastovaikutuksista.