Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä kasvoi viime vuonna 6,1 prosenttia

Työntekijämäärät suomalaisissa yrityksissä olivat viime vuonna vahvassa kasvussa, kertoo Ilmarisen suhdanneindeksi. Indeksin seurannassa olevat yritykset työllistivät vuoden aikana 6,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Työntekijämäärä henkilöstövuokrausalalla kasvoi voimakkaasti koko vuoden, ja satama-alalla työntekijämäärät kääntyivät nousuun loppuvuonna viennin kasvun myötä.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Joulukuussa seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 5,9 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Koko vuoden suhdanneindeksi oli 6,1 prosenttia.

– Työntekijämäärien kasvu todistaa sen, että talouskasvu viime vuonna oli vahvaa, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Rakennusala ei enää veturi

Vuonna 2016 alkanutta talouskasvua vauhditti pitkälle rakennusteollisuus. Vuonna 2017 kasvu ei enää ollut samalla tavalla rakentamisvetoista. Rakennusalan työntekijämäärät kasvoivat 5 prosenttia, mutta kasvu jäi alle kaikkien alojen keskiarvon.

– Seuraamistamme toimialoista kasvu oli vahvinta henkilöstövuokrausalla, jossa työntekijämäärät kasvoivat vuoden aikana 11,5 prosenttia. Kasvu oli voimakasta koko vuoden, Kiander sanoo.

– Myös satama-alalla työntekijämäärät ovat vahvasti nousussa. Siellä kasvu on painottunut loppuvuoteen. Joulukuussa työntekijämäärät kasvoivat peräti 8 prosenttia, kun alkuvuosi mentiin vielä miinuksella. Koko vuoden kasvuksi tuli 2 prosenttia. Tässä on selvä yhteys viennin kasvuun, joka myös vahvistui loppuvuonna, Kiander jatkaa.

Suhdannetietoa kuukausittain

Eläkevakuutusyhtiö Etera on julkaissut suhdanneindeksiä vuodesta 2013 lähtien. Ilmarinen ja Etera yhdistyivät vuoden 2018 alussa. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu nyt niistä yhdistyneen Ilmarisen yritysasiakkaista, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa noin 15 000 Ilmarisen asiakkaana olevan yrityksen työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Ilmarisen suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain, seuraavan kerran 20.3.2018.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Suhdanneindeksin kuvaliite 2/2018

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326