Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä kasvoi viime vuonna 6,1 prosenttia

Työntekijämäärät suomalaisissa yrityksissä olivat viime vuonna vahvassa kasvussa, kertoo Ilmarisen suhdanneindeksi. Indeksin seurannassa olevat yritykset työllistivät vuoden aikana 6,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Työntekijämäärä henkilöstövuokrausalalla kasvoi voimakkaasti koko vuoden, ja satama-alalla työntekijämäärät kääntyivät nousuun loppuvuonna viennin kasvun myötä.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Joulukuussa seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 5,9 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Koko vuoden suhdanneindeksi oli 6,1 prosenttia.

– Työntekijämäärien kasvu todistaa sen, että talouskasvu viime vuonna oli vahvaa, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Rakennusala ei enää veturi

Vuonna 2016 alkanutta talouskasvua vauhditti pitkälle rakennusteollisuus. Vuonna 2017 kasvu ei enää ollut samalla tavalla rakentamisvetoista. Rakennusalan työntekijämäärät kasvoivat 5 prosenttia, mutta kasvu jäi alle kaikkien alojen keskiarvon.

– Seuraamistamme toimialoista kasvu oli vahvinta henkilöstövuokrausalla, jossa työntekijämäärät kasvoivat vuoden aikana 11,5 prosenttia. Kasvu oli voimakasta koko vuoden, Kiander sanoo.

– Myös satama-alalla työntekijämäärät ovat vahvasti nousussa. Siellä kasvu on painottunut loppuvuoteen. Joulukuussa työntekijämäärät kasvoivat peräti 8 prosenttia, kun alkuvuosi mentiin vielä miinuksella. Koko vuoden kasvuksi tuli 2 prosenttia. Tässä on selvä yhteys viennin kasvuun, joka myös vahvistui loppuvuonna, Kiander jatkaa.

Suhdannetietoa kuukausittain

Eläkevakuutusyhtiö Etera on julkaissut suhdanneindeksiä vuodesta 2013 lähtien. Ilmarinen ja Etera yhdistyivät vuoden 2018 alussa. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu nyt niistä yhdistyneen Ilmarisen yritysasiakkaista, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa noin 15 000 Ilmarisen asiakkaana olevan yrityksen työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Ilmarisen suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain, seuraavan kerran 20.3.2018.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Suhdanneindeksin kuvaliite 2/2018

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.