Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli kaksi prosenttia – valoa kuitenkin jo näkyvissä

Työntekijämäärä laski huhtikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin -2,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli lähes -18 prosenttia. Suhdanneindeksissä näkyy kuitenkin jo positiivisia havaintoja, koska plussan puolelle vertailussa pääsivät kaupan ala sekä tietotekniikka ja viestintä. Alueellisessa vertailussa Itä-Suomen työntekijöiden määrä lisääntyi yli prosentin.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä väheni huhtikuussa -2,4 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun maaliskuussa laskua tuli noin -5,5 prosenttia.

– Työntekijämäärän muutos oli jo pienempi verrattuna maaliskuuhun. Huhtikuussa rokotustahti on kiihtynyt, covid-19-tartunnat vähentyneet ja asteittainen rajoitusten höllentäminen luo jo hiukan toiveikasta ilmapiiriä eniten koronasta kärsineille toimialoille. Toisaalta viime vuoden huhtikuun vertailuluku oli matala, joten pomppu ylöspäin oli odotettavissa. Osin myönteisistä näkymistä huolimatta huhtikuun tilanne oli siis yhä vakava, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

– Toimialoista majoitus- ja ravitsemusalan työntekijämäärä putosi eniten eli noin -18 prosenttia (maaliskuussa -27 %). Henkilöstövuokrauksessa työntekijämäärä oli noin -12 prosenttia (-18 %) pienempi ja kuljetuksessa noin -5 prosenttia (-10 %) verrattua vuoden takaiseen ajankohtaan. Näiden toimialojen nopea kehitys kohti parempaa vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna johtuu myös pandemian alun heikoista vertailuluvuista, Jouni Vatanen pohtii.

Huhtikuun luvuissa oli havaittavissa myös muutamia positiivisia signaaleja.

– Ilmarisen suhdanneindeksin toimialoista plussan puolelle työntekijämäärien kehityksessä pääsivät kaupan ala (+0,6 %) ja tietotekniikka ja viestintä (+1,2 %). Myös teollisuuden tilanne ylsi lähelle viime vuoden tasoa (-1,1 %).

Hyviä uutisia alueilta

Kun tarkastellaan huhtikuun työntekijämäärien muutosta alueellisesti, on myönteistä, että Itä-Suomi nousi plussan puolelle (+1,2 %). Itä-Suomen viime vuoden vastaavan ajankohdan vertailuluku oli heikko, mutta siitä huolimatta on rohkaisevaa saada vihdoin positiivisia lukuja. Myös Pohjois-Suomen työntekijämäärä (-0,6 %) nousi lähelle samaa tasoa kuin vuosi sitten. Pudotus oli suurinta Etelä-Suomessa, jossa työntekijämäärä laski huhtikuussa yli kaksi prosenttia vuoden takaisesta.

Etelä-Suomi (-2,5 %): Pahimpia kärsijöitä ovat olleet majoitus- ja ravitsemusala sekä kuljetus. Huhtikuussa ravitsemus- ja majoitusalan työntekijämäärän muutosluku nousi selvästi ja oli -22 prosenttia (maaliskuussa -29 %). Kuljetusalalla työntekijöitä oli -10 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijöitä oli puolestaan kaksi prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Muita suhteellisen hyvin pärjänneitä aloja olivat tietotekniikka ja viestintä sekä kaupan ala, joissa oli yhtä paljon työntekijöitä kuin vuosi sitten.

Länsi-Suomi (-1,7 %): Majoitus- ja ravitsemusaloilla (-18 %) sekä hallinto- ja tukipalvelutaloilla (-10 %) työntekijöitä oli merkittävästi vuoden takaista vähemmän. Kuljetusalalla tilanne kehittyi huhtikuussa parempaan suuntaan, kun työntekijöitä oli vain kolme prosenttia vähemmän (maaliskuussa -8 %) kuin vuosi sitten. Tietotekniikka-ala jatkoi kasvua ja huhtikuussa työntekijöitä oli viis prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Itä-Suomi (+ 1,2 %): Itä-Suomen tilanne muuttui maaliskuussa parempaan suuntaan. Huhtikuussa alueen useimmilla toimialoilla oli enemmän työntekijöitä kuin vuosi sitten. Hallinto- ja tukipalveluiden, kuljetuksen, tietotekniikan ja viestinnän sekä kaupan toimialoilla oli kaikissa työntekijöitä noin kolme prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Myös majoitus- ja ravitsemusalan tilanne kehittyi parempaan suuntaan, vaikka työntekijöitä oli yhä noin viisi prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.

Pohjois-Suomi (-0,6 %): Henkilöstövuokrauksen (-40 %) ja matkanjärjestäjien toiminnan (-42 %) aloilla oli yhä selvästi vähemmän työntekijöitä kuin vuosi sitten, vaikka vuodentakainen vertailuluku oli jo heikko. Myös majoitus- ja ravitsemusalalla tilanne oli edelleen heikko (-14 %), vaikka tilanne suhteessa maaliskuuhun kehittyi jo parempaan suuntaan. Tietotekniikan ja viestinnän, kaivostoiminnan, kaupan sekä kuljetuksen aloilla tilanne oli parempi kuin vuosi sitten.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi

Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 57 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jo neljättä kuukautta peräkkäin15.9.2021 09:41:28 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi elokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Elokuu oli jo neljäs peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen sekä viestinnän ja tietotekniikan aloilla, joilla työntekijämäärä nousi noin neljä prosenttia. Alueellisessa vertailussa vahvin kehitys oli Etelä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli puolitoista prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkaa nousuaan – Itä-Suomi toipuu vauhdilla16.8.2021 10:40:09 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi heinäkuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 1,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Heinäkuu oli jo kolmas peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi lähes kuusi prosenttia. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kolme prosenttia.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2021: Return on investments was 8.9 per cent, solvency capital grew to more than EUR 15 billion and customers’ payrolls started to rise10.8.2021 11:08:07 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 8.9% (-2.0%) or EUR 4.7 billion thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 57.5 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.06.2021: Placeringarna avkastade 8,9 procent, solvenskapitalet steg till över 15 miljarder euro och kundernas lönesummor vände uppåt10.8.2021 11:05:36 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 8,9 procent (-2,0 %), dvs. 4,7 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 57,5 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2021: Sijoitukset tuottivat 8,9 prosenttia, vakavaraisuuspääoma nousi yli 15 miljardiin euroon ja asiakkaiden palkkasummat kääntyivät kasvuun10.8.2021 11:03:08 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli 8,9 % (-2,0 %) eli 4,7 miljardia euroa osakemarkkinoiden vahvan kehityksen myötä. Sijoitusten markkina-arvo nousi 57,5 (53,3) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 6,1 prosenttia. Tämä vastaa 4,6 prosentin reaalituottoa.