Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laskussa – alueelliset erot kasvoivat

Työntekijämäärä laski Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä tammikuussa lähes kuusi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Pohjois-Suomessa matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski jopa noin -70 prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä väheni tammikuussa -5,9 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun joulukuussa laskua tuli -5,4 prosenttia.

– Syksyn ja alkutalven suhteellisen vakaan tilanteen jälkeen työntekijämäärän kehitys kääntyi asteen verran huonompaan suuntaan. Suurin negatiivinen muutos tapahtui majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa tilanne on kehittynyt heikompaan suuntaan marraskuusta lähtien. Suhdanneindeksin kokonaistuloksen kannalta vielä isompi vaikutus oli kuitenkin ison työllistäjän rakennusalan -7,5 prosentin lasku verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuosi sitten, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Toimialoista majoitus- ja ravitsemusalan työntekijämäärä oli -28 prosenttia ja henkilöstövuokrauksessa -19 prosenttia matalampi kuin vuosi sitten. Myös kuljetusalan työntekijämäärä on yhä hieman yli -10 prosentin laskussa, mutta sen osalta tilanne on pysynyt samalla tasolla vuoden 2020 heinäkuusta lähtien.

– Tietotekniikka- ja viestintäala oli ainoa Ilmarisen suhdanneindeksin toimialoista, jossa työntekijämäärä oli tammikuussa suurempi verrattuna vuoden takaiseen (+0,8 %). Myös teollisuudessa työntekijämäärän kehitys oli lievästi myönteinen joulukuuhun verrattuna, vaikka työntekijämäärä oli myös teollisuudessa yhä yli kahden prosentin laskussa, Jouni Vatanen kommentoi.

Alueelliset erot kasvoivat

Tammikuun suhdanneindeksissä alueiden väliset erot kasvoivat. Etelä-Suomessa suhdanneindeksi laski tammikuussa viisi prosenttia, kun Pohjois-Suomessa se laski jo -10 prosenttia. Pudotus oli suurinta Lapin maakunnassa, jossa työntekijämäärä laski tammikuussa -16 prosenttia vuoden takaisesta.

Etelä-Suomi (-5,0 %): Pahimpia kärsijöitä ovat olleet majoitus- ja ravitsemus sekä kuljetus. Tammikuussa ravitsemus- ja majoitusalan työntekijämäärä heikkeni hieman joulukuusta (-27 %) ja oli -28 prosenttia. Kuljetusalalla tilanne puolestaan kehittyi noin prosenttiyksikön myönteiseen suuntaan ja oli -13 %.

Länsi-Suomi (-6,4 %): Myös Länsi-Suomessa majoitus- ja ravitsemusaloilla (-26 %) sekä kuljetusalalla (-9 %) työntekijöitä oli merkittävästi vuoden takaista vähemmän. Tietotekniikka-ala kasvoi selvästi koko vuoden 2020, ja myös tammikuussa työntekijöitä oli noin neljä prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Itä-Suomi (-6,6 %): Itä-Suomessa kaikkien seurattujen toimialojen työntekijämäärän muutosluku oli negatiivinen. Erityisesti erottuivat majoitus- ja ravitsemus (-20 %) sekä kuljetus (-9,4 %). Joulukuussa kaupan alalla työntekijämäärä nousi lähelle vuoden takaista tilannetta (-1,6 %), mutta tammikuussa työntekijämäärä laski taas hieman yli seitsemän prosenttia.

Pohjois-Suomi (-10,0 %): Pohjois-Suomessa majoitus- ja ravitsemus alan työntekijämäärä jatkoi laskuaan ja oli yli -36 % suhteessa viime vuoteen. Tammikuussa merkittävimpiä kärsijöitä olivat jälleen myös henkilöstövuokrausala ja matkajärjestäjien toiminta. Henkilöstövuokrauksessa pudotus vuoden takaisesta oli lähes -50 prosenttia ja matkanjärjestäjien toiminnan osalta pudotus oli lähes -70 prosenttia. Myönteistä on, että kaivostoiminnan osalta työntekijämäärä oli tammikuussa plussalla melkein yhdeksän prosenttia.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Suhdanneindeksin kuvaliite (pdf)
Suhdanneindeksi

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi