Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jälleen – koko vuosi vielä hiukan miinuksella

Työntekijämäärä nousi marraskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä yli kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Marraskuu oli seitsemäs kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen, majoituksen ja ravitsemuksen sekä tietotekniikan ja viestinnän aloilla. Alueellisessa vertailussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään Etelä-Suomen johtaessa kehitystä.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä nousi marraskuussa 2,2 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Positiivinen kehitys työntekijämäärissä on nyt jatkunut seitsemän kuukautta putkeen. Ja myös koko vuotta tarkasteltaessa ollaan enää -0,2 prosenttia miinuksella, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Lähes kaikki Ilmarisen seuraamista toimialoista olivat plussan puolella vastaavaan, vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna.

– Plussan puolelle toimialoista nousivat henkilöstövuokraus (+8,2 %), majoitus- ja ravitsemusala (+5,7 %) tietotekniikka ja viestintä (+5,2 %), teollisuus (+1,9 %), kauppa (+1,4 %) ja kuljetus (+0,9 %). Pakkasella seuraamistamme toimialoista oli ainoastaan rakentaminen (-0,9 %).

– Talouden ja samalla työntekijämäärän kehitys näyttää siis edelleen kulkevan oikeaan suuntaan uutta vuotta kohti mennessä. Pilviä Suomen talouden ympärillä toki riittää, kuten esimerkiksi vielä epäselvät omikron-virusvariantin vaikutukset, inflaation kiihtyminen ja teollisuutta osittain vaivaava komponenttipula, Jouni Vatanen sanoo.

Myös alueilla kehitys vahvaa

Suhdanneindeksi on kehittynyt myös alueellisesti tarkasteltuna suotuisasti seitsemän kuukauden ajan. Koko vuoden vertailussa Itä-Suomi ja Etelä-Suomi ovat hieman plussalla viime vuoteen verrattuna. Länsi-Suomi on tällä hetkellä viime vuoden tasossa ja Pohjois-Suomi hivenen miinuksella. Marraskuun tarkastelussa viestinnän ja tietotekniikan sekä teollisuuden alat olivat jälleen plussalla kaikilla alueilla.

Marraskuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

Etelä-Suomi (+3,2 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli henkilöstövuokrauksessa (+10,2 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (8,3 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+5,0 %), kuljetuksessa (+2,1 %), teollisuudessa (+1,1 %) ja kaupan alalla (+1,1 %). Laskussa oli rakentaminen (-2,9 %).

Länsi-Suomi (+1,8 %): Kasvua työntekijämäärissä tuli viestintä- ja tietotekniikassa (+6,8 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+4,6 %), teollisuudessa (+2,0 %) ja rakentamisessa (+1,9 %). Laskua oli henkilöstövuokrauksessa (-1,2 %), kuljetuksessa (-0,7 %) ja kaupan alalla (-0,2 %).

Itä-Suomi (+2,7 %): Itä-Suomessa erityisen hyvin kasvoivat henkilöstövuokraus (+27,6 % - huom. suuri luku, koska alalla on alueella pienehkö työntekijämäärä), teollisuus (+5,9 %), kauppa (+4,4 %) ja viestintä- ja tietotekniikka (+3,9 %). Laskua oli vain majoitus- ja ravitsemusalalla (-3,4 %).

Pohjois-Suomi (+2,8 %): Seuratuista toimialoista kasvu oli vahvinta majoitus- ja ravitsemusalalla (+5,3 %), kaupan alalla (+3,8 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (+3,3 %). Laskua tuli henkilöstövuokrauksessa (-10,6 % - huom. pieni työntekijämäärä vaikuttaa lukuun) ja kuljetuksessa (-0,7 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

Suhdanneindeksin kuvaliite (pdf)
Suhdanneindeksi

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi