Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jo neljättä kuukautta peräkkäin

Työntekijämäärä nousi elokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Elokuu oli jo neljäs peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen sekä viestinnän ja tietotekniikan aloilla, joilla työntekijämäärä nousi noin neljä prosenttia. Alueellisessa vertailussa vahvin kehitys oli Etelä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli puolitoista prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä nousi elokuussa 0,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun heinäkuussa kasvua tuli 1,6 prosenttia.

– On hienoa, että työntekijämäärän kehitys jatkuu jo neljättä kuukautta positiivisena, vaikka kasvu hivenen elokuussa hidastuikin. Plussan puolella toimialoista pääsivät viestinnän ja tietotekniikan (+4,5 %), henkilöstövuokrauksen (+3,8 %), kaupan (+2,2 %) ja teollisuuden (+0,8 %) alat, sanoo Ilmarisen data-analyytikko Aleksi Kinnunen.

Osassa Ilmarisen seuraamista toimialoista kehitys kulki kuitenkin elokuussa päinvastaiseen suuntaan.

– Kuljetus (-3,5 %), rakentaminen (-3,3 %) ja sekä majoitus- ja ravitsemusala (-2,3 %) olivat laskusuunnassa. Edessä häämöttävä yhteiskunnan avaaminen ja koronarajoituksista luopuminen voi kuitenkin kiihdyttää etenkin majoitus- ja ravitsemusalan sekä muun palvelusektorin kasvua, Kinnunen pohtii.

Alueellisesta kehitystä tarkasteltaessa etenkin Etelä-Suomen tilanne näytti kasvavan vauhdilla.

– Alueellisista tuloksissa Etelä-Suomen kehitys (+1,6 %) oli elokuussa voimakkaampaa kuin muualla Suomessa. Hyvässä tuntumassa tuli Itä-Suomi (+1,0 %), jossa positiivinen vire työntekijämäärän kehityksessä on jatkunut jo yli puolen vuoden ajan.

Kasvua kaikilla alueilla

Elokuussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään. Etelä-Suomen hyvän kehityksen (+1,6 %) lisäksi myös Itä-Suomessa suunta oli vahvan positiivinen: lisäystä työntekijämäärään tuli noin prosentti edelliseen vuoteen verrattuna. Kaikilla alueilla Suomessa kehitys oli kasvussa, kun myös Pohjois-Suomi (+0,8 %) ja Länsi-Suomi (+0,4 %) pääsivät plussan puolelle.

Etelä-Suomi (+1,6 %): Ilmarisen seuraamista toimialoista kasvu oli vahvinta henkilöstövuokrauksessa (+8,5 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (+3,4 %). Sen sijaan kuljetus (-6,2 %) ja rakentaminen (-5,5 %) ja olivat laskussa.

Länsi-Suomi (+0,4 %): Länsi-Suomessa kehitys oli erittäin myönteistä viestintä- ja tietotekniikassa (+9,1 %). Laskua tuli kuitenkin henkilöstövuokrauksen (-12,8 %), rakentamisen (-2,2 %) ja kuljetuksen toimialoilla (-0,8 %).

Itä-Suomi (+1,0 %): Itä-Suomessa erityisen hyvin kasvoivat henkilöstövuokraus (+36,7 % - luvun suuruuteen vaikuttavat alan pienehköt työntekijämäärät alueella), teollisuus (+5,7 %) sekä ravitsemus- ja majoitus (+3,1 %). Laskua tuli kuljetuksessa (-0,9 %) ja rakentamisessa (-0, 5 %).

Pohjois-Suomi (+0,8 %): Pohjoisen seuratuista toimialoilla kasvu oli vahvinta viestintä- ja tietotekniikassa (+4,9 %), kaupan alalla (+4,1 %) sekä rakentamisessa (+2,9 %). Laskua tuli henkilöstövuokrauksessa (-36,2 % - pieni työntekijämäärä vaikuttaa luvun suuruuteen), ravitsemus- ja majoitusalalla (-5,6 %) sekä teollisuudessa (-1,5 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Lisätietoja:

Aleksi Kinnunen, data-analyytikko, p. 050 577 9115, aleksi.kinnunen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 57 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkaa nousuaan – Itä-Suomi toipuu vauhdilla16.8.2021 10:40:09 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi heinäkuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 1,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Heinäkuu oli jo kolmas peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi lähes kuusi prosenttia. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kolme prosenttia.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2021: Return on investments was 8.9 per cent, solvency capital grew to more than EUR 15 billion and customers’ payrolls started to rise10.8.2021 11:08:07 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 8.9% (-2.0%) or EUR 4.7 billion thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 57.5 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.06.2021: Placeringarna avkastade 8,9 procent, solvenskapitalet steg till över 15 miljarder euro och kundernas lönesummor vände uppåt10.8.2021 11:05:36 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 8,9 procent (-2,0 %), dvs. 4,7 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 57,5 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2021: Sijoitukset tuottivat 8,9 prosenttia, vakavaraisuuspääoma nousi yli 15 miljardiin euroon ja asiakkaiden palkkasummat kääntyivät kasvuun10.8.2021 11:03:08 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli 8,9 % (-2,0 %) eli 4,7 miljardia euroa osakemarkkinoiden vahvan kehityksen myötä. Sijoitusten markkina-arvo nousi 57,5 (53,3) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 6,1 prosenttia. Tämä vastaa 4,6 prosentin reaalituottoa.