Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi lähes neljä prosenttia

Työntekijämäärä nousi maaliskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lähes neljä prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Maaliskuu oli jo yhdestoista kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Toimialoista vahvimmin kehittyivät korona-aikana kärsineet majoitus- ja matkailu sekä henkilöstövuokraus, joista molemmat nousivat yli 11 prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Työntekijämäärä kasvoi maaliskuussa 3,9 prosenttia (helmikuu 2,9 %) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Ilmarisen suhdanneindeksissä seuraamista toimialoista ei yksikään maaliskuussa ollut laskussa. Positiivinen kehitys työntekijämäärissä on nyt jatkunut jo yksitoista kuukautta peräkkäin, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Hyvä kehitys näkyi voimakkaimmin henkilöstövuokrauksessa (+11,8 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+11,5 %) sekä viestinnässä ja tietotekniikassa (+8,3 %).

Hyvän kehityksen vastapainona on merkittäviä talouteen liittyviä riskejä.

– Sota Ukrainassa ja huoli sen eskalaatiosta, raaka-aineiden hintojen nousu sekä Venäjän kaupan lähes tyrehdyttäneet sanktiot vaikuttavat väistämättä Suomen talouteen. Inflaation kiihtyminen nostaa puolestaan tavaroiden sekä palvelujen hintaa. Talouskasvun hidastuminen heijastunee pidemmällä aikavälillä negatiivisesti työntekijämäärän kehitykseen eri toimialoilla. Alkuvuoden hyvästä kehityksestä huolimatta loppuvuodesta on mahdollista, että työntekijämäärä kääntyy jopa laskuun, Vatanen arvioi.

Alueiden kehitys jatkui vahvana

Ilmarisen suhdanneindeksi on kehittynyt myös alueellisesti positiivisesti viimeiset yksitoista kuukautta. Maaliskuussa viestintä- ja tietotekniikka, teollisuus, kauppa sekä majoitus- ja ravitsemusalat olivat plussalla kaikilla alueilla. Voimakkainta kehitys oli Etelä-Suomessa (+4,9 %) ja Pohjois-Suomessa (+4,8 %).

Maaliskuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

- Etelä-Suomi (+4,9 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+12,9 %), henkilöstövuokrauksessa (+11,3 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+9,1 %), kuljetuksessa (+3,7 %), teollisuudessa (+2,7 %) ja kaupan alalla (+1,5 %). Laskussa oli rakentaminen (-0,4 %).

- Länsi-Suomi (+3,7 %): Kasvua oli henkilöstövuokrauksessa (+19,7 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+8,9 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+8,6 %), teollisuudessa (+4,0 %), rakentamisessa (+2,6 %) ja kaupan alalla (+1,3 %). Laskussa oli kuljetussektori (-1,6 %)

- Itä-Suomi (+2,6 %): Kasvussa olivat kaikki alat: henkilöstövuokraus (+15,7 %) kauppa (+5,7 %), teollisuus (+4,8 %), viestintä- ja tietotekniikka (+4,2 %), rakentaminen (+1,6 %), majoitus- ja ravitsemusala (+1,2 %) ja kuljetus (+1,0 %).

- Pohjois-Suomi (+4,8 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+20,7 %), teollisuudessa (+7,5 %), rakentamisessa (+6,3 %), kaupan alalla (+4,1 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (+0,4 %). Laskua oli henkilöstövuokrauksessa (-22,0 %) ja kuljetuksessa (-1,0 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

• Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
  • Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on noin 60 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.6.2022: Premieinkomsten växer starkt, placeringsavkastningen var negativ och solvensen är på en fortsatt god nivå16.8.2022 11:16:31 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var -6,2 (8,9) procent, dvs. 3,8 miljarder euro negativ som en följd av aktiekursernas nedgång och räntestegringen. Placeringarnas marknadsvärde sjönk till 56,7 (60,8) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 5,9 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,1 procent.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2022: Premiums written growing strongly, return on investments negative, solvency remained good16.8.2022 11:12:16 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was -6.2 (8.9 per cent), i.e. EUR 3.8 billion negative due to falling stock prices and rising interest rates. The market value of investments fell to EUR 56.7 (60.8) billion. The long-term average return on investments was 5.9 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.1 per cent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2022: Vakuutusmaksutulo vahvassa kasvussa, sijoitustuotto jäi negatiiviseksi, vakavaraisuus edelleen hyvällä tasolla16.8.2022 11:07:04 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli -6,2 (8,9) prosenttia eli 3,8 mrd. euroa negatiivinen osakekurssien laskun ja korkojen nousun seurauksena. Sijoitusten markkina-arvo laski 56,7 (60,8) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 5,9 prosenttia. Tämä vastaa 4,1 prosentin reaalituottoa.