Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän kasvu jatkuu – ainoastaan rakentaminen laskussa

Työntekijämäärä nousi elokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lähes kolme prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Työntekijämäärä on jatkanut kasvuaan nyt jo puolentoista vuoden ajan. Toimialoista vahvimmin kehittyivät henkilöstövuokraus sekä majoitus- ja ravitsemusala. Ainoastaan rakentaminen oli laskussa.

Ilmarisen suhdanneindeksi kertoo ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Työntekijämäärä kasvoi elokuussa +2,7 prosenttia (heinäkuu +2,2 %) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Työntekijämäärät ovat nyt nousseet tasan puolentoista vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Hyvä kehitys on näkynyt laajasti ja useimmilla toimialoilla koko Suomessa, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Positiivinen kehitys näkyi elokuussa aloista eniten henkilöstövuokrauksessa (+9,2 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+8,8 %), viestinnässä ja tietotekniikassa (+6,7 %) sekä teollisuudessa (+3,6 %).

Ilmarisen seuraamista toimialoista ainoastaan rakentamisen työntekijämäärä oli elokuussa laskussa (-0,9 %).

– Rakentamisen osalta miinusta lienee luvassa myös jatkossa. Myönnettyjen rakennuslupien laskuvauhti on jyrkintä nykytilaston historiassa. Aloitetut rakennushankkeet seuraavat myönnettyjä rakennuslupia muutaman kuukauden jälkijunassa. Aloitetuissa rakennushankkeissa ei ole vielä näkynyt merkittävää hidastumista, joten myös työntekijämäärä on pysynyt lähes vuoden takaisella tasolla. Kiihtyvä inflaatio ja rakennuskustannusten nousu kuitenkin hidastaa ja hankaloittaa hankkeiden suunnittelua, kustannuslaskentaa ja käynnistämistä, Vatanen pohtii.

Jouni Vatasen arvion mukaan Suomessa ja maailmassa yleensä riittää haasteita taloudessa ja työllisyyskehityksessä inflaation kasvaessa ja korkotason noustessa. Loppuvuodesta myös muilla toimialoilla kuin rakentamisessa hyvä kehitys on vaarassa kääntyä laskuun.

Hyvä kehitys jatkui alueellisesti

Myös alueellisesti suhdanneindeksiin kuuluvien toimialojen työntekijämäärät ovat kehittyneet jo pitkään positiivisesti. Elokuussa alueellinen kehitys oli voimakkainta Etelä-Suomessa (+3,9 %) ja heikointa Itä-Suomessa (+0,6 %). Itä-Suomen osalta kehitys kävi negatiivisen puolella heinäkuussa, josta nyt palattiin taas positiivisen puolelle.

Elokuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

Etelä-Suomi (+3,9 %): Seuratuista toimialoista kasvua syntyi majoitus- ja ravitsemusalalla (+16,7 %), henkilöstövuokrauksessa (+7,7 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+6,0 %), teollisuudessa (+2,8 %), kuljetuksessa (+1,7 %) ja kaupan alalla (+1,7 %). Laskussa oli ainoastaan rakentaminen (-2,3 %).

Länsi-Suomi (+2,5 %): Kasvu oli voimakasta henkilöstövuokrauksessa (+24,1 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+10,2 %) ja teollisuudessa (+4,3 %). Sen sijaan työntekijämäärä oli lähes samalla tasolla rakentamisessa (+0,7 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+0,7 %), kuljetuksessa (-0,9 %) ja kaupan alalla (-1,2 %) kuin vuosi sitten.

- Itä-Suomi (+0,6 %): Kasvussa olivat viestintä- ja tietotekniikka (+5,2 %), kaupan ala (+3,5 %) ja teollisuus (+2,1 %). Lasku oli suurinta henkilöstövuokrauksessa (-11,7 %), jossa taustalla vaikuttaa poikkeuksellisen hyvä vertailuluku vuodelta 2021. Lievää laskua oli myös rakentamisessa (-2,0 %) sekä majoitus- ja ravitsemusala (-1,6 %). Kuljettamisen alalla työntekijämäärä pysyi lähes viime vuoden tasolla (+0,2 %).

Pohjois-Suomi (+2,2 %): Seuratuista toimialoista kasvua tuli majoitus- ja ravitsemusalalla (+8,5 %), teollisuudessa (+4,6 %), henkilöstövuokrauksessa (+3,5 %) ja kaupan alalla (+1,5 %). Sen sijaan työntekijämäärä oli lähes samalla tasolla rakentamisessa (+0,5 %), kuljetuksessa (+0,1 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (-0,7 %) kuin vuosi sitten.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi

Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on noin 60 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.6.2022: Premieinkomsten växer starkt, placeringsavkastningen var negativ och solvensen är på en fortsatt god nivå16.8.2022 11:16:31 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var -6,2 (8,9) procent, dvs. 3,8 miljarder euro negativ som en följd av aktiekursernas nedgång och räntestegringen. Placeringarnas marknadsvärde sjönk till 56,7 (60,8) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 5,9 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,1 procent.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2022: Premiums written growing strongly, return on investments negative, solvency remained good16.8.2022 11:12:16 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was -6.2 (8.9 per cent), i.e. EUR 3.8 billion negative due to falling stock prices and rising interest rates. The market value of investments fell to EUR 56.7 (60.8) billion. The long-term average return on investments was 5.9 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.1 per cent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2022: Vakuutusmaksutulo vahvassa kasvussa, sijoitustuotto jäi negatiiviseksi, vakavaraisuus edelleen hyvällä tasolla16.8.2022 11:07:04 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli -6,2 (8,9) prosenttia eli 3,8 mrd. euroa negatiivinen osakekurssien laskun ja korkojen nousun seurauksena. Sijoitusten markkina-arvo laski 56,7 (60,8) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 5,9 prosenttia. Tämä vastaa 4,1 prosentin reaalituottoa.