Ilmarisen työkykypalkinto 2018 Touhula Varhaiskasvatukselle

Ilmarisen työkykypalkinnon 2018 on voittanut Touhula Varhaiskasvatus. Viiden finalistin joukosta voittajan valitsi tänä vuonna Hintsa Performancen Pekka Pohjakallio.

Ilmarinen tukee asiakasyrityksiään työkykyriskien hallinnassa. Työkykypalkinnon tavoitteena on nostaa esiin työkykyjohtamisen tärkeys ja tuoda esiin hyviä käytäntöjä.

–Asiakasyrityksissämme tehdään erinomaista työtä työkykyriskien hallinnassa ja työkykyjohtamisessa. Haluamme nostaa näitä esimerkkejä esiin. Työkykyjohtamisella on iso merkitys paitsi työntekijöiden ja yritysten, myös koko yhteiskunnan ja suomalaisten työurien kannalta, Ilmarisen työkykyjohtaja Kristiina Halonen sanoo.

Viisi vahvaa finalistia ja hyviä työkykyjohtamisen käytäntöjä

Ilmarisen raati valitsi viisi työkykypalkintofinalistia. Kriteerinä oli suunnitelmallinen ja tuloksekas työkykyjohtaminen. Työkykypalkintofinalistit 2018 olivat: Botnia Mill Service, JYSK Suomi, Kattotutka, Millog ja Touhula Varhaiskasvatus.

Kisaa tuomaroinut Hintsa Performancen Pekka Pohjakallio kiersi tutustumassa kaikkiin viiteen finalistiyritykseen syys-lokakuussa.

–Oli hienoa nähdä erilaisia yrityksiä – kaikki erilaisia, mutta kaikki innostuneita. Työkykyjohtamisen käytännöt olivat kaikilla hyvällä mallilla ja työkykyjohtaminen oli ilahduttavasti osa yritysten normaalia toimintaa. Myös työkykyjohtamisen haasteet olivat finalistiyrityksissä yllättävänkin samanlaisia, Pohjakallio summaa.

Voittajan valinnan ratkaisi se, miten yrityksessä korostetaan johtamisen roolia työkyvyn ylläpidossa ja miten hyvin se on onnistuttu viemään käytäntöön.

– Vahva kasvu vaatii toimintamallien jatkuvaa kehittämistä. Touhulassa työkykyjohtaminen on systemaattista, brändi ja tekeminen kulkevat käsi kädessä. Kaikki osallistuvat työkyvyn luomiseen. Touhulassa myös satsataan koko henkilöstön koulutukseen työkykyasioissa merkittävästi. Tämän käytännön toivoisin leviävän laajemmallekin, Pohjakallio sanoo.

Touhulassa työkykyjohtaminen on osa arkea ja kasvun strategiaa

Touhula Varhaiskasvatus on kasvanut vauhdilla. Ensimmäiset Touhula-päiväkodit perustettiin vuonna 2010 Ouluun. Nyt päiväkoteja on 172 ja touhulalaisia on noin 3 000.

Touhulassa työkykyjohtaminen on osa kasvun strategiaa. Olennaista on yhtenäisen yrityskulttuurin ja tasalaatuisen toiminnan varmistaminen päiväkotien arjessa. Touhulassa kiinnitetään huomiota erityisesti osaamisen kehittämiseen ja työyhteisöjen hyvinvointiin. Se korostuu esimiestyössä. Suurin panostus esimiestyöhön on lähiesimiestyön ammattitutkintokoulutus kaikille päiväkodinjohtajille.

Touhulan henkilöstöjohtaja Jaana Lamberg on otettu tunnustuksesta.

–Työkykypalkinto on hieno juttu, olemme kovin onnellisia ja ylpeitä! On hienoa, että pitkäjänteinen ja tulosta tuottanut työmme työkykyjohtamisessa huomataan ja hyvät käytäntömme noteerataan. Se luo lisää uskoa tekemiseen myös itselle, Lamberg iloitsee.

Touhulassa työkykyjohtaminen nähdään hyvin kokonaisvaltaisesti: se läpileikkaa koko organisaation ja kaikki prosessit ja kiteytyy jokapäiväiseen lähiesimiestyöhön. Työkykyjohtamista tehdään henkilöstön aktivoinnin ja osallistamisen kautta, päiväkotien arjessa.

Lamberg kertoo, että Touhulassa työkykyä ja toimintaa kehitetään kasvun rinnalla koko ajan.

–Työkykyjohtaminen on meillä punainen lanka, joka liittyy kaikkeen tekemiseen. Olen ylpeä, että pystymme kasvamaan ja kehittymään yhtä aikaa. Meillä kasvaminen, laadun kehittäminen ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen eivät ole toisiaan poissulkevia tai peräkkäisiä asioita, vaan teemme niitä samanaikaisesti. Tämä kertoo minusta hyvin Touhulan ketteryydestä, Lamberg sanoo.

FAKTA: Touhula Varhaiskasvatus

• Valtakunnallinen päiväkotiketju, perustettu vuonna 2010
  • Omistaa 172 päiväkotia
  • Työllistää noin 3 000 varhaiskasvatuksen ammattilaista
  • Liikevaihto noin 110 miljoonaa euroa vuonna 2018

FAKTA: Ilmarisen työkykypalkinto 2018

• Ilmarinen palkitsee työkyvyn edistämisessä ansioituneen yrityksen, organisaation tai tiimin.
  • Ilmarisen raati valitsi viisi finalistia. Vuoden 2018 työkykypalkintofinalistit ovat: Botnia Mill Service, JYSK Suomi, Kattotutka, Millog ja Touhula Varhaiskasvatus.
  • Finalistien joukosta voittajan valitsi tänä vuonna Hintsa Performancen Pekka Pohjakallio.
  • Ilmariseen vuodenvaihteessa yhdistynyt Etera on jakanut työkykypalkinnon vuodesta 2015 lähtien. Viime vuonna voiton vei VMP Varamiespalvelu ja kisan tuomarina toimi Merja Ylä-Anttila.

Lisätiedot

Kristiina Halonen, työkykyjohtaja, Ilmarinen, p. 050 380 3868, kristiina.halonen@ilmarinen.fi

Jaana Lamberg, henkilöstöjohtaja, Touhula Varhaiskasvatus, p. 045 1899 669, jaana.lamberg@touhula.fi

Touhulassa työkykyjohtaminen on osa kasvun strategiaa

Jaana Lamberg, Touhula Varhaiskasvatus

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326