Ilmasto- ja ympäristötoimia ei saa unohtaa budjettiriihessä!

Haluamme muistuttaa Marinin hallitusta koronakriisiäkin vakavammasta kriisistä, eli ilmastokriisistä. Budjettiriihessä tulee akuutin kriisin hoitamisen lisäksi muistaa, että valtioiden viivyttely ilmastotoimiin ryhtymisessä tekee ratkaisujen löytämisestä kokoajan entistä vaikeampaa.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Demarinuorten puoluekokousaloite vaatii SDP:n puoluehallitusta laatimaan tilannekuvan ja toimenpideohjelman reilusta ekologisesta verouudistuksesta, jossa ilmasto- ja ympäristötoimet rahoitetaan taloudellista eriarvoisuutta vähentävällä tavalla.

“Tarvitsemme sekä kokonaiskuvan ilmasto- ja ympäristötoimista että yksittäisiä kestävämpää kulutusta ohjaavia toimia. Meidän tulee varmistaa, että erilaisten haittaverojen kohdistuminen pienituloisiin estetään. Jotta ilmastotoimiin ylipäätään on varaa, myös aggressiiviseen verosuunnitteluun ja haitalliseen valtion väliseen verokilpailuun on pystyttävä puuttumaan”, vaatii Demarinuorten varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Uudenlaisen talouspoliittisen strategian laatiminen seuraavaan puoluekokoukseen mennessä ei kuitenkaan riitä. Tarvitsemme ilmastotekoja nyt. Demarinuoret toivoo, että SDP ottaa budjettiriihessä keskusteluun esimerkiksi turpeen verotuesta luopumisen.

“On korkea aika luopua turpeen verotuesta. Samalla on huolehdittava turpeen poltosta työllistyvien ihmisten koulututuksesta, työllisyydestä ja tulevaisuudesta. Turpeen päästöt vastaavat mittaluokaltaan koko Suomen henkilöautoliikenteen päästöjä, mikä on kestämätöntä”, toteaa Pinja Perholehto.

Lisätietoja antaa:

Demarinuorten varapuheenjohtaja

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuorten XXVIII liittokokouksen julkilausuma: Hoitajille annettava kunnon korvaus30.8.2020 14:37:09 EESTTiedote

Demarinuoret toivoo hallituksen osoittavan kunnioitusta antamalla kunnon korvauksen koronakriisin eturintamassa toimineille hoitajille. Hoitajat ovat riskeeranneet itsensä ja altistuneet toistuvasti vaaralliselle taudille. Hoitajat eivät ole voineet jäädä etätöihin. Työnantajalla oli valmiuslain voimassaolon aikana (17.3.-16.6.2020) lupa kutsua heidät lomaltaan töihin, määrätä ylitöihin ilman työntekijän suostumusta sekä pidentää irtisanomisaikaa. Hoitajilla ei ole ollut valinnanvaraa.