Vilkas Group Oy

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia

Jaa
Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Korkea polttoaineen hinta pitää ihmisiä kotona ja ohjaa ostoksia verkkoon - ilmasto hyötyy.
Korkea polttoaineen hinta pitää ihmisiä kotona ja ohjaa ostoksia verkkoon - ilmasto hyötyy.

Lehdistötiedote 13.07.2022

Verkkokauppa on peitonnut odotukset toisella vuosineljänneksellä. Uunituore yli 2000 suomalaisen verkkokaupan reaaliaikaista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo 8,5 prosentin euromääräisestä myynnin kasvusta. Indeksiä jo 25 vuotta tuottaneen verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken mukaan kasvu on myönteinen yllätys.

”Torjuntavoitto, niin tätä voisi verkkokaupan vinkkelistä kuvata. Alkuvuonna tehtiin sodan vuoksi suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon. Kynnys lähteä autolla ostosmatkoille vähääkään pidemmälle on selvästi noussut ja siksi ostetaan mieluummin verkosta. Vaikka nyt ostetaan verkosta jo harvemmin kuin korona-aikana, niin kertaostokset ovat reippaasti isompia”, taustoittaa Korkiakoski kasvu-uutista.

Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola yhtyy arvioon odotusten ylittymisestä. Kuluttajatrendit eivät olisi muuten nyt tukeneet verkkokaupan kasvua.

”Ensinnäkin koronan siirtyminen taka-alalle ohjaa kulutusta enemmän palveluihin. Siihen päälle sodan ja kriisien värittämä maailmantilanne tekee ihmiset varovaisemmiksi. Nämä trendit yhdessä olisivat hyvin voineet johtaa verkkokaupan kannalta paljon hankalampaan tilanteeseen. Myös meidän käytössämme olevien tietojen mukaan bensan hinta näyttää vähentäneen kuluttajien ostosmatkoja ja käänteisesti siirtäneen kauppaa verkkoon”, muotoilee Jakola.

Suurin voittaja: Ilmasto!

Kallis polttoaine on ymmärrettävästi polttava ongelma monelle suomalaiselle. Hintavassa bensassa on verkkokaupan kautta kuitenkin myös erittäin merkittävä myönteinen puoli.

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon. Kuluttajakäyttäytyminen siis mukautuu polttoainehintoihin ilmastoystävällisellä tavalla – ostoksia tehdään enemmän verkkokaupassa, jonka keskitetyt kuljetukset minimoivat fossiilipäästöt. Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin samaa tavaramäärää kohti on verrattomasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto”, analysoi Matkahuollon Jakola.

Matkahuolto itse kompensoi 1.7. alkaen kaikki pakettikuljetuksensa hiilineutraaleiksi ja luopuu ensi vuonna kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Vilkkaan Korkiakoski ennakoi ilmastovastuullisuudesta muutenkin yhä merkittävämpää tekijää verkkokaupan kasvulle.

”Verkkokaupan keskitetyt kuljetukset ovat jo nyt huomattavasti ilmastoystävällisempi vaihtoehto, kuin helposti monikymmenkertainen määrä yksittäisiä ostosmatkoja. Ilmastoa ja vastuullisuutta voidaan pohtia myös verkkokaupan fyysisen sijainnin perusteella. Lähellä tuotetut kotimaiset verkkokauppapalvelut ja ilmastoystävällinen logistiikka ovat vastuullisen kuluttajan valinta. Etenemme oikeaan suuntaan, kun vastuulliset toimijat kuten Matkahuolto siirtyvät kohti kokonaan päästöttömiä kuljetuksia”, toteaa Korkiakoski.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Avainsanat

Kuvat

Korkea polttoaineen hinta pitää ihmisiä kotona ja ohjaa ostoksia verkkoon - ilmasto hyötyy.
Korkea polttoaineen hinta pitää ihmisiä kotona ja ohjaa ostoksia verkkoon - ilmasto hyötyy.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye