”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia

Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Korkea polttoaineen hinta pitää ihmisiä kotona ja ohjaa ostoksia verkkoon - ilmasto hyötyy.

Lehdistötiedote 13.07.2022

Verkkokauppa on peitonnut odotukset toisella vuosineljänneksellä. Uunituore yli 2000 suomalaisen verkkokaupan reaaliaikaista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo 8,5 prosentin euromääräisestä myynnin kasvusta. Indeksiä jo 25 vuotta tuottaneen verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken mukaan kasvu on myönteinen yllätys.

”Torjuntavoitto, niin tätä voisi verkkokaupan vinkkelistä kuvata. Alkuvuonna tehtiin sodan vuoksi suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon. Kynnys lähteä autolla ostosmatkoille vähääkään pidemmälle on selvästi noussut ja siksi ostetaan mieluummin verkosta. Vaikka nyt ostetaan verkosta jo harvemmin kuin korona-aikana, niin kertaostokset ovat reippaasti isompia”, taustoittaa Korkiakoski kasvu-uutista.

Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola yhtyy arvioon odotusten ylittymisestä. Kuluttajatrendit eivät olisi muuten nyt tukeneet verkkokaupan kasvua.

”Ensinnäkin koronan siirtyminen taka-alalle ohjaa kulutusta enemmän palveluihin. Siihen päälle sodan ja kriisien värittämä maailmantilanne tekee ihmiset varovaisemmiksi. Nämä trendit yhdessä olisivat hyvin voineet johtaa verkkokaupan kannalta paljon hankalampaan tilanteeseen. Myös meidän käytössämme olevien tietojen mukaan bensan hinta näyttää vähentäneen kuluttajien ostosmatkoja ja käänteisesti siirtäneen kauppaa verkkoon”, muotoilee Jakola.

Suurin voittaja: Ilmasto!

Kallis polttoaine on ymmärrettävästi polttava ongelma monelle suomalaiselle. Hintavassa bensassa on verkkokaupan kautta kuitenkin myös erittäin merkittävä myönteinen puoli.

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon. Kuluttajakäyttäytyminen siis mukautuu polttoainehintoihin ilmastoystävällisellä tavalla – ostoksia tehdään enemmän verkkokaupassa, jonka keskitetyt kuljetukset minimoivat fossiilipäästöt. Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin samaa tavaramäärää kohti on verrattomasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto”, analysoi Matkahuollon Jakola.

Matkahuolto itse kompensoi 1.7. alkaen kaikki pakettikuljetuksensa hiilineutraaleiksi ja luopuu ensi vuonna kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Vilkkaan Korkiakoski ennakoi ilmastovastuullisuudesta muutenkin yhä merkittävämpää tekijää verkkokaupan kasvulle.

”Verkkokaupan keskitetyt kuljetukset ovat jo nyt huomattavasti ilmastoystävällisempi vaihtoehto, kuin helposti monikymmenkertainen määrä yksittäisiä ostosmatkoja. Ilmastoa ja vastuullisuutta voidaan pohtia myös verkkokaupan fyysisen sijainnin perusteella. Lähellä tuotetut kotimaiset verkkokauppapalvelut ja ilmastoystävällinen logistiikka ovat vastuullisen kuluttajan valinta. Etenemme oikeaan suuntaan, kun vastuulliset toimijat kuten Matkahuolto siirtyvät kohti kokonaan päästöttömiä kuljetuksia”, toteaa Korkiakoski.

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote