Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin -palkinto tuuloslaiselle Jari Eerolalle

MTK Säätiö myönsi Jari Eerolalle, Setälä-Eerola Oy, Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin –palkinnon, 10 000 euroa. Tunnustus myönnettiin toiminnasta, jolla on erityisesti tuotu esille ja parannettu maaseudun elinkeinojen mahdollisuuksia tehdä hyvää ilmastotyötä edistäen samalla elinkeinojen ja niiden parissa toimivien ihmisten kokonaishyvinvointia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Palkinto luovutettiin MTK:n liittokokouksessa 15.6.2022 Porissa.

Vasemmalta Liisa Pietola, Esa Härmälä ja Jari Eerola. Kuva: Kaija Stormbom

Jari Eerola on ottanut tilallaan käyttöön lukuisia ilmastoystävällisiä toimintatapoja. Kokeilut ovat olleet ennakkoluulottomia ja kokonaisvaltaisia toimia, joissa on huomioitu toimien vaikutukset maatilan talouteen. Tänä vuonna tilalla investoidaan aurinkovoimaan ja salaojien kunnostukseen. Lisäksi Eerola on ollut aktiivisesti selvittämässä mahdollisuuksia biokaasun hyödyntämistä tilan energialähteenä.

Peltoviljelyssä Eerola on ottanut käyttöön kokonaisvaltaisesti maan kasvukuntoa ja huoltovarmuutta lisäävän hiiliviljelyn. Peltoviljely on muuttunut tilalla kokonaan hiiltä sitovaksi. Tilan naudanlihantuotannon hiilijalanjälkeä on laskettu ja toimenpiteiden vaikutusta seurataan vuosittain. Päätöksentekoa ovat ohjanneet taloudelliset laskelmat. Tehdyt valinnat ovat samalla vähentäneet riippuvuutta ostolannoitteista ja kasvinsuojeluaineista.

Eerolan toimilla on myös sosiaalinen ulottuvuus. Eerola järjesti mm. ilmastoaiheisen peltopiennartapahtuman kesällä 2021, johon osallistui 200 henkilöä. Eerola on myös kertonut tilallaan käyttämistään menetelmistä ja toimien taloudellisista vaikutuksista webinaareissa, tilavierailuilla ja koulutustilaisuuksissa. Lisäksi Eerola on ollut aktiivinen ja osallistunut aiheesta käytäviin keskusteluihin.

Eerola on tarjonnut usealle ilmastoasioista kiinnostuneelle kotimaiselle ja ulkomaalaiselle nuorelle maatalousharjoittelijalle ja työntekijälle mahdollisuuden oppia ja kokeilla asioita käytännössä. Näin Eerola on aktiivisesti - ja omalta osaltaan - pyrkinyt vaikuttamaan ilmastoystävällisten ratkaisujen nopeampaan leviämiseen maataloussektorilla.

Eerolan tilalla on huomioitu ilmastovaikutukset myös korvausinvestoinneissa. Esimerkkeinä valaistus, ilmanvaihto, peltotyökoneiden mitoitukset ja polttoaineen kulutus.

• Jarin suuri haave ja tämänhetkinen työkohde on saada myös oman tilan lannat ja sivuvirrat kaasutettua biokaasuksi, hakemuksessa todetaan.

Palkinnon luovuttivat MTK Säätiön puheenjohtaja Esa Härmälä.

Kolmihenkisen raadin puheenjohtajana toimi Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) pääsihteeri Petteri Taalas sekä jäseninä Kuopion piispa Jari Jolkkonen ja MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Jari Eerola, maanviljelijä, jari.eerola@setala-eerola.fi, 050 540 5899

Petteri Taalas, pääsihteeri, WMO, ptaalas@wmo.int, +41795167124

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, liisa.pietola@mtk.fi, 050 438 4014

Vasemmalta Liisa Pietola, Esa Härmälä ja Jari Eerola. Kuva: Kaija Stormbom

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.