Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

”FA:n hallitus linjasi vuonna 2017, että finanssiala tukee kansainvälistä tavoitetta rajoittaa maapallon keskilämpötilan nousu puoleentoista asteeseen Pariisin ilmastonmuutostavoitteiden mukaisesti”, toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi totesi Finanssiala ry:n vuotuisissa kesäjuhlissa keskiviikkona Helsingissä.

Finanssiala ry kysyi jäseniltään ilmastoteoista luotonannossa, rahastoissa, maksuliikenteessä ja vakuuttamisessa. 78 prosenttia kyselyyn vastanneista yhtiöistä ottaa ilmastonmuutoksen huomioon liiketoiminnassaan.

”Teimme hallituksen ilmastotavoitteesta kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen viime vuoden kesäkuussa. Sen kautta osallistumme Suomen tapaan toteuttaa globaalia kestävän kehityksen Agenda 2030 –toimintaohjelmaa. Seuraamme hallituksemme asettaman ilmastotavoitteen toteutumista viiden vuoden ajan”.

Finanssiala ry työsti yhdessä jäsenyhtiöidensä kanssa raportointimallin toimenpidesitoumuksen tavoitteiden mittaamiseksi.

”Vuotuista FA:lle raportointia varten valittiin indikaattoreista osa. Tulokset ovat suuntaa-antavia, muun muassa siksi, että tuloksia on osittain saatu vain puolelta vuodelta. Finanssialan ilmastoteoista voimme raportoida tarkemmin ensi vuonna, koska meillä on silloin saatavilla koko vuoden luvut”, Kauppi toteaa.

Ilmastonmuutoksen indikaattoreilla FA voi jatkossa kuvata koko finanssialan toimia ilmastonmuutoksen hillinnässä. Indikaattorien käytöstä yhtiöt päättävät itse. Indikaattorit on FA:n suosituksessa valittu Financial Stability Boardin ohjeiden “Recommendation on Climate-related Financial Disclosures” perusteella. FAn jäsenyhtiöt raportoivat toimenpidesitoumusta varten ilmastoteoista sijoitustoiminnan, luotonannon, vahinkovakuuttamisen ja maksuliikenteen osalta.

Kysely indikaattoreiden käytöstä toteutettiin webropol-kyselynä huhti-toukokuussa 2019. Kysely lähetettiin FA:n 45 jäsenyhtiölle, joista 23 vastasi kyselyyn. Yhtiöiden konserni- ja ryhmärakenteiden takia 45 yhtiötä kattaa kaikki Finanssiala ry:n jäsenet. Se tarkoittaa käytännössä, että yli 70 prosentilta jäsenistä on saatu vastaus.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.