Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

”FA:n hallitus linjasi vuonna 2017, että finanssiala tukee kansainvälistä tavoitetta rajoittaa maapallon keskilämpötilan nousu puoleentoista asteeseen Pariisin ilmastonmuutostavoitteiden mukaisesti”, toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi totesi Finanssiala ry:n vuotuisissa kesäjuhlissa keskiviikkona Helsingissä.

Finanssiala ry kysyi jäseniltään ilmastoteoista luotonannossa, rahastoissa, maksuliikenteessä ja vakuuttamisessa. 78 prosenttia kyselyyn vastanneista yhtiöistä ottaa ilmastonmuutoksen huomioon liiketoiminnassaan.

”Teimme hallituksen ilmastotavoitteesta kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen viime vuoden kesäkuussa. Sen kautta osallistumme Suomen tapaan toteuttaa globaalia kestävän kehityksen Agenda 2030 –toimintaohjelmaa. Seuraamme hallituksemme asettaman ilmastotavoitteen toteutumista viiden vuoden ajan”.

Finanssiala ry työsti yhdessä jäsenyhtiöidensä kanssa raportointimallin toimenpidesitoumuksen tavoitteiden mittaamiseksi.

”Vuotuista FA:lle raportointia varten valittiin indikaattoreista osa. Tulokset ovat suuntaa-antavia, muun muassa siksi, että tuloksia on osittain saatu vain puolelta vuodelta. Finanssialan ilmastoteoista voimme raportoida tarkemmin ensi vuonna, koska meillä on silloin saatavilla koko vuoden luvut”, Kauppi toteaa.

Ilmastonmuutoksen indikaattoreilla FA voi jatkossa kuvata koko finanssialan toimia ilmastonmuutoksen hillinnässä. Indikaattorien käytöstä yhtiöt päättävät itse. Indikaattorit on FA:n suosituksessa valittu Financial Stability Boardin ohjeiden “Recommendation on Climate-related Financial Disclosures” perusteella. FAn jäsenyhtiöt raportoivat toimenpidesitoumusta varten ilmastoteoista sijoitustoiminnan, luotonannon, vahinkovakuuttamisen ja maksuliikenteen osalta.

Kysely indikaattoreiden käytöstä toteutettiin webropol-kyselynä huhti-toukokuussa 2019. Kysely lähetettiin FA:n 45 jäsenyhtiölle, joista 23 vastasi kyselyyn. Yhtiöiden konserni- ja ryhmärakenteiden takia 45 yhtiötä kattaa kaikki Finanssiala ry:n jäsenet. Se tarkoittaa käytännössä, että yli 70 prosentilta jäsenistä on saatu vastaus.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.