Ilmastonmuutos ja kestävyyskriisi kirittävät markkinoiden muutosta – nyt myös maailman viheliäisiä ongelmia ratkotaan yritysten ja startupien yhteistyönä

Nykyinen elintasomme on saavutettu käyttämällä luonnonresursseja tavalla, joka aiheuttaa monia viheliäisiä ongelmia. Viimeiset kolme vuotta ovat olleet historian kuumimmat. Kuluttava globaali keskiluokka kasvaa vuosittain 140 miljoonalla henkilöllä.

Isot yritykset ja startupit pohtivat Suomenlinnassa ajatushautomo Demos Helsingin johdolla, miten kestävämpään liiketoimintaan tähtäävä yhteistyömalli voisi entisestään kehittyä tulevaisuudessa. Isoista yrityksistä mukana olivat S-ryhmä, Granlund, Coor ja Bonava. Startupeista ResQ Club, Fourdeg, Nomenal ja Go Far-a-day. Edessä vasemmalla Demos Helsingin resurssiviisaan talouden asiantuntija Satu Lähteenoja.

Maailman suurimmat ongelmat, kuten ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat vaikuttavat meihin kaikkiin: kuluttajiin, yrityksiin ja markkinoihin. Tarvitaan uusia, nopeasti skaalautuvia ratkaisuja hyvinvoinnin ylläpitämiseen vähemmillä resursseilla.

Ajatushautomo Demos Helsingin ja Aalto-yliopiston tuoreeltaan valmistuneessa Bees and Trees -hankkeessa suurten yritysten ja startupien välille on kehitetty uuteen kestävämpään liiketoimintaan tähtäävä yhteistyömalli. Mallia ovat olleet etujoukoissa kehittämässä ja testaamassa S-ryhmä, Bonava, Granlund ja Coor sekä useita energia- ja resurssifiksuja palveluja kehittäviä startupeja.

Startupeissa syntyy paljon radikaaleja innovaatioita, mutta resursseja skaalata ideoita laajempaan käyttöön ei aina välttämättä ole. Isoille yrityksille joustava yhteistyö startupien kanssa on taas omaa kiihdyttämöohjelmaa pienempi investointi.

S-ryhmän kumppaniksi yhteistyökokeiluun valikoitui ruokahävikin vähentämiseen erikoistunut startup ResQ Club. Suuri asuntorakennuttaja Bonava haki yhteistä maaperää älykkäisiin lämmitysjärjestelmiin erikoistuneen Fourdegin kanssa. Rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijakonserni Granlund kokeili, miten tekstiviestihälytyksiin erikoistuneen Go Far-A-Dayn työkalulla voisi vaikuttaa ympäristöystävällisiin valintoihin heidän hallinnoimien rakennustensa käyttäjien keskuudessa. Muun muassa kiinteistöpalveluja tarjoava Coor yhdisti voimansa ohjelmisto-startup Nomenalin kanssa, joka kerää dataa kiinteistöjä käyttävien ihmisten käyttäytymisestä ja tuntemuksista kiinteistöissä.

– Yritysten ja startupien yhteistyö on ollut viime vuosina kuuma aihe. Startup-yhteistyötä eivät enää tee pelkät IT-firmat, vaan myös yhä useammat kuluttajabisneksessä olevat yritykset. Kyse ei ole vain innovaatioiden metsästämisestä, vaan suuremmasta ajattelutavan muutoksesta. Parhaat ratkaisut eivät synny yksin, vaan yhteistyössä hyvin erilaisten toimijoiden välillä, Demos Helsingin resurssiviisaan talouden asiantuntija  Satu Lähteenoja sanoo.

Bees and Trees – pienten ja suurten yritysten yhteistyö radikaaleissa innovaatioissa kuluttaja-cleantechin alueella on Tekesin Cleanweb-ohjelman rahoittama hanke ja osa Demos Helsingin Peloton Club -vertaishautomoa. Lataa Bees and Trees -julkaisu Demos Helsingin sivuilta.

Tervetuloa julkistustilaisuuteen Ravintola Jackieen ti 5.6. klo 14.30-17.30 (Iso Roobertinkatu 21). Tilaisuuden ohjelma ja aikataulut on esitelty täällä

5 vinkkiä – näin iso yritys ja startup lähtevät muuttamaan yhdessä maailmaa

1. Visio ja tuote saatava kohtaamaan. Paras lähtökohta yhteistyölle on, kun isolla yrityksellä on selkeä uudistumisen tarve ja startupilla siihen ratkaisua tarjoava tuote, jossa tuotekehitys ei ole ihan alkutekijöissään.

2. Yhteistyö on strateginen valinta. Yhteistyön ja yhteistyölle määriteltyjen tavoitteiden on oltava linjassa kunkin toimijan strategian kanssa. Tämä koskee niin isoja yrityksiä kuin startupeja. Yhteistyömahdollisuuksia kannattaa aina kartoittaa useamman potentiaalisen toimijan kanssa.

3. Odotukset on viestittävä selkeästi. Kukin yritys, pieni tai iso, puhuu tärkeimmistä tavoitteistaan omalla tavallaan. Omat odotukset on tärkeä kommunikoida partnerille selvästi.

4. Luottamus on avain yhteistyöhön. Luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa ja yhdessä tekemistä. Toisaalta: jos luottamusta tai hyvää yhteyttä ei synny, ei yhteistyötä kannata jatkaa pidemmälle.

5. Sopiva vauhti ja selkeät tavoitteet. Iso yritys on usein hitaampi päätöksissä ja etenemisessä kuin pieni. Isot yritykset voivat oppia lean-kehittämistä pieniltä. Suunnittelu, sopimukset ja tavoitteiden asettaminen ohjaavat sekä sitouttavat molempien työtä.

Mechelininkatu 3 D

Kutsu: Kasvun rajoista jo vuosikymmeniä varoittanut Rooman Klubi täyttää 50 vuotta – “Ihmiset tarvitsevat kaksi planeettaa selvitäkseen, kun vain yksi on saatavilla”13.9.2018 11:45Kutsu

KUTSU 26.4. Teknologiajättien valta kasvaa – kuinka pohjoismainen yhteiskunta vastaa? Demos Helsinki julkaisee The Nordic Digital Promise -vision20.4.2018 14:22Kutsu

Ihmiset, laitteet ja kaikki niiden ympärillä oleva on tänä päivänä kytketty toisiinsa triljoonilla pienillä sensoreilla. Facebookin ja Googlen kaltaiset teknologiajätit kasvattavat valtaansa. Millaisia jännitteitä tämä synnyttää pohjoismaisessa yhteiskunnassa? The Nordic Digital Promise on ajatushautomo Demos Helsingin julkaisu, joka luo vision hyperkonnektiivisen yhteiskunnan rakentumisesta pohjoismaisten vahvuuksien varaan. Julkaisutilaisuus järjestetään Demos Helsingin toimistolla torstaina 26.4. klo 16-18.

Miten tehdä maailman kiinnostavimpia kaupunkeja? Re:vitalizing city tuo kaupunkigurut yhteen Helsingissä perjantaina 18.8.2017 15:00-17:3011.8.2017 13:44Tiedote

Kaupunkiympäristöt ovat muutoksessa. Yhteisölliset ja lyhyen tähtäimen urbaanit hankkeet kuten korttelijuhlat ja popup-palvelut luovat viihtyisämpää kaupunkia. Samaan aikaan kaupunkeihin suunnitellaan massiivisia rakennushankkeita. Miten Keski-Pasilan Tripla ja Sompasauna mahtuvat samaan kaupunkiin? Miten kaupungeissa otetaan huomioon kaupunkikehityksen eri tasot ja tehdään maailman kiinnostavimpia kaupunkeja, jotka hyötyvät Euroopan unionin investoinneista?