Ilmastonmuutos puhuttaa Museopäivillä Tampereella

Valtakunnallisilla museopäivillä Tampereella 15.–17.5.2019 nostetaan keskusteluun museoiden rooli ilmastonmuutoksen vaikutusten ehkäisyssä. Media on tervetullut kuuntelemaan esityksiä, haastattelemaan asiantuntijoita ja perehtymään ajankohtaiseen aiheeseen museoiden näkökulmasta.

Museopäivien keynote-puhuja Henry McGhie (UK) on tutkinut museoiden mahdollisuuksia vastata tämän päivän ympäristöhaasteisiin ja edistää kestävää kehitystä.

Museopäivien kansainvälinen keynote-puhuja Henry McGhie (UK) on aktiivinen toimija ilmastonmuutoskeskustelun avaajana museoalalla. Manchesterin yliopiston yliopistomuseossa työskennellyt McGhie on tutkinut museoiden mahdollisuuksia vastata tämän päivän ympäristöhaasteisiin ja edistää kestävää kehitystä. Hän oli järjestämässä ensimmäistä museoiden ympäristösymposiumia Iso-Britanniassa ja on Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Kestävän kehityksen työryhmässä. Henry McGhie sanoo, että museot ovat monessa suhteessa avainasemassa, kun on kyse ympäristöasioista:

– Museoilla on paljonmahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja edistää Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden toteutumista. Juuri siksi kaikkien museoiden ja museoiden työntekijöiden tulee huomioida ympäristönäkökulma työssään. Museoihin luotetaan ja museoiden työtä arvostetaan, ja tuomalla ympäristönäkökulmat ja tutkitun tiedon yleisön tietoisuuteen museot voivat rohkaista muitakin toimimaan ympäristön hyväksi.

Tutkija Ville Lähde tarjoaa tiiviin paketin tutkittua tietoa ympäristökysymyksistä. Mistä puhutaan, kun viitataan ilmastonmuutokseen, ympäristökysymyksiin tai maapallon resurssien viisaaseen käyttöön?

Museopäivien ilmastokokonaisuuden täydentää tutkija Mari Viita-aho, joka tekee väitöskirjaa museoiden toiminnasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Lisäksi useat museot esittelevät toimintaansa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Juha Hurme ja Satu Ojala puhuvat työelämän murroksesta

Museopäivillä puhutaan myös muuttuvasta museotyöstä ja työelämän murroksesta. Palkittu kirjailija ja teatteriohjaaja Juha Hurme tarkastelee aikaa fysiikan, evoluution, ihmiskunnan ja ihmisyksilön näkökulmasta.Työelämän murroksesta puhuu työelämäntutkimuksen dosentti Satu Ojala Tampereen yliopistosta.

Museopäivien ohjelmaan kuuluu lisäksi Museopalkintogaala, Suomen museoliiton vuosikokous sekä keskusteluja, työpajoja ja retkiä lähiseudun museokohteisiin.

Valtakunnalliset museopäivät pidetään Tampereella 15.–17.5.2019 teemalla: Ilmasto & muutos – Asiaa muuttuvasta museomaailmasta ilmastonmuutoksen ja työelämän murroksen keskellä. Suomen museoliitto järjestää Museopäivät yhteistyössä Tampereen kaupungin, Museokeskus Vapriikin, Postimuseon, Tampereen taidemuseon, Muumimuseonja Työväenmuseo Werstaan kanssa.

Media on tervetullut kuuntelemaan esityksiä, haastattelemaan asiantuntijoita ja perehtymään museotyöhön tavanomaista poikkeavasta näkökulmasta. Ilmastonmuutoskokonaisuus on torstaina 16.5. kello 9–12 Tampere-talossa. Median osallistumisesta Museopäiville ja asiantuntijahaastatteluista sovitaan etukäteen.

Koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila
Leena.tokila@museoliitto.fi

Median haastattelupyynnöt ja akkreditointi Museopäiville
Viestintäpäällikkö Nelli Korpi
nelli.korpi@museoliitto.fi

Poliitikot työharjoittelussa museoissa 26.-30.8.201920.8.2019 09:55:11 EESTTiedote

Suomen museoliiton koordinoima Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikko tuo yli 60 päättäjää tutustumaan museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Perinteisen museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien digitointia tai näyttelyn rakentamista. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa.