Ilmastonmuutosta torjumassa – puhtaasti ravituilla pelloilla

Eduskunnan kansalaisinfossa Helsingissä etsitään tänään 25.10.2017 vastauksia siihen, millaisilla käytännön toimilla viljelijät voivat osaltaan toteuttaa ilmastopolitiikan kannalta tärkeää tavoitetta muuttaa viljelymaat hiilen lähteestä hiilinieluksi. Keskeinen toimenpide on rikastuttaa maaperän hiilipitoisuutta orgaanisilla maanparannusaineilla ja lannoitteilla. Maaperän puhtautta ei kuitenkaan saa vaarantaa, muistuttaa MTK.

Monet nykyiset viljelykäytännöt voivat lisätä maaperässä olevaa hiilen määrää ja hillitä sen haihtumista hiilidioksidina, mutta kansallisen ja kansainvälisen politiikan ja päätöksenteon on mahdollistettava se käytännön tekijöille – viljelijöille.

– Ilmastotoimien todentaminen on myös keskeistä. Esimerkiksi peltojen hiilipitoisuuksien mittaukset tulisi olla osa viljavuusanalyysiä, muistuttaa MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Maaperän multavuuden lisääminen hiilipitoisilla maanparannusaineilla tai lannoitteilla ovat maatalouden ilmastotoimia, joihin ollaan parhaillaan kannustamassa.

– Hiilisyötteiden on päädyttävä pellolle puhtaina. Ravintoketjussa rikastuvilta orgaanisilta haitta-aineilta ei saa enää sulkea silmiä, sanoo MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Ulkomaisten lannoitteiden ja kierrätyslannoitteiden osalta on olennaista pitää huoli, että tuotteet eivät vaaranna maan puhtautta. Uhkana maaperän puhtaudelle ovat myös kotimaiset orgaanisia haitta-aineita sisältävät yhdyskuntalietteet, joista jopa 40 % päätyy nykyisin pelloillemme.

– Kierrätysravinteet ovat lähtökohtaisesti hieno ja tärkeä asia, kunhan voidaan olla varmoja, että ne täyttävät tietyt kriteerit. Likaisia eriä ei saa pelloillemme päätyä, Pietola toteaa.

Koko yhteiskunnan on kannettava vastuu siitä, että kierrätysravinteet ovat riittävästi puhdistettuja. Ratkaisuksi MTK ehdottaa jätevesimaksujen korottamista.

Hiili pellossa – ilmastonmuutosta torjumassa -tilaisuudessa on myös YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestöjen edustaja tuomassa kansainvälistä näkökulmaa mukaan keskusteluihin.

Vaikka eri maiden peltojen ja nurmien hiilitalouden vertailussa on omat ongelmansa, voimme silti oppia toisten maiden kokemuksista. On oleellista, että laskenta on läpinäkyvää ja viljelijät yhdessä tiedostavat mahdollisuudet, joita kukin voi pelloillansa soveltaa maaperä- ja sääolojen mukaan, MTK painottaa.

Tilaisuus on MTK:n, Maaseutu- ja erävihreiden sekä e2 ajatuspajan järjestämä.

Antti Sahi, toiminnanjohtaja, MTK, puh. 0400 804 496
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.