Ilmastonmuutosta torjumassa – puhtaasti ravituilla pelloilla

Eduskunnan kansalaisinfossa Helsingissä etsitään tänään 25.10.2017 vastauksia siihen, millaisilla käytännön toimilla viljelijät voivat osaltaan toteuttaa ilmastopolitiikan kannalta tärkeää tavoitetta muuttaa viljelymaat hiilen lähteestä hiilinieluksi. Keskeinen toimenpide on rikastuttaa maaperän hiilipitoisuutta orgaanisilla maanparannusaineilla ja lannoitteilla. Maaperän puhtautta ei kuitenkaan saa vaarantaa, muistuttaa MTK.

Monet nykyiset viljelykäytännöt voivat lisätä maaperässä olevaa hiilen määrää ja hillitä sen haihtumista hiilidioksidina, mutta kansallisen ja kansainvälisen politiikan ja päätöksenteon on mahdollistettava se käytännön tekijöille – viljelijöille.

– Ilmastotoimien todentaminen on myös keskeistä. Esimerkiksi peltojen hiilipitoisuuksien mittaukset tulisi olla osa viljavuusanalyysiä, muistuttaa MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Maaperän multavuuden lisääminen hiilipitoisilla maanparannusaineilla tai lannoitteilla ovat maatalouden ilmastotoimia, joihin ollaan parhaillaan kannustamassa.

– Hiilisyötteiden on päädyttävä pellolle puhtaina. Ravintoketjussa rikastuvilta orgaanisilta haitta-aineilta ei saa enää sulkea silmiä, sanoo MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Ulkomaisten lannoitteiden ja kierrätyslannoitteiden osalta on olennaista pitää huoli, että tuotteet eivät vaaranna maan puhtautta. Uhkana maaperän puhtaudelle ovat myös kotimaiset orgaanisia haitta-aineita sisältävät yhdyskuntalietteet, joista jopa 40 % päätyy nykyisin pelloillemme.

– Kierrätysravinteet ovat lähtökohtaisesti hieno ja tärkeä asia, kunhan voidaan olla varmoja, että ne täyttävät tietyt kriteerit. Likaisia eriä ei saa pelloillemme päätyä, Pietola toteaa.

Koko yhteiskunnan on kannettava vastuu siitä, että kierrätysravinteet ovat riittävästi puhdistettuja. Ratkaisuksi MTK ehdottaa jätevesimaksujen korottamista.

Hiili pellossa – ilmastonmuutosta torjumassa -tilaisuudessa on myös YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestöjen edustaja tuomassa kansainvälistä näkökulmaa mukaan keskusteluihin.

Vaikka eri maiden peltojen ja nurmien hiilitalouden vertailussa on omat ongelmansa, voimme silti oppia toisten maiden kokemuksista. On oleellista, että laskenta on läpinäkyvää ja viljelijät yhdessä tiedostavat mahdollisuudet, joita kukin voi pelloillansa soveltaa maaperä- ja sääolojen mukaan, MTK painottaa.

Tilaisuus on MTK:n, Maaseutu- ja erävihreiden sekä e2 ajatuspajan järjestämä.

Antti Sahi, toiminnanjohtaja, MTK, puh. 0400 804 496
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.