Ilmastopaneeli: Suomen on kiristettävä päästövähennystavoitteitaan Pariisin sopimuksen toteuttamiseksi

Ilmastopaneelista kuvassa Kristiina Regina (vas), Marja Järvelä, Maria Kopsakangas-Savolainen, Markku Kanninen, Markku Ollikainen, Yrjö Viisanen ja Lassi Linnanen.

Ilmastopaneelin mukaan Suomessa on vähennettävä päästöjä 85–100 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, jotta Suomi saavuttaa Pariisin ilmastokokouksessa sovitut globaalit tavoitteet. Jo vuoteen 2030 mennessä päästöjä on vähennettävä 44–66 prosenttia vuoden 1990 määristä.

“Suomessa on tehtävä jatkossa kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa. Nykyinen kirjaus 80 prosentin vähimmäistavoitteesta vuoteen 2050 mennessä ei riitä. Myös vuoden 2030 päästövähennystavoitetta on tiukennettava. Monet muut Euroopan maat ovat jo näyttäneet esimerkkiä ja tiukentaneet tai aikovat tiukentaa omia kansallisia tavoitteitaan”, paneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen sanoo.

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sekä päästöjen vähentämistä että merkittäviä maankäyttösektorin hiilinieluja. Kansalliseen keskipitkän aikavälin suunnitelmaan on kirjattu päästövähennystavoitteen lisäksi tavoite hiilineutraaliudesta. Hiilineutraalius on Ilmastopaneelin mukaan Suomelle tärkeä välivaihe, mutta ei riitä lopulliseksi tavoitteeksi. Suomen tulee Ilmastopaneelin mukaan saavuttaa hiilineutraalius pian vuoden 2030 jälkeen, ja aivan viimeistään vuonna 2045.

“Suomella on mahdollisuus saavuttaa ilmastotavoitteensa metsien hiilinielujen ansiosta monia muita maita helpommin. Suomen tulee osaltaan kantaa oikeudenmukainen globaali vastuunsa Pariisin sopimuksen toteuttamisessa. Tämä toteutuu parhaiten saavuttamalla ensiksi hiilineutraalius ja tuottamalla sitten negatiivia päästöjä”, puheenjohtaja Ollikainen sanoo.

Ilmastopaneeli julkisti tänään riippumattoman arvionsa Suomen pitkän tähtäimen ilmastopolitiikasta. Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen pyysi Ilmastopaneelilta näkemystä pitkän aikavälin päästövähennystavoitteen riittävästä kunnianhimosta, ja muista tavoitteen kannalta huomioitavista seikoista. Ilmastopaneelin näkemys perustuu vuonna 2015 Pariisissa solmitun ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisiin arvioihin globaaleista hiilibudjeteista ja tieteellisessä kirjallisuudessa sovellettuihin ilmastopolitiikan oikeudenmukaisuuskriteereihin.

Lisätietoja:

Markku Ollikainen, Ilmastopaneelin puheenjohtaja ja ympäristöekonomian professori, Helsingin yliopisto, puh. 050 415120, etunimi.sukunimi@helsinki.fi

Jyri Seppälä, Kestävän kulutuksen ja tuotannon professori, Suomen ympäristökeskus SYKE, puh. 040 740 1708, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Kuvat

Ilmastopaneeli
Mechelininkatu 3d

Ilmastopaneeli on ilmastokysymyksiin perehtyneen 15 suomalaisen huippututkijan riippumaton ja monitieteinen ryhmä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi