Ilmastoystävällistä rahastosijoittamista on tarjolla jo nyt

Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi kannattaa valtiovarainministeri Katri Kulmunin ehdotusta hillitä ilmastonmuutosta rahastosijoittamisella. Kulmuni osuu naulan kantaan todetessaan, että kansalaisille pitää tarjota lisää houkuttelevia ja kestäviä sijoituskohteita.

Kulmuni on esittänyt perustettavaksi valtion ilmastorahastoa, jolla tuettaisiin suomalaisen teollisuuden vihertymistä, päästöjen vähentämistä sekä uutta ilmastoystävällistä teknologiaa. Rahastoon voisivat sijoittaa ministerin mielestä myös kansalaiset.

”Rahoituksen kohdentaminen talouden vihertymiseen on tärkeää. Kansalaisten rahastosijoittamisen yhdistämistä valtiolliseen rahastoon on syytä tarkoin harkita ja miettiä, että onko se tarpeen. Miljoona suomalaista sijoittaa jo tänä päivänä finanssialan toimijoiden tarjoamiin sijoitusrahastoihin. Näiden rahastojen kautta on jo mahdollista sijoittaa kestäviin kohteisiin,  ja jatkossa meillä on tarjolla entistä enemmän esimerkiksi ilmastoystävällisiä rahastoja”, toteaa Kauppi.

Kaupin mukaan ilmastoystävällisten rahastojen toimintaa tukee entisestään EU:ssa saatu sopu kestävän yritystoiminnan kriteereistä.

”Monet muutkin kestävän rahoituksen EU-hankkeet tukevat vihreää rahastosijoittamista, kunhan niiden sisältö määritellään oikein. Tulevaisuudessa esimerkiksi kestäviin kohteisiin sijoittaville rahastoille on mahdollista saada EU:n ympäristömerkki. Rahastojen toiminnalle ja markkinoinnille on olemassa muutenkin selkeät EU:n laajuiset pelisäännöt.”

Kauppi toivoo, että suomalaisten sijoitusrahastojen toimintaa ei vaikeuteta esimerkiksi institutionaalisille sijoittajille kaavailulla osinkojen uudella lähdeverolla.

”On tärkeää, että sen mahdolliset vaikutukset selvitetään tarkoin, kuten hallitusohjelmassa on luvattu. Lähdevero saattaisi pienentää rahastojen mahdollisuutta tukea kestävää kehitystä, ja sillä olisi vaikutusta miljoonan suomalaisen rahastosijoittajan tuottoihin. Rahastosijoittaminen on koko kansan harrastus: 39 prosenttia sijoittajista on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä.”

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.