Ilmiöitä ja keskusteluja - Monta ääntä on Turun Kirjamessujen ohjelmallinen teema vuonna 2017

Tiedote 4.9.2017. Turun Kirjamessujen tämän vuoden ohjelma koostuu erilaisista Suomen äänistä. Maamme monet äänet kaikuvat Turun Messukeskuksessa 6.-8.10.

Kuvatekst 1: Suomen vanhimmat Kirjamessut esittelevät tänä vuonna n. 770 esiintyjää Turun Messukeskuksessa. Kuvaaja Harri A. Sundell.

Suomen vanhimmat alan messut järjestetään nyt jo 26:nnen kerran. Mukana on 770 esiintyjää, 500 ohjelmanumeroa ja yli 100 ohjelmatuottajaa. Uutta messuilla ovat mm. tekstiretriitti ja cosplay. Messuille osallistuvat suuret ja pienemmät kustantamot sekä lukuisat liitot ja yhdistykset.

Tämän vuoden tapahtuman ohjelmatuotannosta ovat vastanneet kirjailijat Tommi Kinnunen ja Salla Simukka. Heitä on työssä avustanut kirjailija Siri Kolu.

Samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa järjestetään myös Turun Ruoka- ja Viinimessut.

Messujen avajaisia vietetään perjantaina 6.10. kello 13. Esiintyjinä ovat mm. akateemikko Eva-Mari Aro ja Tanssiteatteri Eri.

Suomen Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto ja Tirlittan-palkinto jaetaan messuilla sunnuntaina. Messuilla julkistetaan myös mm. Runo-Kaarina -kilpailun voittaja ja Nihil Interit.

Suomen juhlavuosi on tämän vuoden punainen lanka

- Johtoajatuksemme vuoden 2017 messujen ohjelmaa laadittaessa on ollut teema Yksi maa - monta ääntä. Olemme pyrkineet saamaan ohjelmakattaukseen mukaan mahdollisimman paljon niitä erilaisia ääniä, joista 100-vuotiaan maamme kirjallisuus on muodostunut historiassa ja nykyään. Myös sellaisia ääniä, joita ei ehkä aiemmin ole niin usein kuunneltu, kuvailevat Simukka ja Kinnunen ohjelmatyötään.

Turun Kirjamessuilla esiintyvät päivien aikana mm. Lenita Airisto, Jenni Haukio, Koko Hubara, Tuomas Kyrö, Miki Liukkonen, Leena Lehtolainen, Mikko Saarela & Martti Syrjä  ja Kjell Westö.

Lisäksi saadaan kirjailijavieraita mm. Ruotsista ja Virosta. Muun muassa ruotsalaisen dekkaritaivaan uusin tähti Mattias Edvarsson, Denise Rudberg ja Martin Österdahl. Palkittu sarjakuvataiteilija Liv Strömquist on tulossa Turkuun. Elokuvan ja teatterin maailmasta tunnettu virolainen Ilmar Taska osallistuu niin ikään Turun Kirjamessuille.

Cosplay, scifi, kauhu, spefi ja sarjakuva

Erottuvaa messuohjelmaa tuottava Turun Kirjamessut on tänä vuonna poikkeuksellisen persoonallinen. Sunnuntaina 8.10. messuilla on nimittäin cosplay-päivä, ja kaikki rooliasussa paikalle tulevat ”cossaajat” pääsevät maksuttomasti tapahtumaan. Asiantuntijaraati myös palkitsee parhaat asut.

- Erityisen paljon on luvassa spekulatiiviseen fiktioon painottuvaa ohjelmaa. Mukana ovat kotimaisen spekulatiivisen fiktion kiinnostavat nimet kuten Johanna Sinisalo, Helena Waris, Pasi Ilmari Jääskeläinen, Tiina Raevaara, Marko Hautala, Elina Rouhiainen ja Siiri Enoranta.

Lapsille tarinoiden kylä

Lapsiyleisölle messuilla on uusi alueensa, jossa eräänlainen tarinoiden kylä kutsuu lapset luokseen kuulemaan kirjallisuudesta ja tekemään itsekin sanataidetta. Lasten alueella on koko messujen ajan ohjelmaa ääneenluvusta sanataidetyöpajoihin ja laululeikkituokioista suosikkikirjailijoiden kohtaamisiin. Alueella on mm. messukirjasto, jonka kirjoja voi lukea ja katsella alueella.

- Koululaisperjantaina on paljon nuortenkirjallisuusohjelmaa, ja sitä löytyy myös Nuorisokirjailijoiden ja Äidinkielen opettajien osastoilta, sanoo Simukka ja kannustaa koululaisia mukaan.

Turun koululaiset osallistuvat nyt toisen kerran suurella joukolla Suunnista kirjaan -tempaukseen. Tietokirjallisuuden edistämiskeskus, Turun kaupunki Suomen tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajien liitto ovat mukana tässä koululaisten messuille sijoittuvassa kulttuurielämyksessä.

Suuri lukuseikkailu on mukana ohjelmassa Topeliuksen koulun kuudesluokkalaisten haastattelutilaisuutena kirjailijoille. Messuilla puhutaan myös poikien lukemisesta, sateenkaariaiheista lasten- ja nuortenkirjallisuudessa ja siitä, saako nuortenkirjoissa kiroilla.

Mistä yhteiskunta haluaa puhua ja mistä kannattaisi puhua?

Kun tietoa tulvii joka puolelta, voi olla vaikea hahmottaa, mikä kaikki tieto on tärkeää ja mikä vähemmän olennaista.

- Turun Kirjamessujen tietokirjallisuusohjelma pyrkii omalta osaltaan vastaamaan kysymykseen siitä, mitä meidän tulisi tietää juuri nyt. Sellaiset aiheet kuten ilmastonmuutos, eettinen ruuantuotanto, väestön ikääntyminen, tiedon luotettavuus, rasismin ja nationalismin nousu ja internetin vihapuhe tulevat lähelle meitä jokaista, tahdoimme tai emme. Siksi on merkityksellistä, että niistä on olemassa tutkittua tietoa ymmärrettävässä muodossa, kuvailee Salla Simukka.

Muun muassa messujen Vihapaneelissa perjantaina 6.10. toimittaja Johanna Vehkoo ja sarjakuvataiteilija Emmi Nieminen käsittelevät vihan ja inhon internetiä. Puhetta kuullaan mm. siitä, ketkä joutuvat herkimmin vihapuheen kohteiksi.

Mihin maailma on menossa? kyselevät messuohjelmassa puolestaan arkkipiispa Kari Mäkinen, toimittaja ja kirjailija Heikki Aittokoski ja teatterinjohtaja Tiina Lindfors.

Kirjailijaliiton ohjelmassa lauantaina keskustellaan mm. kustannusalan murroksesta ja lapsen lukuinnosta. Suomalainen kirjallisuus maailmalla -aiheesta keskustelevat Paula Havaste, Petri Tamminen ja J.S. Meresmaa.

Diakonia-ammattikorkeakoulun neljännen vuoden tulkkiopiskelijat tulkkaavat osan Kirjamessujen esityksistä viitotulle puheelle.

Messujen aikaan on myös monia oheistapahtumia. Uutuutena on mm. Pienen Kirjapuodin runousaamiainen lauantai- ja sunnuntaiaamuna. Arkkipiispan työryhmä Valoa yössä järjestää puolestaan Turun Tuomiokirkossa perjantaina Sanaa kuulemassa” -lukuillan.

Turun Kirjamessut 6.-8.10.
Avoinna 6.-7.10. klo 10-18 ja 8.10. klo 10-17

Messuohjelma: www.kirjamessut.fi sekä TS Opus

Lisätiedot messuista:

#Kirjamessut #Turku #MontaÄäntä

IG turunmessukeskus
Twitter @ Kirjamessut @ turunmessukesku
Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

Jos et ole vielä akkreditoitunut messuille: median edustajien ennakkoakkreditointi on käynnissä 28.9. asti:

www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi

Yhdet messut, yksi maa, seitsemän äänimaailmaa

Uudet äänet ovat nuorten, kertovat nuorista tai kuuluvat alkuvaiheessa uraa oleville kirjailijoille. Myös pienkustantamojen äänet ovat mukana.
Sitkeät äänet ovat ääniä, joita ei ole aina kuunneltu mutta jotka eivät ole silloinkaan vaienneet. Mukana ovat mm. erilaisten vähemmistöjen äänet ja kirjallisuus sekä sananvapaus ja sensuuri.
Mahdolliset äänet taas haastavat pohtimaan, mikä kaikki on mahdollista maailmassa ja kirjallisuudessa. Mukana on mm. spekulatiivista fiktiota, kokeellista kirjallisuutta ja nykyrunoutta.
Järjen äänet puhuvat tiedosta, tieteestä, tutkimuksesta ja ymmärryksestä. Kuulijoille on luvassa mm. tietokirjallisuutta ja kirjallisuudentutkimusta.
Sukupolvien äänet valottavat Suomen ja maailman historiaa eri aikakausina. Otsikon alla tutustutaan myös elämäkertoihin sekä kirjoihin, jotka ovat vaikuttaneet myöhempiin kirjoihin.
Korkeammat äänet puolestaan ylittävät tiedon ja tieteen rajat ja puhuvat uskosta, hengestä ja havaitsemattomasta.
Lasten äänet sisältävät uuden, kasvavan lukijasukupolven äänet niin lukijoina, kokijoina kuin sanataiteen tekijöinäkin.

Tiedote ja kuvat: http://www.turunmessukeskus.fi/monta-aanta-turun-kirjamessujen-ohjelmallinen-teema-vuonna-2017/

Turun Messukeskus, puh. (02) 337 111, projektijohtaja Päivi Järvelä, puh. 040 742 7920, paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi
ohjelmapäälliköt Tommi Kinnunen tommi.kinnunen@turumessukeskus.fi ja salla.simukka@turunmessukeskus.fi

viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen, puh. (040) 505 6424, taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Kuvaaja Harri A. Sundell. Uutuutena ohjelmassa on mm. tekstiretriitti.
Persoonallinen Turun Kirjamessut esittelee tänä vuonna mm. cosplayta. Sunnuntaina pääsee messuille cosplay-asussa maksutta.

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Varsinais-Suomi tarjoaa töitä noin 3000:lle messuilla Turussa tänään22.11.2017 09:57Tiedote

Tiedote 22.11.2017. Turun Messukeskuksessa järjestetään ensimmäistä kertaa tapahtuma nimeltään Rekryexpo 22.11. Rekrytointitapahtumassa on ennakkotietojen mukaan tarjolla yli 3 000 avointa työpaikkaa, joko nyt tai puolen vuoden sisällä. Työtä tarjoavia tahoja on 63. Muun muassa Varsinais-Suomen TE-toimisto, yhteistyössä muiden toimistojen kanssa, on järjestänyt tapahtumaan bussikuljetuksia eri puolilta Suomea. Messuvieraita odotetaan mm. Helsingistä ja Tampereen suunnalta.

Varsinais-Suomi tavoittelee työntekijöitä RekryExpo-tapahtumassa − tarjolla on tuhansia työtehtäviä16.11.2017 12:08Tiedote

Yli 3000 avointa työpaikkaa odottaa Turun Messukeskuksessa 22.11. järjestettävillä RekryExpo-messuilla. Noin 60 yritystä hakee osaavaa henkilökuntaa tapahtuman ja työpaikkailmoittelun yhteisvoimalla. Messuilla on myös muita puheenvuoroja, kuten mm. käytännön neuvoja työnhakuun. Rekryexpo sijoittuu messukeskuksen aula- ja auditoriotiloihin ja sisäänpääsy on maksuton.