Ilo yltää kaikkialle – Särkänniemen Sairaalahuvipuisto avautuu Taysissa

Maailman ensimmäinen sairaalahuvipuisto viettää avajaisiaan Taysissa 24.5.2022. Särkänniemen ideoima ja suunnittelema ja yhteistyökumppaneiden toteuttama kokonaisuus ilahduttaa Taysin lasten ja nuorten sairaalan pieniä potilaita ilmaiseksi.

Särkänniemi ja Tampereen yliopistollinen sairaala Tays avaavat maailman ensimmäisen Sairaalahuvipuiston Taysin pääaulan yhteyteen. Huvipuiston kutsuvierasavajaisia vietetään tänään tiistaina 24.5.2022, ja yleisölle huvipuisto on avoinna keskiviikosta 25.5.2022 alkaen. Sairaalahuvipuisto Taysin lasten ja nuorten sairaalan potilaille ja heidän läheisilleen suunnattu elämysympäristö, jonka tarkoituksena on tuoda iloa ja perheiden yhdessäoloa myös sellaisiin elämänvaiheisiin, jossa lapsella ei ole mahdollisuutta lähteä sairaalan ulkopuolelle.

Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä on onnellinen siitä, että huvipuisto päästään avaamaan.

”Käynnistimme Sairaalahuvipuiston kehittämiseen Ilo yltää kaikkialle -projektin jo vuonna 2017, mutta monet tekijät, joista korona ei ole vähäisin, ovat viivästyttäneet Sairaalahuvipuiston avausta. Nyt kuitenkin pääsemme avaamaan maailman mittakaavassa uniikin huvipuiston ja olemme siitä hyvin ylpeitä. Sairaalahuvipuisto on tärkein Särkänniemen yhteiskuntavastuuhankkeista. Olemme laittaneet tähän taloudellisia panostuksia, mutta ennen kaikkea sydämemme”, Seppälä kertoo.

Hauskanpitoa ilman rajoitteita

Sairaalahuvipuisto on seikkailemisen, pelailun ja leikkimisen paikka, ja siellä voi viettää myös vaikkapa pienen potilaan syntymäpäiväjuhlia. Huvipuistoon on suunniteltu myös monipuolista lastenkulttuuria. Huvipuisto toimii tukikohtana sairaalan esiintyjille, kuten sairaalaklovneille, jotka viettävät Sairaalahuvipuiston avautuessa 20-vuotissynttäreitään. Huvipuiston pääkohderyhmä ovat erityisesti 3–10-vuotiaat lapset. Alue on suunnattu lapsipotilaille, heidän läheisilleen sekä lapsille, jotka vierailevat sairaalassa.

”Olemme kehittäneet Sairaalahuvipuistosta monipuolisen kokonaisuuden niin, että lapsen ikä ja fyysiset kyvyt eivät rajaisi hauskanpitoa. Sisällöt perustuvat seikkailullisuuteen ja yllätykselliseen itse tekemiseen. Projektin toteutuksesta vastaavat alan huippusuunnittelijat Lappset Creativelta”, kertoo Särkänniemen kehitysjohtaja Ville Aarresuo.

Monelle lapselle sairaalakäynti voi olla pelottavakin kokemus, mutta sairaalahuvipuisto voi tehdä vierailusta hauskemman.

”Tämä on yksi keino parantaa lapsipotilaiden ja lapsiperheiden viihtyvyyttä ja hälventää sairaalakäyntiin mahdollisesti kohdistuvia pelkoja”, kertoo Taysin kehittämisjohtaja Arto Ranta.

Yhteistyökumppanit mahdollistajina

Ilo yltää kaikkialle -projektin mahdollistajina on alusta lähtien ollut yhteistyökumppaneita. Särkänniemen ja Taysin lisäksi perustajakumppaneihin kuuluvat Ingman, OLVI-säätiö, Lappset Creative sekä Tampereen Lastenklinikan Tuki ry, joka operoi puistoa käytännössä. Sairaalahuvipuisto on avoinna ke 25.5.2022 alkaen päivittäin klo 12–18, ja paikalla on aina Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n sairaalahuvipuistotyöntekijä.

"Sairaalahuvipuiston operointi sopii mainiosti Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n toiminnaksi. Olemme vuodesta 2018 järjestäneet kivaa tekemistä sairaala-arjen vastapainoksi Taysin lapsipotilaille perheineen, ja olemme tästä innoissamme”, kertoo Lastenklinikan Tuki Ry:n toiminnanjohtaja Susanna Lohiniemi.

OLVI-säätiö myönsi Tampereen sairaalahuvipuiston tuki ry:lle 200 000 euron apurahan sairaalahuvipuiston perustamiseksi. OLVI-säätiön tavoitteena on mahdollistaa lapsen elämää ilostuttavat asiat tasavertaisesti ja turvallisesti sairaudesta huolimatta.

”Ilo yltää kaikkialle, näin myös sairaiden lasten sydämiin”, kertoo OLVI-säätiön asiamies Mervi Toivainen.

Myös Ingman-jäätelöt tukee sairaalahuvipuistoa 200 000 eurolla.

”Meille on sydämenasia olla mukana tekemässä hyvää, joka kestää jäätelöäkin pidempään. Haluamme mahdollistaa ikimuistoisia onnenhetkiä lapsiperheille, ja tarjota pienen irtioton sairauden jaksottamaan arkeen”, kertoo Ingmanin markkinointipäällikkö Lotta Blomster.

Sairaalahuvipuiston toimintaa ovat tukeneet myös Pirkanmaan kulttuurirahasto, Kiwa Inspecta, Nanoksi, Vincit sekä Pirte.

33230 TAMPERE

020 7130 200https://sarkanniemi.fi/fi/

Tampereen Särkänniemi Oy on vuonna 1966 perustettu Tampereen kaupungin omistama matkailuyhtiö. Särkänniemi on ilon ja elämysten alusta, Suomen monipuolisin matkailukohde ja Tampereen matkailun suurin vetovoimatekijä. Särkänniemen elämyskokonaisuuteen kuuluvat tällä hetkellä huvipuisto, akvaario, Näsinneulan näkötorni ja Koiramäen eläinpuisto sekä maamme parhaimpiin ravintoloihin kuuluva Ravintola Näsinneula. Alueelta löytyy myös Tampereen kaupungin hallinnoima Sara Hildénin taidemuseo.